Skip to main content

Δωρεά λεωφορείων στον ΟΑΣΘ: «Ας κοιτάξουμε για μια φορά την ουσία»

Άρθρο στη Voria.gr της Ιωάννας Κοσμοπούλου, δημοτικής συμβούλου και προέδρου της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Θεσσαλονίκης

της Ιωάννας Κοσμοπούλου*

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας 11/5/2020 συζητήθηκε και εγκρίθηκε με σχετικά μικρή πλειοψηφία (22 υπέρ) η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με τον ΟΑΣΘ.

Αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η παραχώρηση της χρήσης στον Οργανισμό από τον Δήμο λεωφορείων αστικού τύπου, που ο Δήμος θα προμηθευτεί για την εκτέλεση αστικού συγκοινωνιακού έργου, αποκλειστικά στα διοικητικά του όρια. Τα λεωφορεία αυτά θα ενταχθούν στον στόλο του Οργανισμού και θα δρομολογηθούν σε κατάλληλες γραμμές. Η παρούσα σύμβαση δεν έχει οικονομικό αντικείμενο, καθώς κάθε αντισυμβαλλόμενος καλύπτει όλες τις ίδιες δαπάνες που αφορούν την εκτέλεση της. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει τους πόρους και δυνάμει της από 01.05.2020 ΠΝΠ (ΦΕΚ 90/Α), που εκδόθηκε με σκοπό να αποτραπεί, κατά το δυνατόν, η διασπορά του κοροναϊού COVID 19, έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί άμεσα λεωφορεία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης.

Αυτό είναι πολύ συνοπτικά το νομικό υπόβαθρο της σύμβασης. Το «δια ταύτα» που ενδιαφέρει και τον πολίτη είναι ότι ο Δήμος θα προμηθευτεί 50 μεταχειρισμένα λεωφορεία από τον αδελφοποιημένο Δήμο Λειψίας έναντι ενός κόστους περίπου 11.500 ευρώ ανά λεωφορείο. Το Δήμο θα βαρύνουν σύμφωνα με τη σύμβαση και όσα ανταλλακτικά τυχόν συνοδεύουν τα λεωφορεία κατά την αγορά τους. Η καταλληλότητα των λεωφορείων θα ελεγχθεί από επιτροπή που θα απαρτίζουν στελέχη του Δήμου και του ΟΑΣΘ.

Ασφαλώς και ήμουν ανάμεσα στους 22 που ψήφισαν υπέρ της σύναψης της σύμβασης σε μία θυελλώδη συνεδρίαση, όπου εκφράστηκαν πολλές αιτιάσεις από την Αντιπολίτευση. Το «ασφαλώς» δεν σχετίζεται καθόλου με το γεγονός ότι συμμετέχω στην παρούσα δημοτική διοίκηση, αλλά ψήφισα υπέρ πιο συνειδητά απ’ ότι σε οποιοδήποτε άλλο θέμα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο μέχρι σήμερα. Μέχρι «χθες» οι πάντες (χωρίς καμία εξαίρεση) ισχυρίζονταν ότι το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα της πόλης είναι οι ανύπαρκτες αστικές της συγκοινωνίες.

Οι πάντες ανέμεναν και απαιτούσαν από το νέο Δήμαρχο να αναλάβει ενεργό ρόλο. Αρκετοί τον κατηγόρησαν γιατί δεν το έχει ήδη κάνει. Όλοι επικροτήσαμε την απόφασή του να εκπροσωπήσει ο ίδιος το Δήμο στο ΔΣ του ΟΑΣΘ, γιατί αυτό καταδείκνυε τη βούλησή του να παρέμβει δραστικά και έμπρακτα. Και τώρα ο Δήμαρχος παρεμβαίνει με τον πιο έμπρακτο τρόπο διαθέτοντας μέρος των χρημάτων των δημοτών που εκπροσωπεί σε κάτι που οι ίδιοι διακαώς επιθυμούν, στη σημαντική άμβλυνση του προβλήματος των αστικών συγκοινωνιών.
Και αρχίζουν και πάλι οι γκρίνιες και οι μεμψιμοιρίες. Ότι η σύμβαση είναι δήθεν διάτρητη, ότι οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι αρμοδιότητα του Δήμου, ότι ο Δήμος δανειοδοτεί την κυβέρνηση και είναι σαν να αγοράζει εξοπλισμούς για νοσοκομεία επειδή η Κυβέρνηση αδυνατεί, ότι οι δημότες θα διαφωνούσαν για τη διάθεση των χρημάτων τους, ότι τα λεωφορεία είναι σαράβαλα, ότι  ο Δήμαρχος είναι dealer  και άλλα πολλά.

Αγαπητοί συμπολίτες μου, πιστεύω ότι αν υπήρχε η δυνατότητα να σας ρωτήσουμε έναν προς έναν, θα συμφωνούσατε ότι η συνεισφορά στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών είναι μια από τις καλύτερες δυνατότητες αξιοποίησης του δημοτικού χρήματος. Πιστεύω ότι θα συμφωνούσατε ότι ο Δήμος δεν είναι αναρμόδιος για τις αστικές συγκοινωνίες, όπως π.χ. για τα νοσοκομεία. Ο Δήμος έχει αρμόδια υπηρεσία επιφορτισμένη με τα κυκλοφοριακά και τα συγκοινωνιακά έργα και αρμόδιο Αντιδήμαρχο. Πιστεύω θα συμφωνούσατε ότι οι αστικές συγκοινωνίες είναι μείζον ζήτημα για την ποιότητα ζωής μας, που αποτελεί  κυρίως αρμοδιότητα του Δήμου. Πιστεύω θα συμφωνούσατε ότι ο Δήμος πρέπει να έχει βαρύνοντα λόγο στο θέμα, γι’ αυτό και εκπροσωπείται στο ΔΣ του ΟΑΣΘ. Και τέλος θα συμφωνούσατε ότι τα λεωφορεία δεν είναι σαράβαλα, αν γνωρίζατε ότι στη Γερμανία αποσύρονται το πολύ μετά από δεκαετή χρήση.

Επιτέλους σ’ αυτήν την πόλη που συνηθίζει να τρώει τις σάρκες της, ας κοιτάξουμε μπροστά. Ας σταματήσουμε τη γκρίνια και ας συμφωνήσουμε σε κάτι για το κοινό καλό. Κι αν η σύμβαση έχει κάποια αδύνατα σημεία, ας προτείνουμε καλοπροαίρετα και εποικοδομητικά τη βελτίωσή τους και όχι την απόρριψή της. Ας μην κοιτάμε για λόγους σκοπιμότητας μόνο τους τύπους, αλλά έστω για μια φορά την ουσία.

*Η Ιωάννα Κοσμοπούλου, είναι Δρ. Βιοχημείας, Δημοτική Σύμβουλος Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Θεσσαλονίκης