Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020
x

DESIGN! ΜΙΑ ΕΠΩΦΕΛΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ

Άρθρο της Αγγ. Μπάρακλη, στελέχους του ΚΕΠΑ, με εμπειρία στη διαχείριση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Project Manager του Hellenic Design Centre

της Αγγελικής Μπάρακλη*

Design! Μία λέξη, εκατοντάδες διαφορετικές έννοιες! Αν μιλάμε για έπιπλα, το μυαλό πάει στη Βόρεια Ευρώπη, αν μιλάμε για ρούχα, πάει Ιταλία, αν μιλάμε για κτίρια, Ισπανία και πάει λέγοντας.

Τι γίνεται όμως αν μιλάμε για κάτι πολύ ευρύτερο; Αν στην έννοια του Design προσδίδουμε μία διαφορετική προσέγγιση που δεν κάνει διακρίσεις σε προϊόντα, υπηρεσίες και λειτουργίες, αλλά τα αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο και στοχεύει σε ευχαριστημένους χρήστες/πελάτες και κερδοφορία; Τι γίνεται αν τελικά η ουσία βρίσκεται στο «είναι» και όχι στο «φαίνεσθαι» μόνο;

Κύριο χαρακτηριστικό της μεθοδολογίας Design είναι η αγαστή συνεργασία μεταξύ του Designer και του πελάτη καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Αρχικά ο Designer κατανοεί τις ανάγκες του  πελάτη και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επιχείρησή του και σε δεύτερο στάδιο, αφού παράξει σε συνεργασία με τον πελάτη ιδέες και λύσεις, σχεδιάζουν από κοινού πρωτότυπα και δοκιμάζουν την αποτελεσματικότητά τους. Στο τελικό στάδιο,  εφαρμόζουν τη νέα καινοτόμο διαδικασία στο δεδομένο προϊόν/υπηρεσία/διαδικασία. Ισχύς εν τη ενώσει, με σαφές οικονομικό αποτέλεσμα.

Στην ΕΕ (Δανία, Αγγλία, Εσθονία, Φιλανδία, Γερμανία, Μάλτα, Ιταλία κ.λ.π.) υπάρχουν δεκάδες φορείς και χιλιάδες επιχειρήσεις που έχουν ενσωματώσει τη μεθοδολογία Design στην καθημερινή τους πρακτική και στην επιχειρηματική τους στρατηγική με μετρήσιμα και ποιοτικά συγκρίσιμα αποτελέσματα στην Ανταγωνιστικότητα, στη Βιωσιμότητα, στην Καινοτομία, στο Κοινωνικό αποτύπωμα και στην Eικόνα τους (Branding).

Σύμφωνα με σχετική έρευνα στην Αγγλία, για κάθε 1 pound που επενδύσει μία επιχείρηση στο Design, έχει κέρδος 20 pounds στο τζίρο της και 5,5 pounds στις εξαγωγές της!

Αυτή ακριβώς είναι η πραγματική προστιθέμενη αξία του Design, η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί και από τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Όσο για τις εφαρμογές του, αυτές δεν περιορίζονται μόνο στον ιδιωτικό τομέα, αλλά επεκτείνονται και στο δημόσιο τομέα.

Στο εξωτερικό, θέματα που αφορούν στην αναμονή των ασθενών στα νοσοκομεία, ουρές στα γκισέ των τραπεζών, προϊόντα περιβαλλοντικά ωφέλιμα για τους πολίτες, έχουν αναδειχθεί σε καλές πρακτικές υπηρεσιών με τη χρήση της μεθοδολογίας Design.

Φανταστείτε στην Ελλάδα, που τα εν λόγω προβλήματα μας ταλαιπωρούν καθημερινά, πόσο χρήσιμη και καθοριστική για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών θα ήταν η χρήση του Design για την επίλυσή τους. Ειδικά σε μία χώρα που αναζητά την καινοτομία, που ψάχνει για χρόνια το φάρμακο για την ποιοτική και αποδοτική δημόσια διοίκηση, την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση  στην υπηρεσία του πολίτη, και η οποία επενδύει συνεχώς (και καλώς) τεράστια κοινοτικά κονδύλια σε προγράμματα ενίσχυσης των επιχειρήσεων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους, η χρήση της μεθοδολογίας Design σε συνδυασμό με ένα σωστό και ρεαλιστικό χρονοπρογραμματισμό.

Αυτή είναι μία πραγματική και επωφελής μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη ο ιδιωτικός και δημόσιος τομέας της χώρας μας.

Το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ) από το 2013, μέσω της αξιοποίησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων που αφορούν στην προώθηση του Design, κατάφερε να αποκτήσει σημαντική τεχνογνωσία και να συνεργαστεί με τους σημαντικότερους φορείς και ενώσεις του εξωτερικού, όπως η ΒΕDA (Bureau of European Design Associations), το Danish Design Centre, το Design Council κλπ.

Η Δράση «Regenerating Kapani Market by Design» που υλοποιήθηκε από το ΚΕΠΑ, σε συνεργασία με φορείς του εξωτερικού και το Σύλλογο Επαγγελματιών του Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης στα τέλη του 2017, με τη δημιουργία λογότυπου για την αγορά «ΚΑΠΑΝΙ», αποτελεί μία πετυχημένη εφαρμογή της μεθοδολογίας Design, που όλοι την επικρότησαν και όλα τα τοπικά και όχι μόνο, ΜΜΕ τη στήριξαν και την προέβαλαν.

Ωστόσο, το έλλειμα ενημέρωσης και η ανάγκη αλλαγής κουλτούρας προκειμένου το Design να αποτελέσει και στη χώρα μας, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό, ένα χρήσιμο εργαλείο πολιτικής ανάπτυξης για την Πολιτεία και της Επιχειρήσεις, απαιτεί τη λήψη σημαντικών πρωτοβουλιών.

Αυτή ακριβώς την ανάγκη διάγνωσε το ΚΕΠΑ και προχώρησε στα τέλη του 2017 στην ίδρυση του Hellenic Design Centre, (υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), στο πλαίσιο της μεγάλης δωρεάς του ΙΣΝ προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης και εδρεύει στη Θεσσαλονίκη (εγκαταστάσεις προθερμοκοιτίδας OK!Thess του Δήμου Θεσσαλονίκης)), του πρώτου κέντρου στην Ελλάδα το οποίο έχει ως στόχο εισάγοντας τεχνογνωσία από την εμπειρία του ΚΕΠΑ στο εξωτερικό, να προσφέρει λύσεις σχεδιασμού και ανανέωσης μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος, χρησιμοποιώντας τις αρχές του Design, παρέχοντας υπηρεσίες όπως:

- Εκπαίδευση σε επιχειρηματίες, ιδιωτικούς και δημόσιους υπαλλήλους, καθώς και ιδιώτες που ενδιαφέρονται να μάθουν τη μεθοδολογία και τα εργαλεία του Design.
- Προώθηση της ανάπτυξης, της βιωσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, με την εφαρμογή καινοτόμων λύσεων στις καθημερινές τους προκλήσεις.
- Παροχή τεχνογνωσίας στο Δημόσιο Τομέα με στόχο την ταχύτητα,  αποτελεσματικότητα και την αναβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης  των υπηρεσιών του, με βάση τις πραγματικές ανάγκες των χρηστών που είναι οι πολίτες της χώρας.
- Εύρεση συμμετοχικών λύσεων στα συλλογικά καθημερινά προβλήματα.

Αυτές οι σημαντικές υπηρεσίες και οι καλές πρακτικές που αναφέρθηκαν προηγουμένως, θα ακουστούν αύριο, Πέμπτη 7 Ιουνίου, στην Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης, από 12:00 έως τις 18:00, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου «ΙNNOVATION ID2018» που διοργανώνει για τρίτη φορά το ΚΕΠΑ σε συνεργασία με το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Φορέων Design (Bureau of European Design Associations - BEDA) και το Δήμο Θεσσαλονίκης.  

Πρόκειται για μία μοναδική ευκαιρία, για τις επιχειρήσεις και τους φορείς της πόλης να  ακούσουν και να συνομιλήσουν με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και με επαγγελματίες του χώρου από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπου το Design κατέχει εξέχουσα θέση στην πολιτική τους για την καινοτομία.
Γνώση, Πράξη, Γνωριμίες, Ανταλλαγή ιδεών και κυρίως …Just Solve It!!! Αυτό δε θέλουμε όλοι;

*Η Αγγελική Μπάρακλη, είναι στέλεχος του ΚΕΠΑ, με εμπειρία στη διαχείριση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Project Manager του Hellenic Design Centre.









A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