Skip to main content

Χρυσές μετριότητες οι Γερμανοί μαθητές

Οι Γερμανοί μαθητές βρίσκονται λίγο πάνω από το μέσο όρο, σύμφωνα με την έκθεση PISA. Μεγάλο πρόβλημα η δραματική έλλειψη δασκάλων και καθηγητών.

Πρώτα τα καλά νέα: οι επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών στη Γερμανία είναι πάνω από το μέσο όρο. Αυτό προκύπτει από τη φετινή έκθεση του ΟΟΣΑ με την επωνυμία PISA 2018 (Programme for International Student Assessment) που δημοσιεύθηκε φέτος. Ο διαγωνισμός των μαθητών διοργανώνεται κάθε τρία χρόνια. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η Γερμανία στα θέματα ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου, μαθηματικών και φυσικών επιστημών βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την Αυστραλία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τη Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ.

Τα άσχημα νέα τώρα: το επίπεδο της εκπαίδευσης στη Γερμανία δεν βελτιώθηκε. Αντιθέτως. Το επίπεδο ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου έπεσε στο επίπεδο του 2009. Το ίδιο συνέβη και στο επίπεδο των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών. Στο τελευταίο πεδίο το επίπεδο του 2018 ήταν χαμηλότερο σε σύγκριση με το 2006 και στα μαθηματικά κάτω από το επίπεδο του 2012.

Από το 2001 ο Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη συγκρίνει το επίπεδο εκπαίδευσης των βιομηχανικών και των αναδυόμενων χωρών. Πριν από 18 χρόνια το επίπεδο των Γερμανών μαθητών ήταν κάτω από το μέσο όρο και τα αποτελέσματα θεωρήθηκαν τότε καταστροφικά.

Η οικονομική ευρωστία παίζει ρόλο

Στην πρόσφατη έκθεση PISA συμμετείχαν 600.000 μαθητές και μαθήτριες ηλικίας από 15 χρόνων και άνω. Τα αποτελέσματα αποτυπώνουν το επίπεδο γνώσεων περίπου 32 εκατομμύριων συνομηλίκων σε 79 χώρες. Στη Γερμανία συμμετείχαν 5.451 μαθητές και μαθήτριες από 226 σχολεία.

Το 22% των μαθητών και μαθητριών μεγαλώνει σε οικογένειες, στις οποίες τα γερμανικά είναι ξένη γλώσσα. Το 2009 το ποσοστό αυτό ήταν 18%. Σύμφωνα με την έκθεση PISA το 50% αυτών των μαθητών βρίσκονται σε κοινωνικά δυσμενέστερη θέση. Οι ειδικοί στην εκπαίδευση αλλά και οι πολιτικοί ερμηνεύουν πολύ διαφορετικά τις συνέπειες της μετανάστευσης στο επίπεδο της εκπαίδευσης. «Εάν όσο μεγαλώνει η ετερογένεια των μαθητών, αλλά μπορεί ωστόσο να διατηρηθεί μια σύγκλιση, αυτό δεν είναι μια κακή επίδοση» δηλώνει ο Αντρέας Γκολντ, καθηγητής παιδαγωγικής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο Γκαίτε της Φρανκφούρτης.

Οι σχολικές επιδόσεις σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ εξαρτώνται στη Γερμανία πολύ περισσότερο από ότι στις υπόλοιπες χώρες από την κοινωνική καταγωγή. Οι μαθητές για παράδειγμα που προέρχονται από τα ανώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα έχουν ένα προβάδισμα 113 βαθμών σε σχέση με τους μαθητές από τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα. Ο μέσος όρος αυτού του προβαδίσματος όμως στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι μόνο 89 βαθμοί.

Στην Ευρώπη ξεχώρισαν οι μαθητές από την Εσθονία, από τη Φιλανδία, την Ιρλανδία και την Πολωνία ενώ γενικότερα πρωταθλητές είναι οι Κινέζοι.

Ο Χάιντς-Πέτερ Μάιντινγκερ, πρόεδρος της γερμανικής Ομοσπονδίας Δασκάλων και Καθηγητών, πιστεύει ότι στο μέλλον θα μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο οι διαφορές μεταξύ των μαθητών και αυτό επειδή «στα σχολεία της Γερμανίας λείπουν 40.000 δάσκαλοι και καθηγητές».

DW / AFPD / Μαρία Ρηγούτσου

Πηγή: Deutsche Welle