Skip to main content

Αύριο κληρώνει για την Εγνατία - Ενδιαφέρον από μεγάλους ομίλους

Ανοίγει η πρώτη φάση του διαγωνισμού παραχώρησης του οδικού άξονα. Γαλλικό και καναδικό ενδιαφέρον, «παρών» από τους μεγάλους Έλληνες κατασκευαστές.

«Τελείωσαν τα ψέματα» με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών βασικών καθέτων της. Δεν δίνεται άλλη παράταση, τουλάχιστον στην εκκίνησης της πρώτης φάσης του διαγωνισμού και όσοι ενδιαφέρονται για την ανάληψη της διαχείρισης του οδικού άξονα, για περίοδο έως και 40 ετών, θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους καταθέτοντας το σχετικό φάκελο μέχρι αύριο Παρασκευή 16/2 και μέχρι τις 5 μ.μ.

Το ενδιαφέρον για την Εγνατία ήταν και παραμένει μεγάλο με τουλάχιστον τους μεγάλους του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου (ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ABAΞ) να φέρονται ως υποψήφιοι, ενώ πιθανώς υποψήφια θα είναι και η INTRAKAT. Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες τέσσερις κατασκευαστικές έχουν καταθέσει προσφορές στους δύο μεγάλους διαγωνισμούς της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που αφορούν στη συντήρηση του οδικού άξονα και την κατασκευή σταθμών διοδίων . Οι προσφορές στους εν λόγω διαγωνισμούς αποσφραγίστηκαν και στις αμέσως επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν οι μειοδότες, που σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, είναι ο εξής ένας, ο ΑΚΤΩΡ, που κατέθεσε και στις δύο περιπτώσεις εκπτώσεις 60% επί των προϋπολογισμών των έργων.

Όμως το ενδιαφέρον,  όπως και είναι αναμενόμενο, στρέφεται στο μεγάλο διαγωνισμό της παραχώρησης αφού μάλιστα στον «χορό»  φαίνεται να μπαίνουν και νέα ονόματα, μεγάλοι όμιλοι, ελληνικοί και ξένοι, όπως ο όμιλος Μυτιληναίου, ο καναδικός όμιλος PSP με τη θυγατρική του  Roadis, ενώ γνωστό ήταν από καιρό το ενδιαφέρον της γαλλικής Vinci, με έναν ακόμη γαλλικό τεχνικό όμιλο να δείχνει ενδιαφέρον, τον Egis. Όπως γίνεται αντιληπτό, όσο περισσότεροι οι ενδιαφερόμενοι, τόσο περισσότερες πιθανότητες θα έχει το ελληνικό δημόσιο να επιτύχει καλύτερο τίμημα από την μακροχρόνια παραχώρηση ενός άξονα, έτοιμου, κατασκευασμένου, που διατρέχει τη χώρα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου και δέχεται κυκλοφοριακές ροές από τρεις σημαντικούς καθέτους που συνδέουν την Ελλάδα με Αλβανία, ΠΓΔΜ και Βουλγαρία και, μέσω αυτών, με κεντρικούς ευρωπαϊκούς οδικούς άξονες.

Μετά τα πολλά προβλήματα στα οποία σκόνταφτε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, που θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις, φαίνεται ότι τελικώς θα μπορέσει να προχωρήσει καθώς μάλιστα οι δανειστές πιέζουν μέχρι τον Αύγουστο του 2018 να έχει επιλεγεί και ο ανάδοχος.

Εκτιμάται ότι από την έναρξη του διαγωνισμού, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος, θα απαιτηθούν περίπου δύο μήνες για την ανάδειξη των υποψηφίων που προεπιλέγονται και περνάνε στη δεύτερη φάση που θα καταλήξει με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Εάν ο χρόνος ως τον Αύγουστο, δεν σταθεί αρκετός για την επιλογή, θεωρείται ότι μέχρι τέλος Οκτωβρίου, ο διαγωνισμός θα μπορέσει να ολοκληρωθεί.

Στο διάστημα που μεσολαβεί θα επιδιωχθεί να κλείσει η εκκρεμότητα με την Τράπεζα Πειραιώς, που σχετίζεται με το παλαιό δάνειο των 250 εκατ. ευρώ. Από πλευράς κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ θεωρείται ότι μπορεί εξωδικαστικά να βρεθεί λύση στη διαφορά, η οποία αφορά στην επιβολή τόκων υπερημερίας σε ένα δάνειο που εξυπηρετείται, αφού μάλιστα μέχρι τον Ιούλιο η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα το έχει εξοφλήσει στο σύνολό του.

Επίσης, στο επόμενο διάστημα και ενόσω θα βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός, θα αποφασιστεί και ο χρόνος παραχώρησης, εάν θα είναι για 40 ή λιγότερα χρόνια, ενώ θα αποσαφηνιστεί και το πως θα υπολογιστούν τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο, ένα σημείο ευαίσθητο που έχει συγκεντρώσει μεγάλο μέρος των αντιδράσεων στην παραχώρηση.