Skip to main content

Δυνατότητα ομαδικής κατοχύρωσης από φορείς του σήματος «Μακεδονία»

Το γενικό συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των εισηγητών δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικό για τις ελληνικές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες.

«Η καταχώριση ενός εμπορικού σήματος δεν αποτελεί απλά μια διαδικαστική πράξη, ούτε μια στιγμιαία ενέργεια. Δεδομένου ότι το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο, με συστήματα καταχώρησης σημάτων που λειτουργούν παράλληλα και συνυπάρχουν σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωμένη στρατηγική προστασίας των σχετικών δικαιωμάτων τους».

Σε αυτή την αποστροφή της τοποθέτησης του προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Ευστάθιου Κουτσοχήνα, που πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια εκδήλωσης που ολοκληρώθηκε πριν από λίγο στο Money Show «κρύβεται» όλη η ουσία του θέματος των σημάτων και των εμπορικών επωνυμιών ελληνικών επιχειρήσεων που φέρουν το όνομα Μακεδονία ή παράγωγά του. Την εκδήλωση με τίτλο «Μακεδονικά Προϊόντα – Η πορεία προς το μέλλον» οργάνωσαν από κοινού το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και ο Εμπορικός Σύλλογος της πόλης, με προφανή στόχο να ενημερώσουν τα μέλη τους για τα εμπορικά σήματα και τις εμπορικές επωνυμίες. Ένα θέμα που έχει αναδυθεί στην επιφάνεια λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών και την επίσημη ονομασία του κράτους των Σκοπίων, ως Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας.

Στην εκδήλωση, εκτός από τον κ. Κουτσοχήνα , μίλησαν ακόμη η κ. Παναγιώτα Γεωργοπούλου, νομικός της Διεύθυνσης Σημάτων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ο κ. Αλέξανδρος Θάνος, αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού & Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Σταύρος καλεντερίδης, πολιτικός επιστήμονας και διεθνολόγος, η κ. Αφροδίτη Λατινοπούλου, νομικός, συντονίστρια της διεθνούς εκστρατείας “Macedonian Products Made in Greece” και ο γενικός γραμματέας του ΕΕΘ Κλεόβουλος Θεοτόκης, ενώ προλόγισε ο πρόεδρος του ΕΣΘ κ. Παντελής Φιλιππίδης.

Το γενικό συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των εισηγητών δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικό για τις ελληνικές επιχειρήσεις –μικρές και μεγάλες-, οι οποίες μέχρι σήμερα έβαζαν σε δεύτερη μοίρα τα θέματα των πνευματικών δικαιωμάτων και των εμπορικών σημάτων. Στην ουσία οι περισσότερες εξακολουθούν να υποτιμούν την αξία των άυλων αγαθών, ακόμη και όταν τους αφορούν άμεσα, παρά το ότι αποτελούν αυτοτελή περιουσιακά στοιχεία, τα οποία όχι μόνο προσδίδουν υπεραξία στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, αλλά μπορούν να μεταβιβάζονται ξεχωριστά, ακόμη και να αποτελούν εγγύηση δανεισμού.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική ήταν η παρέμβαση της κ. Γεωργοπούλου, η οποία μίλησε εκ μέρους του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, επισημαίνοντας τη σημασία της κατοχύρωσης ενός σήματος και προσδιορίζοντας το κόστος. Για την ελληνική αγορά η κατοχύρωση ξεκινάει από τα 110 ευρώ και μπορεί να είναι μεγαλύτερη, αλλά υπάρχει η δυνατότητα ένας συλλογικό φορέας –για παράδειγμα το Επιμελητήριο- να προβεί σε ομαδική κατοχύρωση για λογαριασμό των μελών του, κάτι που προσγειώνει το κόστος σε χαμηλά επίπεδα. Για την ευρωπαϊκή και την γενικότερη διεθνή κατοχύρωση τα κόστη ανεβαίνουν αρκετά, ξεκινώντας από τα 100 ευρώ, αλλά και πάλι δίνεται η δυνατότητα ομαδικής κατοχύρωσης, που περιορίζει αισθητά τη δαπάνη.  

 

Στη φωτογραφία από αριστερά προς τα δεξιά οι κ.κ.: Θάνος, Κουτσοχήνας, Γεωργοπούλου, Φιλιππίδης, Λατινοπούλου, Θεοτόκης και Καλεντερίδης.