Skip to main content

Δήμος Θεσσαλονίκης: Στο νέο ΕΣΠΑ ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος

Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση, με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς, του κέντρου της Θεσσαλονίκης με την Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της.

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την υπογραφή του Συμφώνου Συνεργασίας σχετικά με την προώθηση του έργου «Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος» «CITY TRAIN», που θα ενώσει το κέντρο της πόλης  με τη Δυτική Προαστιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε χθες στο δημαρχείο ευρεία σύσκεψη των εμπλεκόμενων φορέων, κατόπιν πρόσκλησης που απηύθυνε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης με αντικείμενο τη διαδικασία προώθησης του Συμφώνου και στόχο την ένταξη του έργου σε χρηματοδότηση του λεγόμενου νέου ΕΣΠΑ(ΣΕΣ 2014-2020).

Το Σύμφωνο Συνεργασίας πρόκειται να υπογραφεί, μετά από έγκριση των Δημοτικών και Διοικητικών Συμβουλίων των εμπλεκόμενων φορέων. Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης θα συζητήσει το θέμα στην 8η τακτική συνεδρίαση του Σώματος την Δευτέρα 14 Απριλίου 2014.

Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση, με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς, του κέντρου της Θεσσαλονίκης με την Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της, καθώς και η  ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται, με την κατανάλωση ελάχιστων πόρων. Με το έργο επίσης θα επιτυγχάνεται η διασύνδεση των αστικών μέσων συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Λάρισα, Κατερίνη, Έδεσσα, Βέροια) και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.  

Στην αναγκαιότητα ανάπτυξης της διαδημοτικής συνεργασίας ιδιαιτέρως σε έργα που αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση του πολίτη όπως για παράδειγμα τα δίκτυα μέσων μαζικής μεταφοράς τα οποία θα συμβάλλουν στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, αναφέρθηκε ο κ. Μπουτάρης. Επιπλέον πρόσθεσε:

«Αν θέλουμε να επιλυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να αναπτυχθούν τα μέσα μαζικής μετακίνησης και αυτό είναι αδύνατον να γίνει χωρίς να υπάρχει διαδημοτική συνεργασία. Για το λόγο αυτό η προσπάθεια μας επικεντρώθηκε εξαρχής σε αυτό το σημείο. Ξεκινήσαμε ήδη την πρώτη διαδημοτική συνεργασία για την παράκτια συγκοινωνία στην ανατολική πλευρά της πόλης η οποία εξελίσσεται και συνεχίζουμε με τον προαστικό σιδηρόδρομο, ένα έργο που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Μέσα στους στόχους μας είναι να επεκτείνουμε αυτή τη συνεργασία και σε άλλες μορφές μετακίνησης όπως το τραμ, κεντρικό στοιχείο του προγράμματός μας, αλλά και στην εφαρμογή των λεωφορειόδρομων οι οποίοι είναι απολύτως απαραίτητο να επεκταθούν σε όλες τις περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος και όχι μόνο στον δήμο Θεσσαλονίκης».

Τη δέσμευση του αρμόδιου υπουργείου για την προώθηση του έργου ανακοίνωσε η Προϊσταμένη της Ενδιάμεσης Διαχείρισης Αρχής Μεταφορών (ΕΔΑ) του  Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μαρία Οικονόμου που παρευρέθηκε στη σύσκεψη «Λαμβάνοντας υπόψη τη συντονισμένη προσπάθεια των εμπλεκομένων φορέων για τη μελετητική ωρίμανση και υλοποίηση του έργου προϋπολογισμού 10.000.000 ευρώ, αποφασίζουμε τη δρομολόγηση της ένταξης του έργου στο επιχειρησιακό πρόγραμμα της επόμενης προγραμματικής περιόδου 2014-2020», τόνισε η ίδια.

«Ελπίζω το σχέδιο για τη μεγιστοποίηση της χρήσης του διάσπαρτου και σε μεγάλο βαθμό ανενεργού, σιδηροδρομικού δικτύου στη δυτική Θεσσαλονίκη να ενώσει ουσιαστικά τη δυτική προαστιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης με το κέντρο της πόλης και να αποτελέσει υπόδειγμα για την ανάπτυξη ολόκληρου του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών. Για να γίνει αυτό απαιτείται ένας καλός συντονισμός φορέων και εμπλεκόμενων δήμων» δήλωσε ο Αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Από τη μεριά του ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης ΑΕ, Σπύρος Πέγκας δήλωσε: «Η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή μπορεί να αποτελέσει το δυναμικό εργαλείο διαδημοτικής συνεργασίας, καθώς σε αυτή συμμετέχουν δέκα δήμοι της Μητροπολιτική Θεσσαλονίκης και ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει το πρώτο εφαρμοσμένο παράδειγμα αυτής της μητροπολιτικής αντίληψης».  

Στις τοποθετήσεις τους ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), Γεώργιος Γιαννόπουλος και η Αναπληρώτρια Διευθύντρια, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, που συμμετείχαν στη σύσκεψη, ανέφεραν ότι το αποτέλεσμα της μελέτης εφικτότητας του συγκεκριμένου έργου είναι θετικό. Επίσης τόνισαν τη σημασία υπογραφής συμφώνου συνεργασίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς και επισήμαναν ότι για την επίτευξη του τελικού αποτελέσματος θα πρέπει να συνεχιστεί η συνεργασία των φορέων, η οποία ξεκίνησε στο πλαίσιο του έργου διακρατικής συνεργασίας χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης RAIL4SEE.

Στην σύσκεψη συμμετείχαν εκτός από την αντιπροσωπεία του Δήμου Θεσσαλονίκης και εκπρόσωποι από τους Δήμους Παύλου Μελά, Αμπελοκήπων –Μενεμένης και  Δέλτα, καθώς και από τον ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ.