Skip to main content

ΕΕ: Τέλος για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Ένας δύσκολος αλλά αναγκαίος συμβιβασμός από τους υπουργούς Περιβάλλοντος των 27. Ανοίγει ο δρόμος της ενεργειακής μετάβασης.

Οι διαπραγματεύσεις ήταν σκληρές και κράτησαν μέχρι τις πρωινές ώρες αλλά στο τέλος βγήκε λευκός καπνός. Οι υπουργοί Περιβάλλοντος των 27 συμφώνησαν στην κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης για νέα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν από το 2035. Η συμφωνία θα πρέπει τώρα να συμπληρωθεί στις λεπτομέρειές της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στα κράτη-μέλη και να εγκριθεί, αλλά ο δρόμος, που δεν ήταν καθόλου εύκολος, άνοιξε.

Προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Προσερχόμενος στις εργασίες της συνόδου, που έγιναν στο Λουξεμβούργο, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και Επίτροπος Περιβάλλοντος Φρανς Τίμερμανς, προεξόφλησε την επιτυχία σημειώνοντας ότι όλες οι χώρες πρέπει να κάνουν συμβιβασμούς.«Η ΕΕ είναι ΕΕ, διαπραγματευόμαστε, πρέπει να βρούμε έναν δρόμο που να είναι αποδεκτός από όλους. Κανείς δεν πρόκειται να φύγει από τον χώρο χωρίς λίγο πόνο, αλλά για το καλό όλων έχω την εντύπωση ότι τα κράτη-μέλη έχουν προετοιμαστεί να κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για το κοινό καλό».

Και το κοινό καλό οδηγεί αναμφίβολα σε ένα μέλλον με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Με νέα αυτοκίνητα χωρίς κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, που δεν θα εκπέμπουν δηλαδή διοξείδιο του άνθρακα και δεν θα επιβαρύνουν το κλίμα. Η Γερμανίδα υπουργός Περιβάλλοντος Στέφι Λέμκε από το κόμμα των Πρασίνων εμφανίστηκε ικανοποιημένη λέγοντας ότι η ΕΕ μπήκε σε πορεία για περισσότερη προστασία του κλίματος στις μεταφορές. Όπως σημείωσε, «με συντριπτική πλειοψηφία οι 27 συναίνεσαν ότι από το 2035 θα ταξινομούνται μόνο αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που δεν εκπέμπουν CO2. Στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα ότι πρέπει να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους».

Αρωγός το κοινωνικό ταμείο για το κλίμα

Για τις θέσεις της η κυρία Λέμκε έδωσε μάχη μέσα στην κυβέρνηση του «φωτεινού σηματοδότη» ερχόμενη σε ευθεία αντιπαράθεση με τον Κρίστιαν Λίντνερ, τον υπουργό Οικονομικών από τους Φιλελεύθερους, ο οποίος υποστήριξε ότι τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα (Ε-Fuels) δεν θα πρέπει να αποκλειστούν από τις διαπραγματεύσεις ως τμήμα της δέσμης μέτρων για το κλίμα. Τελικά ως κίνηση συμβιβαστική η Γερμανία ζήτησε και πέτυχε η συμφωνία να αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που τροφοδοτούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα να μπορούν να κυκλοφορήσουν και μετά το 2035.

Η νέα ρύθμιση αποτελεί κομμάτι ενός μεγάλου πακέτου της ΕΕ για την προστασία του κλίματος με στόχο τη μείωση των ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030 σε σχέση με τον 1990 (Fit for 55). «Σε ό,τι αφορά στις φιλοδοξίες μας, θέλουμε επίσης να συνοδεύσουμε καταναλωτές και χώρες μέσω ενός κοινωνικού ταμείου για το κλίμα» τόνισε η Γαλλίδα υπουργός Περιβάλλοντος Ανιές Πανιέ Ρινασέ. «Είναι ένα σημαντικό στοιχείο, πρέπει να βρούμε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στις φιλοδοξίες μας και τις παραμέτρους που τις συνοδεύουν».

Η ευρωπαϊκή στρατηγική απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία όχι μόνο για το κλίμα, αλλά και υπό το φως των νέων συνθηκών, όπως διαμορφώνονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ειρήνη Αναστασοπούλου/ Reuters TV/ dpa/ afp

Πηγή: Deutsche Welle