Skip to main content

Γεμάτο το καλάθι Μητσοτάκη για τη Θεσσαλονίκη στη ΔΕΘ

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε πολύ συγκεκριμένα έργα υποδομής και αναπτυξιακής αιχμής για τη Θεσσαλονίκη και τη βόρεια Ελλάδα.

Με γεμάτο καλάθι ήρθε στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός, ο οποίος αναφέρθηκε σε πολύ συγκεκριμένα έργα υποδομής και αναπτυξιακής αιχμής για την πόλη και τη βόρεια Ελλάδα.

Δημοπράτηση εντός 18 μηνών του άξονα Δράμας - Αμφίπολης - Εγνατίας, για πρώτη φορά άμεση έναρξη μελετών για το δρόμο Θεσσαλονίκης -Έδεσσας, ΣΔΙΤ για την υπερυψωμένη γέφυρα στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, άμεση δρομολόγηση της ανάπλασης της ΔΕΘ, νέο πάρκο καινοτομίας στην Περαία, ελεύθερη ζώνη για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις στο στρατόπεδο Γκόνου, επιχειρηματικό πάρκο η ΒΙΠΕ στη Σίνδο, τρία μουσεία στα κτήρια του στρατοπέδου Παύλου Μελά ήταν οι πρώτες ανακοινώσεις του.

Αιχμή όμως ήταν η ανακοίνωση του για τη νέα Τούμπα που είπε ότι θα γίνει συνολική ανάπλαση της περιοχής, για το μετρό που είπε ότι θα γίνει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου και δεσμεύτηκε για λειτουργία του μέσου τον Απρίλιο του 2023 στο σύνολο του και με το συγκεκριμένο σταθμό.

Για τον ΟΑΣΘ, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι με 150 - 200 νέα λεωφορεία και με την είσοδο του ΚΤΕΛ στην περιαστική και υπεραστική ζώνη της Θεσσαλονίκης, απο τον Οκτώβριο θα βελτιωθούν τα πραγματα.

Αναλυτικά οι ανακοινώσεις του κ. Μητσοτάκη ειναι οι εξής:

"Η Βόρεια Ελλάδα είναι ο χώρος τον οποίο κατεξοχήν αφορά η Ανάπτυξη για Όλους. Και το τρίπτυχο Επενδύσεις-Υποδομές-Καθημερινότητα ορίζει την εφαρμογή του. Προτεραιότητά μας, είναι η προστασία και ενίσχυση των μακεδονικών προϊόντων με τη δημιουργία και διεθνή πιστοποίηση ενός συλλογικού σήματος για αυτά. Είναι αυτό που θα δηλώνει, πλέον, χωρίς αμφιβολίες, την ποιότητα και την προέλευσή τους, απέναντι σε κάθε ανταγωνιστή. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε προϊόντα της Κρήτης. Και θα δώσει νέα ώθηση στα προϊόντα της Βόρειας Ελλάδας στις αγορές του εξωτερικού. Γι΄ αυτό και θα συνοδευτεί από παράλληλες ενέργειες. Ο τομέας των αγροτικών μεταφορών, για παράδειγμα, θα τονωθεί με την ανάπτυξη αποθηκευτικών, ψυχόμενων χώρων στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης", είπε ο πρωθυπουργός.

Λιμάνι

Αλλά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει νέο ρόλο. Το επενδυτικό του πρόγραμμα ανέρχεται ήδη σε 300 εκατομμύρια. Ενώ επιβάλλεται να ολοκληρωθεί η σύνδεση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων.

Στόχος, την επόμενη διετία να γίνει μεταφορικός κόμβος για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Βαλκανική.

Οδικοί άξονες

Στο μέτωπο των οδικών υποδομών βασικό στοίχημα εδώ είναι ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας Οδού. Ο άξονας Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας έχει ήδη μελετηθεί και δημοπρατείται εντός 18 μηνών.

Ενώ για το δρόμο Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, έργο δυστυχώς τελείως ανώριμο, οι  μελέτες ξεκινούν άμεσα απ’ το Υπουργείο Υποδομών.

Περιφερειακή οδός

Με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προχωρεί, επίσης, η αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, με την κατασκευή νέας, υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου.

Η περιφερειακή έχει ήδη ξεπεράσει τον φόρτο που μπορεί να δεχθεί. Και με το νέο έργο θα αναπνεύσει. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπάρχει.

Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020. Και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου.

Ανάπλαση ΔΕΘ

Ένα ακόμη έργο υψηλού συμβολισμού και αναπτυξιακής δυναμικότητας προχωρεί στην ίδια την πόλη: η ανάπλαση της ΔΕΘ, την οποία εξήγγειλα και από το βήμα της Βουλής.

Δεσμεύομαι ότι σε λίγες εβδομάδες θα είναι έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα και στις αρχές του 2020 θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.

Στο διάστημα 2020-2021 θα είναι έτοιμες οι μελέτες και θα αναζητηθεί το μικτό σχήμα που θα χρηματοδοτήσει και θα ξεκινήσει την επένδυση.

Περαία

Με ταχύ ρυθμό προχωρούν και οι νομοθετικές πράξεις για την παραχώρηση 760 στρεμμάτων του Δημοσίου στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας.

Το ακίνητο στην Περαία θα φιλοξενήσει το «Thess/Intec». Ένα νέο πάρκο καινοτομίας, το οποίο θα χρηματοδοτήσει η ιδιωτική πρωτοβουλία.

