Skip to main content

Πράσινο φως στο σχέδιο για τα τραπεζοκαθίσματα στον δήμο Θεσσαλονίκης

Εγκρίθηκε η κανονιστική πράξη, με την οποία ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χρήσης κοινοχρήστων χώρων για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων

Πράσινο φως στην κανονιστική πράξη, με την οποία ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χρήσης κοινοχρήστων χώρων για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και εξοπλισμού και για την τοποθέτηση εμπορευμάτων άναψε το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.

Το σχέδιο της διοίκησης του δήμου, που διαμορφώθηκε έπειτα από διαβούλευση με τους φορείς της πόλης, επαγγελματίες και ενώσεις πολιτών, εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία στη σημερινή συνεδρίαση του σώματος.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ανέφερε ότι η διαμόρφωση της κανονιστικής πράξης προέκυψε έπειτα από εξαντλητική διαβούλευση με τις παρατάξεις αλλά και με φορείς, επιμελητήρια, ενώσεις πεζών και κατοίκων, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξουν σαφείς κανόνες για τον δημόσιο χώρο, ενόψει και της επανεκκίνησης της εστίασης, επάνω στην οποία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό η οικονομία της πόλης.

«Η οικονομία της πόλης είναι βασισμένη στην εστίαση, στη διασκέδαση, στη φιλοξενία, στον τουρισμό. Στον κλάδο αυτό έχουν επενδυθεί μεγάλα κεφάλαια και απασχολούνται πολλές χιλιάδες εργαζομένων. Άρα έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτοί οι κλάδοι της οικονομίας να εκκινήσουν σωστά», σημείωσε ο κ. Ζέρβας, τονίζοντας παράλληλα ότι με την κανονιστική πράξη θα προκύψουν κανόνες που θα διασφαλίζουν τα δικαιώματα όλων στον δημόσιο χώρο, επαγγελματιών και πεζών.

«Στόχος μας ήταν και παραμένει να προχωρήσει η πόλη με συναίνεση σε αυτό το τόσο σημαντικό κομμάτι που αφορά τη λειτουργίας της, την καθημερινότητάς της, την εξέλιξη και την ανάπτυξή της», τόνισε ο δήμαρχος, προσθέτοντας ότι στο τελικό κείμενο ενσωματώθηκαν οι περισσότερες εκ των παρατηρήσεων και των προτάσεων που κατατέθηκαν στο στάδιο της διαβούλευσης.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Πέτρος Λεκάκης, τόνισε ότι χωρίς ανάλογους ελέγχους δεν μπορεί να εφαρμοστεί καμία κανονιστική και πρόσθεσε πως η διοίκηση θα το διασφαλίσει.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης, επισήμανε ότι το θέμα δεν συζητείται με αμεροληψία, αλλά με τη συναισθηματική φόρτιση που έχει προκαλέσει το πλήγμα που έχει καταφέρει στην εστίαση στην πανδημία. Ωστόσο, ανέφερε ότι το τελικό κείμενο έχει πολλές μεταβολές σε σχέση με το αρχικό και τελικά έδωσε θετική ψήφο.

Την κανονιστική υπερψήφισε και ο επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη είναι το μέλλον», Γιώργος Ορφανός, επισημαίνοντας ότι παρά τις αντιρρήσεις που έχει σε επιμέρους θέματα, πρέπει να μπουν κανόνες. Πρότεινε δε να συγκροτηθεί επιτροπή που θα αξιολογήσει την εφαρμογή του σχεδίου.

Από την πλευρά της, η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», Κατερίνα Νοτοπούλου, ανέφερε ότι η κανονιστική δεν είναι νέο δημιούργημα, αλλά τροποποίηση της προηγούμενης, χωρίς μάλιστα να συνδυάζεται με έργα για αύξηση του δημόσιου χώρου. Πρόσθεσε δε ότι δεν ήταν εξαντλητική η διαβούλευση, ενώ το σχέδιο δεν εισάγει νέα αντίληψη για τον δημόσιο χώρο, ωστόσο ψήφισε θετικά.

«Λευκό» ψήφισε ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», Σπύρος Βούγιας. Αιτιολογώντας την ψήφο του ανέφερε ότι σταθερή του άποψη είναι η αύξηση του δημόσιου χώρου με αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις.

Βιασύνη καταλόγισε στη διοίκηση ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Σωτήρης Ζαριανόπουλος, υποστηρίζοντας ότι αξιοποιεί τις πραγματικές δυσκολίες που έχει προκαλέσει η έκτακτη κατάσταση της πανδημίας για να παγιώσει καταστάσεις. Ο κ. Ζαριανόπουλος ζήτησε να αποσυρθεί το νέο σχέδιο και να επανέλθει μετά την πανδημία, διευκρινίζοντας ότι υποστηρίζει τα προτεινόμενα μέτρα αλλά μόνο ως έκτακτα.

Την απόσυρση του σχεδίου ζήτησε και ο επικεφαλής της παράταξης «Η Πόλη Ανάποδα», Κώστας Ξενόπουλος, επισημαίνοντας ότι η κανονιστική τακτοποιεί ασάφειες, αλλά η βασική της λογική έχει πολλά προβλήματα.

Αρνητική ήταν η ψήφος του επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γιώργου Ρακκά, ο οποίος εξέφρασε την αντίθεσή του στην ύπαρξη προτατευτικών πετασμάτων και θερμαντικών σωμάτων, καθώς, όπως είπε, καταργούν την εποχικότητα.

Θετική ψήφο παρά τις ενστάσεις σε διατάξεις του σχεδίου έδωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Πόλη Ελληνική», Γιάννης Κουριανίδης, σημειώνοντας ότι προέχει ανάγκη να εφαρμοστεί ένας κανονισμός

Την ικανοποίησή τους για την κανονιστική εξέφρασαν ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, Μιχάλης Ζορπίδης, ο οποίος επισήμανε ότι από τα 55.000 μέλη του ΕΕΘ το 20% δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης και ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, ο οποίος μάλιστα σημείωσε ότι σε περίπτωση που στην πράξη διαπιστωθούν προβλήματα, θα επιλυθούν.

Την αντίθεσή του στο σχέδιο εξέφρασε με ανακοίνωσή του το Σωματείο Φίλοι του Ιστορικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης αναφέροντας ότι:

• Η ισχύς της κανονιστικής, για την κατάρτιση της οποίας έχει πολλάκις αναφερθεί ότι λαμβάνει υπόψιν τις διαμορφωθείσες συνθήκες, δεν είναι δυνατόν διαδικαστικά να έχει άμεση έναρξη, ενώ θα έχει διάρκεια απείρως μεγαλύτερη και θα εκτείνεται και σε περίοδο που η κατάσταση θα έχει εξομαλυνθεί
• Περιέχει διατάξεις που αποτελούν κατάφωρη καταπάτηση του κοινόχρηστου χώρου, ο οποίος είναι ήδη συρρικνωμένος, ορισμένες εκ των οποίων προσκρούουν σε νομοθετικές διατάξεις του κράτους
• Η τρόπος που έγινε η διαβούλευση, χωρίς πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση των συμμετεχόντων, δεν επέτρεπε τη σωστή λήψη αποφάσεων
• Είναι παντελώς αντίθετα από όσα κατά καιρούς, προεκλογικά και μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η διοίκηση δήμου είχε υποσχεθεί

Απαντώντας στις ενστάσεις των δημοτικών συμβούλων, ο αντιδήμαρχος Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιώργος Αβαρλής, ανέφερε ότι θα υπάρχει συνεχής παρακολούθηση της εφαρμογής του σχεδίου και, εφόσον διαπιστωθεί ότι κάτι πάει στραβά, θα γίνουν άμεσα βελτιώσεις. Σε ό,τι αφορά την έλλειψη πεζοδρομήσεων, ανέφερε ότι σύντομα θα παρουσιαστεί η ολοκληρωμένη μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, στην οποία προσδιορίζονται οι σχετικές αναπλάσεις που θα γίνουν στο κέντρο αλλά και σε ολόκληρη την πόλη.

Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Μιχάλης Κούπκας, ανέφερε ότι το σχέδιο έχει οικονομικό και κοινωνικό πρόσημο και είναι αποτέλεσμα ενός διαλόγου που ανοίχτηκε σε όλες τις παραγωγικές δυνάμεις της πόλης. Όπως είπε, με τη νέα κανονιστική η βιώσιμη κινητικότητα και η βιώσιμη οικονομία έρχονται πολύ κοντά, αναφέροντας ενδεικτικά ότι το ελάχιστο πλάτος για την όδευση των πεζών παραμένει στα δύο μέτρα, ενώ το ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων επίσης διατηρείται 2,5 μέτρα.