Skip to main content

Δύο εκατομμύρια μετακινήσεις ημερησίως σε όλη τη Θεσσαλονίκη

Η δεύτερη δημόσια διαβούλευση για την Ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του δήμου Θεσσαλονίκης.

Τις 2.000.000 έφτασαν οι ημερήσιες μετακινήσεις, το 2018 στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, όταν το 1998 ήταν 1.600.000.

Αυτό προκύπτει από τα συμπεράσματα της έρευνας για τη συμπεριφορά των μετακινούμενων σε 10.000 νοικοκυριά της πόλης, που διενεργήθηκε για τον δήμο Θεσσαλονίκης και τα οποία παρουσιάστηκαν στη δεύτερη δημόσια διαβούλευση στο πλαίσιο του έργου «Ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Θεσσαλονίκης».

Σύμφωνα με την έρευνα καταγράφεται μείωση της τάξης του 30% των κυκλοφοριακών φόρτων στους κύριους οδικούς άξονες και αύξηση της χρήσης του ΙΧ από 40,6% σε 44%, όπως ορίζει η κατανομή ανά μέσο.

Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα παρουσιάζεται:

  • αύξηση της χρήσης των δημοσίων συγκοινωνιών από 27,5% σε 31,2%,
  • μείωση της πεζής μετακίνησης από 18,5% σε 12%,
  • μείωση της χρήσης του ταξί από 4,2% σε 0,7% και τέλος
  • μικρή αύξηση της ποδηλατοκίνησης από 0,2% σε 1,5%.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης διοργάνωσε τη δεύτερη δημόσια διαβούλευση για τις προτεινόμενες παρεμβάσεις συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Στη διάρκεια των εργασιών εκπρόσωποι δημόσιων και ιδιωτικών φορέων της πόλης ενημερώθηκαν για την πρόοδο εκπόνησης του ΣΒΑΚ και προχώρησαν στην παράθεση απόψεων και επιλογών, σχετικά με τις εναλλακτικές προσεγγίσεις ανάπτυξης της βιώσιμης κινητικότητας στην περιοχή μελέτης.

Κατά τη διαβούλευση παρουσιάστηκαν από το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ οι προσεγγίσεις, τα μελλοντικά σενάρια και οι  τελικές προτεινόμενες παρεμβάσεις κινητικότητας για την πόλη της Θεσσαλονίκης, ενώ διαμορφώθηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια βασισμενα σε οκτώ παρεμβάσεις για τους χρονικούς ορίζοντες 5ετίας, 10ετίας και 20ετίας.

  • Το πρώτο σενάριο εστιάζει στη βιώσιμη διασύνδεση περιοχών αναβαθμισμένου αστικού περιβάλλοντος και τη χρήση τεχνολογίας για τη διαχείριση κυκλοφορίας
  • Στο δεύτερο δίνεται έμφαση στην ενίσχυση των δημοσίων συγκοινωνιών και στον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας επιλεγμένων περιοχών για τη δημιουργία τερματικών σταθμών περιφερειακά και την αποσυμφόρηση του κέντρου
  • Το τρίτο σενάριο προτείνει παρεμβάσεις εμβληματικού περιεχομένου που φτάνουν στο μερικό αποκλεισμό του κέντρου της πόλης για το ΙΧ, με έμφαση στην πολυτροπικότητα των Μέσων Μεταφοράς

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα ενός θεσμοθετημένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ως ένα νέο «συντακτικό» της πόλης, που στοχεύει στην αναβάθμιση των συνθηκών κινητικότητας και κατ’ επέκταση στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, εργαζομένων και επισκεπτών τόσο εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης, όσο και στους υπόλοιπους δήμους, οι οποίοι διασυνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τις μητροπολιτικές του λειτουργίες.

Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, Γιώργος Δημαρέλος, τόνισε ότι το ΣΒΑΚ που θα διαμορφωθεί μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες θα πρέπει να είναι ανθεκτικό σε όποια αλλαγή προκύψει σε βάθος χρόνου στην πόλη και είναι προαπαιτούμενο για τη διεκδίκηση χρηματοδότησης για τις μελλοντικές παρεμβάσεις και την υλοποίηση έργων.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων με τους παριστάμενους εκπροσώπους επιστημονικών, επαγγελματικών και συγκοινωνιακών φορέων της πόλης (ΑΠΘ, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μ-Θ, Διεύθυνση Τροχαίας, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ΜΚΟ κ.ά), οι οποίοι κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με κρίσιμα επιμέρους διλήμματα που προέκυψαν από τις προσεγγίσεις που αναπτύχθηκαν, καθώς και τις επιλογές τους όσον αφορά συγκεκριμένες  προτάσεις-σενάρια.

Το επόμενο βήμα για την ολοκλήρωση του ΣΒΑΚ περιλαμβάνει την επιλογή του επικρατέστερου σεναρίου ή συνδυασμό των παραπάνω, την αξιολόγηση και επεξεργασία του στο κυκλοφοριακό μοντέλο του ΙΜΕΤ και την ανάλυση και κοστολόγησή του σε επιμέρους έργα και δράσεις στρατηγικού χαρακτήρα.

Για την πορεία και τις εκδηλώσεις του έργου, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα www.svakthess.imet.gr και να συμμετέχουν στις έρευνες, μεταφέροντας τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους.