Skip to main content

e-γκαλερί από την Καβάλα μετατρέπει μεταξωτά μαντίλια σε καμβά για καλλιτέχνες

Η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη δημιούργησε την Mantility, διαδικτυακή γκαλερί μεταξωτών μαντιλιών που αναδεικνύει διεθνώς το έργο Ελλήνων καλλιτεχνών.

Ήθελε να μπει στο διπλωματικό σώμα, η ζωή όμως τα έφερε έτσι που σήμερα ασκεί διπλωματία μέσω της… τέχνης. Η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη από την Καβάλα δημιούργησε την Mantility, μια διαδικτυακή γκαλερί μεταξωτών μαντιλιών που θυμίζει… κίνημα, με στόχο να δείξει πως ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Πίσω από τη Mantility βρίσκεται μια κοινότητα άνω των 30 Ελλήνων σχεδιαστών (ζωγράφοι, αρχιτέκτονες, γραφίστες, κεραμίστες, σκηνογράφοι, καλλιτέχνες graffiti), που μέσα από τη συνεργασία με τη Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη δημιουργούν σχέδια για τα μαντίλια της, τα οποία στη συνέχεια τυπώνονται ψηφιακά σε μεταξωτά υφάσματα από το Σουφλί. Η Mantility –που συνδυάζει στο όνομά της την ελληνική λέξη μαντίλι με την αγγλική mentality (νοοτροπία)- προσφέρει μια πλατφόρμα έκφρασης και προβολής στους καλλιτέχνες, διαθέτοντας τα μαντίλια της σε όλο τον κόσμο, από τη Γαλλία και την Αγγλία μέχρι την Αυστραλία, τις ΗΠΑ και τη Σιγκαπούρη. Τα μεταξωτά μαντίλια γίνονται καμβάς για μικρές εικαστικές ιστορίες, που, εκτός από τους καλλιτέχνες, αναδεικνύουν και την μοναδική παράδοση του Σουφλίου στην παραγωγή και επεξεργασία του μεταξιού.

Η Βασιλική συζητά με τον κάθε καλλιτέχνη, ώστε να οριστεί μια θεματολογία πάνω στην οποία μπορεί να εκφράσει το δικό του ύφος και τη δική του έμπνευση, εναρμονισμένος με τα χαρακτηριστικά ενός μαντιλιού. Τα μαντίλια κυκλοφορούν σε αριθμημένη, περιορισμένη παραγωγή και συνοδεύονται από καρτελάκι γνησιότητας με την υπογραφή του καλλιτέχνη.

«Η καινοτομία δεν βρίσκεται τόσο στο προϊόν όσο στη διαδικασία που ακολουθείται για να παραχθεί» λέει στη Voria.gr η Βασιλική, που ήθελε να φέρει κοντά τους καλλιτέχνες και να διευκολύνει την ανάδειξη της δουλειάς τους, δημιουργώντας και ένα εμπορικό όφελος. «Η Ελλάδα έχει τρομερά μυαλά. Όμως συχνά οι γραφίστες κάνουν φυλλάδια, οι αρχιτέκτονες τακτοποιήσεις και οι κεραμίστες κούπες. Το ελληνικό design δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από όσα συμβαίνουν στο εξωτερικό. Μάλιστα, έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα: ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης, λόγω της Ιστορίας και της παράδοσης» εξηγεί.

Αυτή την περίοδο μάλιστα η Mantility έχει επαφή με δύο μεγάλα μουσεία για τη δημιουργία επετειακών μαντιλιών με αφορμή την επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821.

Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη

 

 

 

Από την τοπική αυτοδιοίκηση στα μαντίλια της τέχνης

Η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη εργάστηκε επί χρόνια στην τοπική αυτοδιοίκηση στην Καβάλα, όπου ήταν υπεύθυνη για ευρωπαϊκά, αναπτυξιακά προγράμματα. Έχοντας σπουδάσει πολιτικές επιστήμες και με ένα μεταπτυχιακό στις διεθνείς σχέσεις και αντικείμενο της διπλωματικής της τη Διπλωματία των Πόλεων, αναζητούσε τρόπους ώστε να αναδείξει τον τόπο της. Έτσι, με τη βοήθεια επενδυτών, δημιούργησε ένα concept store με επιλογές δημιουργιών αρχικά ντόπιων χειροτεχνών και προϊόντων από την γαστρονομία μέχρι την ένδυση, το οποίο έφερε το όνομα yiassou.

Μάλιστα, στο ενδιάμεσο η Βασιλική ξεκίνησε και ένα μεταπτυχιακό στην διοίκηση πολιτιστικών μονάδων. Κινούμενη δε στον καλλιτεχνικό χώρο, καθώς αγαπούσε την τέχνη, έβλεπε τις προκλήσεις που αντιμετώπιζαν οι καλλιτέχνες στην προβολή, τη δικτύωση και την εμπορική αξιοποίηση της δουλειάς τους και θέλησε να βοηθήσει. Μέσα από το yiassou είχε ήδη έρθει σε επαφή με το μετάξι ως υλικό κι όταν αποχώρησε από το πρότζεκτ αυτό, αποφάσισε να δημιουργήσει μια γκαλερί μαντιλιών, η οποία θα αποτύπωνε έργα Ελλήνων καλλιτεχνών σε έναν μεταξωτό «καμβά», συνδυάζοντας την παράδοση του μεταξιού του Σουφλίου με τις σχεδιαστικές τους ανησυχίες.

Έτσι ξεκίνησε επαφές τόσο με νέους καλλιτέχνες που εκείνη έβρισκε όσο και με ήδη αναγνωρισμένους, οι οποίοι μέσα από μια αμφίδρομη δημιουργική επικοινωνία μαζί της άρχισαν να δημιουργούν έργα για τα μαντίλια της Mantility. Είχε προηγηθεί μια μεγάλη έρευνα και προεργασία στο Σουφλί, ώστε να εξασφαλισθεί η πρώτη ύλη και η κατάλληλη επεξεργασία και ψηφιακή εκτύπωση, μέσω της συνεργασίας με ντόπιο μεταξουργό.

Για να βάλει όμως σε εφαρμογή το εγχείρημά της η Βασιλική χρειάστηκε να «τρέξει» μια καμπάνια crowdfunding, που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2019. Αρχικά η Mantility στήθηκε μόνο για το εξωτερικό, λαμβάνοντας κατά τη διάρκεια της καμπάνιας ενδιαφέρον από όλες τις ηπείρους και τεστάροντας τις δυνατότητες του πρότζεκτ. Στην πορεία όμως γεννήθηκαν ανάγκες και για την Ελλάδα και δη για την Καβάλα και προτού το πρότζεκτ βγει στον διαδικτυακό «αέρα», έλαβε το 2019 φυσική υπόσταση μέσω της δημιουργίας ενός studio στην Καβάλα. Η διαδικτυακή γκαλερί ξεκίνησε τελικά τον περασμένο Απρίλιο. Στις επιχειρηματικές της αναζητήσεις η Mantility ανακάλυψε το Ok!Thess, από το οποίο, όπως λέει η Βασιλική, το εγχείρημα έλαβε σημαντική βοήθεια σε θέματα δικτύωσης.