Skip to main content

Δεν θα γίνει καύση νεκρών στη Θεσσαλονίκη επί θητείας Μπουτάρη

Θα παραμείνει ανεκπλήρωτος ένας από τους σημαντικότερους στόχους που είχε θέσει στη θητεία του ο απερχόμενος δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Η λειτουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών ήταν ένας από τους στόχους τους οποίους είχε θέσει, από την πρώτη κιόλας μέρα της δημαρχιακής θητείας του ο Γιάννης Μπουτάρης. Αφορμή είχε αποτελέσει και η προσωπική εμπειρία του όταν χρειάστηκε να μεταφέρει στη γειτονική Βουλγαρία προς καύση τη σορό της γυναίκας του Αθηνάς. Σε περίπου πεντέμισι μήνες ολοκληρώνεται και η δεύτερη θητεία του και το αποτεφρωτήριο είναι απίθανο, όχι μόνο να λειτουργήσει αλλά ακόμη και να ξεκινήσει η κατασκευή του. Απεναντίας στην Αθήνα η προσπάθεια για τη λειτουργία αποτεφρωτηρίου αν και ξεκίνησε αργότερα απ’ ότι στη Θεσσαλονίκη, βρίσκεται σε πολύ πιο προχωρημένο στάδιο. Η υπογραφή από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη της σχετικής απόφασης, παρουσία του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη συνιστά καθοριστικό βήμα για τη κατασκευή αποτεφρωτηρίου από τον δήμο Αθηναίων. Η υπουργική απόφαση καθορίζει το χώρο και τις προϋποθέσεις για την κατασκευή του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών, όπως αυτό σχεδιάστηκε και προτάθηκε από τον δήμο Αθηναίων για την περιοχή του Ελαιώνα.

Απεναντίας το αποτεφρωτήριο της Θεσσαλονίκης έχει κολλήσει στον βάλτο της γραφειοκρατίας, στις χρόνιες παθογένειες της δημόσιας διοίκησης αλλά και στην έλλειψη συνεννόησης μεταξύ των όμορων δήμων Θεσσαλονίκης και Πυλαίας Χορτιάτη. Έπειτα από αρκετές παλινωδίες ως προς τη χωροθέτησή του αποφασίστηκε τελικά αυτό να λειτουργήσει στο χώρο των Κοιμητηρίων Αναστάσεως του Κυρίου. Πριν από ακριβώς έναν χρόνο, τον Μάρτιο του 2018 ο κ. Μπουτάρης είχε πει ότι οι πρώτες αποτεφρώσεις στη Θεσσαλονίκη θα γίνουν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019. «Οι διαδικασίες για την κατασκευή και λειτουργία του έχουν προχωρήσει και απομένει να γίνει το Τοπικό Ρυμοτομικό Σχέδιο, το οποίο εκτιμούμε ότι έως το τέλος του καλοκαιριού θα έχει περάσει απ' όλες τις διαδικασίες, που είναι άπειρες» είχε δηλώσει τότε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, έναν χρόνο μετά, οι διαδικασίες παραμένουν σχεδόν στο ίδιο σημείο.

Όπως εξηγεί στην Voria.gr ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Θανάσης Παππάς «το αποτεφρωτήριο έχει περάσει από χίλια κύματα». Περιγράφοντας, δε, τα τεράστια γραφειοκρατικά εμπόδια τα οποία βρήκε μπροστά του ο δήμος στην προσπάθειά του να κατασκευαστεί το αποτεφρωτήριο ο κ. Παππάς επισημαίνει ότι χρειάστηκε:

1. Να ενταχθούν τα Κοιμητήρια Αναστάσεως του Κυρίου στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του δήμου Πυλαίας Χορτιάτη όπου ανήκουν χωρικά τα Κοιμητήρια.

2. Να ξεκινήσει η διαδικασία εκπόνησης Τοπικού Ρυμοτομικού Σχεδίου προκειμένου να καθοριστούν οι όροι δόμησης για το αποτεφρωτήριο. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Παππά έπρεπε να γίνει από τον δήμο Πυλαίας Χορτιάτη «αλλά συμφωνήσαμε να το επισπεύσουμε εμείς, κάνοντας όλες τις απαραίτητες μελέτες (περιβαλλοντική, γεωτεχνική κ.λπ.)».

3. Να ληφθούν αποφάσεις από τα δημοτικά συμβούλια Θεσσαλονίκης και Πυλαίας Χορτιάτη για την αλλαγή της απόστασης του αποτεφρωτηρίου από οικιστικές περιοχές.

4. Να διορθωθεί μία λάθος αποτύπωση στο Κτηματολόγιο αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του περιβάλλοντος χώρου των Κοιμητηρίων (γύρω δρόμοι, κοινόχρηστα κτίρια κ.ο.κ.) τα οποία καταχωρίστηκαν εσφαλμένα στον δήμο Πυλαίας Χορτιάτη αντί στο δήμο Θεσσαλονίκης.

«Σε αυτό ακριβώς το σημείο βρισκόμαστε τώρα, δηλαδή στη διόρθωση η οποία πρέπει να γίνει στο Κτηματολόγιο ώστε να κλείσει εν συνεχεία ο φάκελος του Τοπικού Ρυμοτομικού Σχεδίου, να σταλεί προς τον δήμο Πυλαίας Χορτιάτη για γνωμοδότηση και στη συνέχεια στο υπουργείο Ενέργειας για την υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης, ανάλογης με αυτήν που έγινε για το δήμο Αθηναίων» εξηγεί ο κ. Παππάς. Τονίζει ότι προς το παρόν υπάρχουν κάποιες διαφωνίες μεταξύ των δύο δήμων ως προς τα επίμαχα αυτά τμήματα «οι οποίες καταβάλουμε προσπάθειες να ξεπεραστούν».

Όπως εκτιμά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος «στα στενά πλέον χρονικά περιθώρια που έχουμε το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ολοκληρώσουμε όλες τις διαδικασίες που αφορούν τους δύο δήμους και να στείλουμε το σχετικό φάκελο στην Αθήνα».