Skip to main content

Εγνατία Οδός προς ΤΑΙΠΕΔ: Δώστε 30 εκατ. ευρώ για τα πλευρικά διόδια

Σήμερα η σύσκεψη στο ΤΑΙΠΕΔ για την εξεύρεση χρηματοδότησης των πλευρικών σταθμών διοδίων. Μεγάλο κόστος συντήρησης, 500 εκατ. σε τριάντα χρόνια.

Το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο πιέζει για την κατασκευή 20 πλευρικών σταθμών διοδίων στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού, θα πρέπει να προτείνει λύση για την χρηματοδότησή τους όπως και τον τρόπο εφαρμογής της ΚΥΑ των Τσακαλώτου και Σπίρτζη που προβλέπει την κατασκευή 18 μετωπικών σταθμών διοδίων και αυτών των επιπλέον πλευρικών στους κόμβους του οδικού άξονα.

Αυτά τα θέματα θα απασχολήσουν τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, όπως και τους επικεφαλής της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που σήμερα θα συνεδριάσουν στα γραφεία του Ταμείου, στην Αθήνα.

Όπως πληροφορείται η Voria.gr, η διοίκηση της Ε.Ο.Α.Ε. θα ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ να εξασφαλίσει ποσό έως και 30 εκατομμυρίων για την κατασκευή των 20 σταθμών, αφού τα έσοδα που έχει η Εταιρεία, είναι λιγοστά και διατίθενται για τη συντήρηση του οδικού άξονα.

Σημειωτέον ότι η συντήρηση του άξονα, που θα πρέπει να απορροφά ως και 40 εκατ. Ευρώ το χρόνο, γίνεται πλημμελώς, επειδή τα ποσά που συγκεντρώνονται από τους σταθμούς που ως σήμερα λειτουργούν ( οκτώ τον αριθμό), πηγαίνουν για την εξυπηρέτηση του δανείου που είχε ληφθεί από την Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να αποπερατωθεί το έργο κατασκευής της Εγνατίας.

Τονίζεται ότι το δάνειο που είχε λάβει η Ε.Ο.Α.Ε., ύψους 250 εκατ. ευρώ εξυπηρετείται κανονικά και το υπόλοιπο είναι πλέον μικρότερο των 70 εκατομμυρίων.

Τι θα γίνει όμως με τα πλευρικά διόδια εν τέλει; Θα …τα προλάβουν τα αναλογικά, που θα έρθουν να αντικαταστήσουν τα μετωπικά, όπως είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., ή όχι; Και αν δεν τα προλάβουν τι θα γίνει;

Όλος αυτός είναι ένας αγώνας ενάντια στο χρόνο αφού η ΚΥΑ προβλέπει κατασκευή των σταθμών διοδίων ως το Νοέμβριο του 2017. Τουλάχιστον αν τρέξουν οι διαδικασίες για τα ηλεκτρονικά - αναλογικά διόδια, οι υποδομές των πλευρικών θα είναι πολύ μικρότερες αφού θα χρησιμοποιηθούν μόνο σαν γέφυρες παρακολούθησης των εισόδων – εξόδων στον οδικό άξονα (π.χ. για τον εντοπισμό παραβάσεων), οπότε το κατασκευαστικό τους κόστους θα πέσει στο 1/10 ενός σταθμού με πλήρεις υποδομές, δηλαδή κοντά στις 100.000 ευρώ αντί του περίπου 1 εκατομμυρίου.

Η συζήτηση γύρω από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχει περιστραφεί το τελευταίο διάστημα στο ζήτημα των διοδίων, χωρίς να γίνεται λόγος για το μέγα θέμα της συντήρησης που φυσικά συνδέεται με την εκτίμηση της κατάστασης του οδικού άξονα, κάτι που απαιτείται να γίνει στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την ανάδειξη παραχωρησιούχου.

Το δε θέμα της συντήρησης είναι πολύ σημαντικό και κρίσιμο γιατί και το κόστος είναι μεγάλο. Αρκεί να σημειωθεί ότι τμήματα του άξονα, κυρίως με κατεύθυνση προς τα ανατολικά, έχουν ανάγκη ανάταξης αλλά και ανακατασκευών. Η Εγνατία Οδός, δεν έχει μόνο ανάγκη ελαφριάς, αλλά και βαριάς συντήρησης σε ορισμένα τμήματα. Μάλιστα, έχει εκτιμηθεί ότι σε βάθος 30ετίας (σ.σ. το διάστημα δηλαδή που θα διαχειρίζεται την οδό ο παραχωρησιούχος) για τη συντήρηση άξονα και καθέτων, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 500 εκατ ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα υπάρχει ανάγκη ανακατασκευής και μάλιστα άμεσης του τμήματος Αρδάνιο – Κήποι Έβρου, όπως επίσης του τμήματος Χριστός – Κάτω Αμπέλα στον κάθετο Δερβένι- Σέρρες- Προμαχώνας, ένα τμήμα που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 και εντάχθηκε αργότερα στο δίκτυο των καθέτων της Εγνατίας Οδού. Επίσης, πρέπει να γίνουν εργασίες ανάταξης πριν και μετά την Καβάλα, όπως και στο τμήμα Κλειδί- Θεσσαλονίκη.