Skip to main content

Ζέρβας: ΕΔΕ για την κυβερνοεπίθεση στον δήμο Θεσσαλονίκης από υπερκείμενη αρχή

Ο δήμαρχος ενημέρωσε το δημοτικό συμβούλιο για τις ενέργειες της διοίκησης μετά την επίθεση και για τα έργα που υλοποιεί για τη θωράκιση του δήμου

Τη διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης για την κυβερνοεπίθεση στον δήμο Θεσσαλονίκης και μάλιστα από υπερκείμενη αυτοδιοικητική αρχή ζήτησε ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Όπως ανακοίνωσε από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου, πέρα από τις μηνυτήριες αναφορές που κατέθεσε, ζήτησε να γίνει ΕΔΕ όχι όμως από υπαλλήλους του δήμου, αλλά από υπερκείμενη αρχή, έτσι ώστε να αποδοθούν οι όποιες ευθύνες εκεί που υπάρχουν. Παράλληλα, ενημέρωσε το σώμα τόσο για τις ενέργειες που έκανε η διοίκηση από τη στιγμή που έγινε αντιληπτή η επίθεση, όσο και για τα έργα που έχει κάνει και προγραμματίζει για το επόμενο διάστημα, προκειμένου να θωρακίσει ψηφιακά τις υπηρεσίες.

«Από την πρώτη στιγμή ενημερώθηκαν και ενημερώνονται συνεχώς οι αρμόδιες αρχές κυβερνοασφάλειας και ακολουθούνται κατά γράμμα όλα όσα προβλέπονται από τη νομοθεσία και τα σχετικά πρωτόκολλα ασφαλείας», τόνισε ο δήμαρχος, προσθέτοντας ότι όποιος έχει στοιχειώδη γνώση της πραγματικότητας γνωρίζει ότι είναι ένα υπαρκτός κίνδυνος που έχει απασχολήσει μεγάλους οργανισμούς.

«Αναλαμβάνοντας καθήκοντα τον Σεπτέμβριο του 2019 μόνο για ακινησία και αδιαφορία δεν μπορεί να μας κατηγορήσει κανείς», σημείωσε και συνόψισε τις παρεμβάσεις που έκανε η διοίκηση λέγοντας:

• Για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων όρισε DPO (Data Protection Officer) ενώ μέχρι τότε ο Δήμος Θεσσαλονίκης ΔΕΝ διέθετε ούτε πιστοποιημένο αλλά ούτε και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που να διαθέτει την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία. Οι ενέργειες που απαιτούνταν όμως για την ουσιαστική συμμόρφωση του Δήμου, η εφαρμογή δηλαδή του Compliance Plan δεν είχαν υλοποιηθεί.
• Προχωρήσαμε σε διαγωνισμό και συμβασιοποίηση έργου αναβάθμισης του ΟΠΣΟΥ. Περιλαμβάνει εξοπλισμό (hardware) για την αναβάθμιση των υποδομών του Κεντρικού Υπολογιστικού Συστήματος (ΚΥΣ) καθώς επίσης και αναβαθμίσεις στις περιφερειακές υποδομές στο datacenter του Δημαρχείου με συμβατικό χρόνο παράδοσης του εξοπλισμού τον Σεπτέμβριο του 2021. Προστάτευσε σε μεγάλο βαθμό το αρχείο του Δήμου.
• Υπηρεσίες συντήρησης υποδομών (SPACE HELLAS) για το 2020 και με νέο διετές συμβόλαιο που ξεκίνησε το 2021
• Αγορά και διάθεση 45 laptop (2020)
• Προμήθεια αδειών Firewall – CISCO (2020)
• Προμήθεια αδειών (500) Anyconnect CISCO για τις ανάγκες τηλεργασίας λόγω πανδημίας (1/2021)
• Εγκαταστήσαμε 600 υπολογιστές με νέο αξιόπιστο λειτουργικό Windows 10 γιατί αυτό που παραλάβαμε ήταν ένα δίκτυο υπολογιστών με μη υποστηριζόμενο λειτουργικό σύστημα εδώ και χρόνια.