Πρόκειται για ένα τεχνολογικό πάρκο που θα προσελκύσει επενδύσεις στην οικονομία της γνώσης.

Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει από τώρα μνημόνια συνεργασίας ώστε να αναβαθμίσουν εκεί τα ερευνητικά τους τμήματα.

Όμως θέλω να είμαι σαφής. Αν το έργο δεν αποδείξει έμπρακτα τη βιωσιμότητα του προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότησή του, εντός διετίας το οικόπεδο θα επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο.

Γκόνου

Στο ίδιο πνεύμα δημιουργικής αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σχεδιάζουμε, στη δυτική πλευρά της πόλης, την καθιέρωση Ελεύθερης Ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό.

Θα ιδρυθεί στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», σε έκταση 670 στρεμμάτων, κατά το μοντέλο των αντίστοιχων ζωνών στα λιμάνια του Πειραιά και του Ηρακλείου.

Όπως και εκεί, έτσι και εδώ οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν θα απαλλάσσονται από δασμούς και ΦΠΑ.

ΒΙΠΕ Σίνδου

Σε τροχιά υλοποίησης είναι και η οργάνωση της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι που σήμερα ταλανίζεται από άναρχες εγκαταστάσεις, υστερήσεις σε υποδομές και περιβαλλοντικά προβλήματα.

Είναι αυτό που χαρακτηρίζουμε «άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση».

Μέσα στο 2020 λοιπόν θα συσταθεί Ειδική Εταιρία Ανάπτυξης που θα αναλάβει τη μετατροπή της περιοχής σε επιχειρηματικό πάρκο, κατά το πρότυπο ανάλογων εγκαταστάσεων στα Οινόφυτα.

Παύλου Μελά

Το κτιριακό απόθεμα του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά παίρνει σειρά για αξιοποίηση προς άλλη κατεύθυνση:

Τα 24.000 τετραγωνικά μέτρα των κτιρίων του θα ρημάξουν αν δεν αποκτήσουν γρήγορα νέα χρήση.

Τα περισσότερα, λοιπόν, θα ανακαινιστούν ως χώροι πολιτισμού και Ιστορίας, φιλοξενώντας 3 ξεχωριστά μουσεία:

Το πρώτο, με ευρήματα από τις ανασκαφές του Μετρό. Το δεύτερο, για την Εθνική Αντίσταση – έργο που έμεινε στα χαρτιά. Και το τρίτο, για τον Προσφυγικό Ελληνισμό που ταυτίζεται με την Θεσσαλονίκη.

Η δυτική πόλη αποκτά, έτσι, έναν τουριστικό και πολιτιστικό πόλο, παράλληλα με τον επιχειρηματικό κόμβο της Ελεύθερης Ζώνης.

Γήπεδο ΠΑΟΚ

Για την ανακατασκευή του γηπέδου του ΠΑΟΚ δεν θα μιλήσω πολύ. Είμαστε έτοιμοι να τρέξουμε το σχέδιο ανάπλασης των εγκαταστάσεών του και της γύρω περιοχής.

Και περιμένουμε την ωρίμανση των σχετικών μελετών από τη διοίκηση του ομάδας ως φορέα υλοποίησης του έργου.

Μετρό

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης όμως, θα μιλήσω περισσότερο. Και κυρίως περισσότερο αληθινά, ειλικρινά, ρεαλιστικά.

Ε, λοιπόν, τέλος τα μεγάλα λόγια, οι υπεκφυγές, οι εντυπώσεις, τα ψεύτικα εγκαίνια και οι βαμμένοι μουσαμάδες.

Καθαρές κουβέντες: Με τα σημερινά δεδομένα η λειτουργία του Μετρό θα άρχιζε χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, τέλη του 2022. Αλλά αυτό θα σήμαινε ένα έργο «κολοβό».

Επιστρέφουμε, λοιπόν, στην αρχική λύση για τον σταθμό -με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Σύμφωνα, πάντα, με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο πλαίσιο του αρχαιολογικού νόμου και βάσει της πρακτικής που ακολουθήθηκε στο Σταθμό Αγίας Σοφίας.

Έτσι, το Μετρό θα λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023!
 
ΟΑΣΘ

Όμως, μέχρι τότε, το βάρος των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών σηκώνει ο ΟΑΣΘ.

Σήμερα απαιτούνται 500 οχήματα για έναν ομαλό ρυθμό του συγκοινωνιακού έργου και κυκλοφορούν λιγότερα από τα μισά. Όλα αυτά αλλάζουν.

Ήδη, θέσαμε σε κυκλοφορία 102 επιπλέον λεωφορεία και η διαφορά είναι αισθητή.

Και αναθέτουμε στα ΚΤΕΛ τις περιαστικές και υπεραστικές  διαδρομές, ώστε ο ΟΑΣΘ να καλύπτει επαρκέστερα την μητροπολιτική ζώνη.

Έτσι, 150 με 200 λεωφορεία θα μπουν αμέσως στην εξυπηρέτηση της πόλης. Η σύμβαση θα υπογραφεί έως το τέλος του μήνα και η έναρξη των νέων δρομολογίων θα γίνει τον Οκτώβριο.

Μέχρι να λειτουργήσει το Μετρό, θα εξασφαλίσουμε γρήγορη, αξιοπρεπή και ασφαλή μετακίνηση για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.