Skip to main content

Καμπανάκι για τις συνθήκες υγιεινής στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση

Η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης έστειλε επιστολή στον Νίκο Τόσκα, και κάνει λόγο για ανελαστικότητα στις εγκρίσεις των σχετικών δαπανών.

Χωρίς συνεργεία καθαριότητας έχει μείνει η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης (ΓΑΔΘ), όπως καταγγέλλει η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης.

Σε επιστολή της προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Τόσκα, η Ένωση καταγγέλλει την παροιμιώδη, όπως τη χαρακτηρίζει, καθυστέρηση στην έγκριση των δαπανών για την καθαριότητα.

Μάλιστα, σημειώνει πως φέτος δεν δόθηκε, όπως κάθε χρόνο, η τρίμηνη παράταση της ετήσιας σύμβασης έργου καθαριότητας, με αποτέλεσμα οι Αστυνομικές Υπηρεσίες να μην έχουν συνεργείο καθαριότητας. 

Αναλυτικά η επιστολή:

«Ένα πρόβλημα που τείνει να γίνει χρόνιο στην Ελληνική Αστυνομία είναι η παροιμιώδης καθυστέρηση στην έγκριση των δαπανών. Μέχρι προσφάτως, υπαίτια για την κατάσταση θεωρούταν η οικονομική κρίση και όσα αυτή επέφερε στις Δημόσιες Υπηρεσίες.

»Σήμερα, λίγες μέρες μετά τον ερχομό του νέου έτους, η Ένωσή μας ενημερώθηκε ότι στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης η σύμβαση έργου καθαριότητας έληξε και οι Αστυνομικές Υπηρεσίες δεν έχουν πλέον καθαρίστριες. Κάθε χρόνο, όταν υπογράφεται η ετήσια σύμβαση έργου καθαριότητας προβλέπεται μονομερής τρίμηνη παράταση από πλευράς των Υπηρεσιών μέχρι να υπογραφεί η νέα σύμβαση έργου. Οι παρατάσεις αυτές δεν δόθηκαν φέτος, με αποτέλεσμα οι Αστυνομικές Υπηρεσίες να μην έχουν συνεργείο καθαριότητας. Αν και ο νέος ανοιχτός διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί, η χρονοβόρα διαδικασία του, που πολλές φορές αγγίζει τους 5-6 μήνες, θα οδηγήσει μαθηματικά την Ελληνική Αστυνομία σε οριακές συνθήκες.

»Οι Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας πρέπει να αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερη ευαισθησία αφού πέραν των πολιτών και των συναδέλφων, έχουν κρατητήρια όπου οι συνθήκες υγιεινής απαιτούν ιδιαίτερη επιμέλεια στην καθαριότητα.

»Επειδή οι μολυσματικές ασθένειες είναι συχνό φαινόμενο στα αστυνομικά κρατητήρια και διακυβεύονται ανθρώπινες ζωές, δεν επιτρέπεται η γραφειοκρατική αρτηριοσκλήρυνση να είναι παρούσα και υπεράνω όλων. Αν δεν δοθεί άμεσα η τρίμηνη παράταση, πολύ φοβόμαστε ότι η πλημμελής καθαριότητα, θα οδηγήσει σε περιπτώσεις υγιών κρατουμένων που θα ασθενούν εντός των κρατητηρίων. Και τότε, η υπαιτιότητα θα βαραίνει αυτούς που δυσκολεύουν τις διαδικασίες αντί να τις διευκολύνουν.

»Και αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Η καθυστέρηση των δαπανών για αναλώσιμα, χαρτί, θέρμανση, συντήρηση ανελκυστήρων και πολλά άλλα τρέχοντα πάγια ζητήματα, ολοένα δυσχεραίνουν την ήδη βεβαρημένη καθημερινότητα των Αστυνομικών και των πολιτών.

»Μετά από ενδελεχή έρευνα της Ένωσής μας όλα συντείνουν ότι υπεύθυνη είναι η νέα διαφορετική αντιμετώπιση των δαπανών από την ΥΔΕ, σε σχέση με τα παρελθόντα έτη. Η εμμονή να πλειοδοτούνται πανελλήνιοι διαγωνισμοί και όχι ανά Αστυνομική Διεύθυνση, δημιούργησαν ένα κεντρικό ανελαστικό σύστημα με μεγάλες καθυστερήσεις που εκθέτει την εικόνα του Σώματος και την υγεία των Αστυνομικών, των πολιτών και των κρατουμένων. Η νομοθεσία, κάλλιστα, θα μπορούσε να ερμηνευτεί με τέτοιο τρόπο που θα εξυπηρετούσε το δημόσιο συμφέρον, αλλά ο αρμόδιος εμμένει στη απαρέγκλιτη «τυπολατρεία» αδιαφορώντας για τις συνέπειες της τακτικής του.

»Χαρακτηριστικές περιπτώσεις καλής διοίκησης και έγκαιρης έγκρισης των δαπανών παρατηρούνται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Υπουργείο Οικονομικών. Στα δυο αυτά Υπουργεία, η νομοθεσία που διέπει τις δαπάνες ορίζει είτε ένα ανώτατο όριο χρηματικού ποσού που μπορεί να δαπανηθεί από κάθε Υπηρεσία ανά κωδικό, είτε την ύπαρξη ενός Διαχειριστή ανά Διεύθυνση ο οποίος είναι υπεύθυνος για την έγκριση των δαπανών. Αυτονόητο είναι ότι οι δυο προαναφερόμενοι τρόποι ευνοούν ένα ευέλικτο σύστημα, χωρίς δυσλειτουργίες.

»Κύριε Υπουργέ,

»κ.κ. Βουλευτές,


»Άμεση είναι η ανάγκη για αλλαγή του τρόπου έγκρισης δαπανών στο Υπουργείο μας. Αιτούμαστε την ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης όπου ρητά θα αναφέρεται η αλλαγή της διαδικασίας και η εναρμόνισή μας με μια εκ των διαδικασιών που διέπουν το Υπουργείο Οικονομικών ή το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για τους κωδικούς που αφορούν τα έξοδα αναλωσίμων, καθαριότητας, και γενικότερα συντήρησης και προμηθειών των Υπηρεσιών.

»Κάθε άλλη απόφαση θα είναι ημίμετρο και θα συνεχίσει να εκθέτει την λειτουργία και το έργο των Αστυνομικών Υπηρεσιών.

»Παρακαλούμε την Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, στην οποία κοινοποιείται το παρόν, να διερευνήσει σε βάθος το ζήτημα και να παρέμβει για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, σ’ αυτό το ζήτημα που έχει δημιουργήσει πλειονότητα προβλημάτων στην λειτουργία των Αστυνομικών Υπηρεσιών όλης της χώρας».