Skip to main content

Δήμος Θεσσαλονίκης: Εγκρίθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του παραλιακού μετώπου

Γνωμοδότηση του δήμου Θεσσαλονίκης επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Παραλιακού Μετώπου

Θετική γνωμοδότηση έδωσε σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης στην εισήγηση επί της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για το ενιαίο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι.

Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας ξεκαθάρισε ότι ο δήμος στηρίζει έμπρακτα την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για έναν Στρατηγικό Σχεδιασμό συνολικά για το παραλιακό μέτωπο. Έκανε λόγο για εξαντλητικό διάλογο και πως έγινε διαβούλευσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με φορείς και ιδιώτες. «Το έργο που συζητάμε δίνει συγκεκριμένη μορφή σε αυτό που οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ως πλεονέκτημα της πόλης. Το ενιαίο παραλιακό μέτωπο της πόλης, είναι το μεγαλύτερο πρότζεκτ της νέας εποχής. Ο σχεδιασμός σε αυτή της μείζονος σημασία παρέμβαση πρέπει να είναι ενιαίος», σημείωσε ο κ. Ζέρβας, τονίζοντας πως πρέπει να αποφευχθούν αποσπασματικές προσεγγίσεις που θα τεμαχίσουν την προοπτική αυτή. Ο δήμαρχος ξεκαθάρισε επίσης ότι στα 9 χλμ που βρίσκονται στον δήμο Θεσσαλονίκης συνυπάρχουν ιδιοκτησίες πολλών φορέων.

Διαβάστε: Οι 19 παρεμβάσεις στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης – 500 εκατ. ευρώ έως το 2030.

Η παρουσία του σχεδίου και των θέσεων του δήμου πραγματοποιήθηκε από την Αναπληρώτρια Προϊστάµενη ∆/νσης Αστικού Σχεδιασµού & Αρχιτεκτονικών Μελετών Αικατερίνη ∆αναδιάδου, η οποία διατύπωσε και ορισμένες επισημάνσεις της υπηρεσίας επί της µελέτης Ειδικού Πολεοδοµικού Σχεδίου του Παραλιακού Μετώπου.

Συγκεκριμένα:

1. Εναρµόνιση µε τη µελέτη αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης
Η µελέτη ΕΠΣ θα πρέπει, σε συνεργασία µε τον ∆ήµο Θεσσαλονίκης, να εναρµονιστεί πλήρως µε τη µελέτη αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης, δεδοµένου ότι αυτή βρίσκεται σε προχωρηµένο στάδιο έγκρισης και αποτελεί µια ολοκληρωµένη και πλήρως επικαιροποιηµένη µελέτη, που θεσµικά αποτελεί το κατεξοχήν πολεοδοµικό εργαλείο για τον εκσυγχρονισµό των πολεοδοµικών προβλέψεων του ∆ήµου, βασιζόµενη σε λεπτοµερή δεδοµένα ανάλυσης και σε πολυετή εµβάθυνση στις ιδιαιτερότητες ενός παλαιού, µεγάλου και πυκνοδοµηµένου οικισµού.

2. Καθορισµός Πολεοδοµικών Ενοτήτων
Η µελέτη ΕΠΣ δεν θα πρέπει σε καµία περίπτωση να ορίζει Πολεοδοµικές Ενότητες ή να προβαίνει σε ρυθµίσεις που διαφοροποιούνται από την πολεοδοµική οργάνωση της µελέτης αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης, που αποτελεί την κατ’ εξοχήν µελέτη συνολικής θεώρησης των πολεοδοµικών αναγκών του ∆ήµου, βασίζεται σε ενδελεχή ανάλυση της υφιστάµενης κατάστασης και των προβληµάτων, είναι πλήρως επικαιροποιηµένη και προτείνει µε ολοκληρωµένη προσέγγιση ρυθµίσεις για την κάλυψη των αναγκών και ελλειµµάτων στο σύνολο του ∆ήµου.

3. Περιοχή Ειδικής Προστασίας 2 (ΠΕ.Π. 2) – Περιοχή ∆ενδροποτάµου-Παλιών Βυρσοδεψείων
Να καθοριστεί ως ΠΕΠ µόνον η έκταση που καταλαµβάνεται από τη βασική κοίτη του χειµάρρου ∆ενδροποτάµου, ως ζώνη προστασίας ρέµατος, ενώ η υπόλοιπη έκταση της περιοχής των πρώην βυρσοδεψείων θα πρέπει να εξαιρεθεί των πολεοδοµικών ρυθµίσεων της µελέτης ΕΠΣ.

4. Οικιστική Περιοχή 1 (ΟΙΚ.ΠΕ. 1) – Περιοχή Εµπορευµατικού Σιδηροδροµικού Σταθµού
Να επανεξεταστεί η πρόταση της µελέτης ΕΠΣ και να εναρµονιστεί µε την πρόταση της µελέτης αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης για τη δηµιουργία πολυµορφικού, µητροπολιτικού πάρκου πρασίνου, πολιτισµού, ιστορικής µνήµης και αναψυχής υπερτοπικής σηµασίας µε ήπια δόµηση στον χώρο του Εµπορ. Σιδ. Σταθµού.

5. Οικιστική Περιοχή 2 (ΟΙΚ.ΠΕ. 2) – Περιοχή Νέας Παραλίας
• Να εξαιρεθούν των πολεοδοµικών ρυθµίσεων της µελέτης ΕΠΣ όλοι οι θεσµοθετηµένοι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι της Νέας Παραλίας όπου υλοποιήθηκε το έργο ανάπλασης, που έχουν ήδη ρυθµιστεί πολεοδοµικά µε πληρότητα µε το από 09-10-2012 Π∆ (ΦΕΚ 358/τΑΑΠ/2012), ώστε να µην επέλθει καµία αλλαγή στις Πολεοδοµικές Ενότητες της µελέτης αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης.

• Οι ρυθµίσεις της µελέτης ΕΠΣ να περιοριστούν στον κοινωφελή χώρο των ναυταθλητικών οµίλων στην προεξοχή του κρηπιδώµατος της Νέας Παραλίας, µε τις εξής επισηµάνσεις:
◦ Να διατηρηθεί το ισχύον µέγιστο ύψος κτιρίων 4,50µ., βάσει του από 09-10-2012 Π∆ (ΦΕΚ 358/τΑΑΠ/2012)
◦ Να διερευνηθεί το ενδεχόµενο να συγκεντρωθούν στο σηµείο αυτό όλες οι ναυταθλητικές δραστηριότητες που έχουν θεσµοθετηθεί στον ∆ήµο Θεσσαλονίκης
• Να εξαιρεθούν των πολεοδοµικών ρυθµίσεων της µελέτης ΕΠΣ για την ΟΙΚ.ΠΕ.2 οι περιοχές Βασιλικού Θεάτρου και Μακεδονία Παλλάς, καθώς οι προβλέψεις της µελέτης αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης καλύπτει πλήρως την ευέλικτη λειτουργία τους ως προς τις χρήσεις γης και ειδικότερα:
α) Στο Βασιλικό Θέατρο µε την ειδική χρήση “Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις” του άρθρου 6 του Π∆ 59/2018, στο πλαίσιο της οποίας δύναται να λειτουργούν χώροι εστίασης ως συνοδές χρήσεις
β) Στο Ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς µε την πλήρη εκδοχή της γενικής χρήσης “Τουρισµός_Αναψυχή” του άρθρου 5 του Π∆ 59/2018
• Οι χώροι στάθµευσης στους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου επί της ανατολικής πλευράς της Λεωφ. Μεγ. Αλεξάνδρου από το ύψος της οδού Μ. Μπότσαρη έως το ύψος της οδού Γ. Παπανδρέου δύναται να θεσµοθετηθούν µε το Π∆ έγκρισης της µελέτης ΕΠΣ, µόνον εφόσον δεν είναι απαραίτητο να ενταχθούν σε νέα Πολεοδοµική Ενότητα της µελέτης ΕΠΣ.
• Να γίνουν οι εξής διορθώσεις στην Πινακίδα Π.3-3 της µελέτης ΕΠΣ:
◦ Να περιοριστεί το ράστερ της χρήσης γης του Βασιλικού Θεάτρου αποκλειστικά στο περίγραµµα της θεσµοθετηµένη οικοδοµικής γραµµής (ΦΕΚ 358/τΑΑΠ/2012)
◦ Να προστεθεί το σύµβολο αντλιοστασίου ΕΥΑΘ έµπροσθεν του Βασιλικού Θεάτρου
◦ Να απεικονιστεί ορθά το περίγραµµα του κοινωφελή χώρου ΚΦ 153Β, ώστε να εµφαίνεται ο χώρος πρασίνου ΧΠ 12 προς βορρά µε το ράστερ της χρήσης Ελεύθεροι Χώροι-Αστικό Πράσινο, σύµφωνα µε την ισχύουσα ρυµοτοµία (ΦΕΚ 358/τΑΑΠ/2012).

6. Οικιστική Περιοχή 3 (ΟΙΚ.ΠΕ. 3) – Περιοχή Μεγάρου Μουσικής-Ποσειδωνίου-Μύλων Αλλατίνη
Να αναδιατυπωθεί η πρόταση της µελέτη ΕΠΣ για την Οικιστική Περιοχή ΟΙΚ.ΠΕ.3, σε συνεργασία µε τον ∆ήµο Θεσσαλονίκης και τους φερόµενους ιδιοκτήτες όλων των σηµαντικών εκτάσεων που εµπίπτουν εντός της ΟΙΚ.ΠΕ.3, µε όρους που θα παρέχουν την αναγκαία ευελιξία για τη µελλοντική της ανάπτυξη, οι οποίοι αφενός θα εξασφαλίζουν τη βιωσιµότητα των χρήσεων και αφετέρου δεν θα επιβαρύνουν το παραλιακό µέτωπο µε υψηλή ή εκτεταµένη δόµηση. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται:
_ Να αξιολογηθεί αν την παρούσα χρονική στιγµή έχουν ωριµάσει οι συνθήκες για τη δέσµευση των προϋποθέσεων και όρων πολεοδοµικής αξιοποίησης της περιοχής µε Προεδρικό ∆ιάταγµα, όταν υπάρχουν και εναλλακτικά σενάρια που θα µπορούσαν να διερευνηθούν στο πιο ευέλικτο πλαίσιο που προτείνει η µελέτη αναθεώρησης ΓΠΣ του ∆ήµου Θεσσαλονίκης
_ Οι περιοχές δόµησης, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισµοί δόµησης να καθοριστούν, µε την πρόνοια τυχόν παρεκκλίσεων, µετά από διενέργεια διεθνή πολεοδοµικού διαγωνισµού, σύµφωνα µε τις διατάξεις του Ν.4412/2016, εφόσον προηγουµένως:
◦ ∆ιερευνηθεί η µέγιστη δόµηση που δύναται να προστεθεί στα διατηρητέα κτίρια των Μύλων Αλλατίνη και στις διατηρητέες βιοµηχανικές αποθήκες, κατόπιν εκπόνησης µελέτης (ή προµελέτης) αποκατάστασης και επανάχρησης, η οποία θα λάβει την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισµού
◦ ∆ιερευνηθεί περαιτέρω το ιδιοκτησιακό και πολεοδοµικό καθεστώς του ακινήτου των Μύλων Αλλατίνη, µε στόχο αφενός να επιλυθεί το πολεοδοµικό αδιέξοδο µε ειδική νοµοθετική ρύθµιση και να εξεταστούν οι δυνατότητες συµµετοχής και συµβολής του ακινήτου στον σχεδιασµό και ανασχεδιασµό της περιοχής
◦ Τεκµηριωθούν οι κτιριολογικές ανάγκες ενός σύγχρονου ναυταθλητικού κέντρου
◦ Αποσαφηνιστούν τυχόν δεσµεύσεις που απορρέουν από την κήρυξη του ενάλιου αρχαιολογικού χώρου σε σχέση µε χρήσεις ναυταθλητισµού και µαρίνων ή καταφυγίων σκαφών
◦ Εκπονηθεί κυκλοφοριακή µελέτη που θα καταδείξει τον πλέον ενδεδειγµένο χειρισµό της οδού Μαρίας Κάλλας (σηµειακή εκτροπή ή υπογειοποίηση)

7. Βασική επισήµανση για τις Οικιστικές Περιοχές (ΟΙΚ.ΠΕ.)
Η µελέτη ΕΠΣ θα πρέπει να σταθµίσει την προσπάθεια εξασφάλισης ελκυστικών όρων δόµησης για τους φερόµενους ιδιοκτήτες της γης, ώστε να αξιοποιηθεί στο µέγιστο η αναπτυξιακή δυναµική συγκεκριµένων περιοχών του θαλασσίου µετώπου (Εµπορευµατικός Σιδ. Σταθµός, περιοχή ΟΜΜΘ-Ποσειδωνίου-Μύλων Αλλατίνη), µε τις ανάγκες και τις επιθυµίες της πόλης, ιδίως όταν η γη ανήκει σε φορείς του δηµόσιου ή του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα.

8. ∆ίκτυα – ∆ιαδροµές Εναλλακτικών Μετακινήσεων
∆ιαδροµή περιπάτου/ποδηλάτου στην Παλιά Παραλία
Να υιοθετηθούν από τη µελέτη ΕΠΣ οι πιο ευέλικτες διατυπώσεις της µελέτης αναθεώρησης ΓΠΣ ∆Θ, για τη διερεύνηση δέσµης παρεµβάσεων και την απόδοση σηµαντικής έκτασης δηµόσιου χώρου (υφιστάµενου / νέου) στους πεζούς, µε χαρακτηριστικά ανάλογα της Νέας Παραλίας.
∆ιαδροµή περιπάτου/ποδηλάτου στη Νέα Παραλία
Να διερευνηθεί περαιτέρω και να τεκµηριωθεί, κατόπιν εκπόνησης κυκλοφοριακής µελέτης, η δυνατότητα µετατόπισης του ποδηλατοδρόµου που διατρέχει σήµερα την αναπλασµένη έκταση της Νέας Παραλίας επί της λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Να συµπεριληφθεί στη µελέτη ΕΠΣ και η παράκτια ζώνη του ∆ήµου Καλαµαριάς από τα διοικητικά όρια µε τον ∆. Θεσσαλονίκης έως τον Ναυτικό Όµιλο Θεσσαλονίκης, ώστε να καταστεί δυνατή η υλοποίηση διαδηµοτικού έργου στην παραλιακή ζώνη από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης έως τη Νέα Κρήνη για την ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισµού και της βιώσιµης αστικής ανάπτυξης, κατόπιν εγκεκριµένης χρηµατοδότησης της µελέτης ωρίµανσης του έργου για το επόµενο ΕΣΠΑ από το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων.

9. Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
1. Να προταθούν κατάλληλα αντιπληµµυρικά έργα αντιµετώπισης του αυξηµένου κινδύνου εµφάνισης πληµµυρικών φαινοµένων, µε αντίστοιχη υποβάθµιση των εδαφών, ως απαραίτητη συνθήκη για τη βιωσιµότητα ολόκληρου του έργου.
2. Να ενταχθούν επιστηµονικοί περιβαλλοντικοί δείκτες /παράµετροι παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων, όπως ορίζονται ως κριτήρια- περιγραφείς, βάσει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2008/56/ΕΚ, όπως αυτή ενσωµατώθηκε µε τον Ν. 3983/2011 (ΦΕΚ 3799/2016- Έγκριση προγραµµάτων παρακολούθησης για τη συνεχή εκτίµηση της περιβαλλοντικής κατάστασης των παράκτιων υδάτων).
3. Να διευκρινιστούν τα κατάλληλα µέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για την προστασία του χαρακτηρισµένου ως “Ευαίσθητου Οικοσυστήµατος” Θερµαϊκού Κόλπου, βάσει σχετικής νοµοθεσίας.
4. Να επανεξεταστεί η χωροθέτηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, καθώς η προτεινόµενη χωροθέτησή της πλησίον του αεροδιαδρόµου του αεροδροµίου “Μακεδονία” θεωρείται ακατάλληλη για τους εξής λόγους:
α) η υποβαθµισµένη, όπως αναφέρεται, περιοχή βρίσκεται υπό µελλοντικό καθεστώς πιθανής διάβρωσης, εξαιτίας της ύπαρξης της προέκτασης του αεροδιαδρόµου. Ο αεροδιάδροµος επιφέρει τη διακοπή της µεταφοράς του παράκτιου αιωρούµενου και ιζηµατογενούς υλικού, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη βιωσιµότητα της κατασκευής αλλά και της ίδιας της δραστηριότητας
β) δεν έχει υπολογιστεί η ιδιαίτερα αρνητική επίδραση της έντονης ηχητικής όχλησης, λόγω της λειτουργίας του αεροδροµίου, στην υγεία του ανθρώπινου δυναµικού που θα απασχολείται στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη
γ) υπάρχει έντονος κίνδυνος κατακλυσµού της περιοχής, σύµφωνα µε την ίδια µελέτη, ο οποίος δεν εξασφαλίζει τη βιωσιµότητα της όποιας χωροθέτησης και δραστηριότητας