Ο κ. Ζέρβας ανέφερε ότι η διοίκηση σχεδιάζει την προμήθεια υποδομών Disaster Recovery και Business Continuity, καθώς και την προμήθεια - εγκατάσταση υπολογιστών και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού στο δημαρχιακό μέγαρο και τα περιφερειακά κτήρια υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, έργο που περιλαμβάνει:

• Ανάπτυξη Disaster Recovery Site (DRS) για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και ακεραιότητας των ψηφιακών δεδομένων και των εγκατεστημένων εφαρμογών του Data Center (DC)
• Ανάπτυξη Business Continuity Site (BCS)
• Αντικατάσταση του υφιστάμενου δικτύου κορμού και διανομής οπτικών ινών
• Προμήθεια και εγκατάσταση ενεργού και παθητικού τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού στο σύνολο των 22 κατανεμητών του Δημαρχείου
• Ριζική ανακατασκευή του Data Center του Δημαρχείου
• Κατασκευή τοπικών δικτύων σε όσα κτίρια του ΔΘ δεν διαθέτουν, αποκατάσταση χρόνιων και εκτεταμένων βλαβών σε δίκτυα υφιστάμενων κτιρίων ή ολική ανακατασκευή καλωδιώσεων σε επιλεγμένα κτίρια, μαζί με εγκατάσταση νησίδων WiFi σε κτίρια του Δήμου.
• Προμήθεια και εγκατάσταση σύγχρονων υπολογιστών.

«Αυτά έπρεπε να είχαν γίνει χτες και όχι σήμερα ή αύριο. Η δική μας διοίκηση από την πρώτη στιγμή είχε και έχει επίγνωση των προκλήσεων. Όμως ας μη γελιόμαστε. Όταν αυτές οι κρίσιμες υποδομές είναι παρωχημένες, όταν επί πολλά χρόνια δεν υπήρχε ο απαραίτητος εκσυγχρονισμός είναι δεδομένο ότι οι κίνδυνοι αυξάνονται. Τη στιγμή αυτή, μετά την κυβερνοεπίθεση, ελπίζω πως έχει γίνει πλέον σε όλους κατανοητή η ανάγκη επενδύσεων σε αυτά τα πεδία», τόνισε.

Σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα, ο δήμαρχος δήλωσε πως οι προσπάθειες αυτή τη στιγμή επικεντρώνονται στη σταδιακή επαναλειτουργία όλων των πληροφοριακών συστημάτων για την ομαλή λειτουργία του δήμου, στην αναβάθμιση των συστημάτων για αποτροπή τέτοιων περιστατικών, στην αναβάθμιση του τεχνικού εξοπλισμού και στην αυστηρή εφαρμογή και υιοθέτηση των νέων διαδικασιών και πολιτικών που συνέταξε ο DPO σε συνεργασία με τις διευθύνσεις και το σύνολο του προσωπικού.

Τις επιπτώσεις της επίθεσης στη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών ανέλυσε ο αντιδήμαρχος Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιώργος Αβαρλής, ο οποίος επισήμανε ότι οι διαδικασίες αποκατάστασης του συστήματος χρειάζονται χρόνο. Όπως είπε, ο δήμος έχει κινήσει τη διαδικασία αντικατάστασης των υπολογισμών με το πεπαλαιωμένο λειτουργικό με διαδικασία ενοικίου μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια νέων. «Με τη βοήθεια αυτού του ελάχιστου προσωπικού -γιατί έχουμε δεν έχουμε δέκα υπαλλήλους- σε συνεργασίες με τις εταιρείες που έχουμε συμβάσεις ή θα κάνουμε συμβάσεις θα επανέλθουμε σύντομα στην κατάσταση που ήμασταν πριν», δήλωσε ο αντιδήμαρχος.

Οι επιφυλάξεις της αντιπολίτευσης

Απαντήσεις για το πότε θα αποκατασταθεί πλήρως ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών ζήτησε ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης, ενώ ο επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη είναι το μέλλον», Γιώργος Ορφανός, εξέφρασε την εκτίμηση ότι «πάμε στα τυφλά».

Επιφυλάξεις για τις απαντήσεις που έδωσε ο δήμαρχος εξέφρασε η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», Κατερίνα Νοτοπούλου. «Δεν μας πείσατε. Ίσως επειδή είστε παντελώς αναξιόπιστοι είτε γιατί είστε εκτεθειμένοι», είπε χαρακτηριστικά και ζήτησε χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης.