Skip to main content

Εκρηκτική ανάπτυξη των logistics: 319 άδειες σε τέσσερα χρόνια στην Κεντρική Μακεδονία

Ξεκίνησε το Logi.C 2022 - Ποιες είναι οι προϋποθέσεις ανάπτυξης των logistics, ποιο ρόλο διαδραματίζει η Κεντρική Μακεδονία.

Ισχυρές προοπτικές παρουσιάζει ο κλάδος των χώρων αποθήκευσης και διανομής (logistics) στη Θεσσαλονίκη και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, με απαραίτητη ωστόσο προϋπόθεση για τη συνέχιση της κινητικότητας, την ενίσχυση των υποδομών.

Είναι χαρακτηριστικό πως στην Κεντρική Μακεδονία την τελευταία τετραετία δόθηκαν 319 άδειες για logistics, με τα 242 εξ αυτών να βρίσκονται περιμετρικά της Θεσσαλονίκης, ισχυρότερη -δε- η παρουσία τους είναι στα δυτικά της πόλης, και τα υπόλοιπα στους άλλους νομούς της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Την ίδια ώρα μεγάλος είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων που περιμένουν να αδειοδοτηθούν προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή κέντρων αποθήκευσης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Αυτά επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων στο διήμερο συνέδριο, που άνοιξε σήμερα την αυλαία του Logi.C 2022, που πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Porto Palace στη Θεσσαλονίκη.

Δείτε τις εργασίες του συνεδρίου live εδώ

Όπως τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Γιουτίκας «την τελευταία τετραετία συντελείται μία έκρηξη στην επιχειρηματική πρωτοβουλία ενώ ο κορωνοϊός συνέβαλε στην άνθιση των logistics.Υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από μεσαίες και μεγάλες εταιρείες για την δημιουργία αποθηκευτικών χώρων». Μάλιστα όπως τόνισε, σύμφωνα με στοιχεία του 2019, οι εταιρείες logistics μόνο στη Θεσσαλονίκη προσέφεραν το 28,1% των συνολικών θέσεων εργασίας της χώρας στον κλάδο. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γιουτίκας, σχεδόν 30 από τις 100 θέσεις εργασίας στον κλάδο των logistics πανελλαδικά, δημιουργούνται στη Θεσσαλονίκη.

«Η Κεντρική Μακεδονία λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της μπορεί να πρωταγωνιστήσει στον τομέα αυτό, ενώ ώθηση δίνουν τα έργα υποδομής που συντελούνται, αυτή την περίοδο, στην περιοχή» σημείωσε ο κ. Γιουτίκας.

Μπαίνει τάξη στην άτυπη Βιομηχανική Ζώνη Καλοχωρίου

Ο αντιπεριφερειάρχης μίλησε και για την ΒΙΠΕ Σίνδου, τη μεγαλύτερη στη χώρα, καθώς και για τις 30 άτυπες μικρές βιομηχανικές συγκεντρώσεις, με μεγαλύτερη αυτή του Καλοχωρίου έκτασης περίπου 15.000 στρμ , που η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στοχεύει στην αναβάθμιση της, στηρίζοντας παράλληλα τις δεκάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Σημείωσε μάλιστα ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια στην αντιπεριφέρεια Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος γίνεται μια συστηματική δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με τον ίδιο το 2021 ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός που προκήρυξε η Περιφέρεια και το αμέσως επόμενο διάστημα ο ανάδοχος θα εκπονήσει την απαιτούμενη μελέτη.
Αξίζει να σημειωθεί πως συνολικά οι 30 άτυπες μικρές βιομηχανικές συγκεντρώσεις καταλαμβάνουν περί τα 90.000 στρμ., ενώ στη Θεσσαλονίκη πέραν του Καλοχωρίου, σημαντική άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση καταγράφεται σε Νεοχωρούδα, Θέρμη αλλά και Ωραιόκαστρο.

Φορτσάρει για dry port σε Σερβία και Σκόπια ο ΟΛΘ

Ιδιαίτερη έμφαση στην προσέλκυση εμπορικής δραστηριότητας και φορτίων μεταξύ Θεσσαλονίκης και βαλκανικών χωρών, δίνει η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος της πόλης.  Όπως είπε ο εμπορικός διευθυντής του ΟΛΘ, Ιωάννης Φετάνης προχωρούν τα σχέδια του ΟΛΘ για τη δημιουργία «dry port» και στη Σερβία και συγκεκριμένα στη Νις της Σερβίας ενώ παράλληλα στο μικροσκόπιο βρίσκονται και τα Σκόπια. Ενδιαφέρον όπως είπε ο κ. Φετάνης υπάρχει και για τη Ρουμανία.

Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη του 2020, ο ΟΛΘ ίδρυσε το πρώτο dry port στη Σόφια. Έτσι, από τον Ιανουάριο του 2021 το λιμάνι παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις εμπορευματικών μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω της απευθείας σιδηροδρομικής σύνδεσης με το dry port της Βουλγαρίας. Τα dry ports είναι τερματικοί σταθμοί στην ενδοχώρα, οι οποίοι συνδέονται με τα λιμάνια - οδικά, σιδηροδρομικά - και προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες. 

Επιπλέον ο κ. Φετάνης αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της α΄ φάσης της αναβάθμισης του 6ου προβλήτα, στην πρόσφατη παραλαβή των δύο γερανογεφυρών, στα καλά νέα που έρχονται από το χώρο της κρουαζιέρας καθώς το καλοκαίρι, για πρώτη φορά αναμένονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης περισσότερα από 60 κρουαζιερόπλοια αλλά και στα σχέδια που υπάρχουν για τη διασύνδεση Σμύρνης - Θεσσαλονίκης.

Χρονιά ορόσημο για τις ελληνικές εξαγωγές το 2021

Στην ανάγκη επανατοποθέτησης της χώρας μας στον παγκόσμιο χάρτη αναφέρθηκε ο οικονομικός επόπτης του ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην ιστορική χρονιά για τις ελληνικές εξαγωγές, που αποτέλεσε το 2021. Είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι οι ελληνικές εξαγωγές άγγιξαν τα 40 δις. ευρώ όταν την προηγούμενη καλύτερη, ιστορικά, χρονιά, το 2019 είχαν φτάσει τα 33,5 δις. ευρώ. Με θετικές προοπτικές έχει ξεκινήσει και το 2022. Ωστόσο ο στόχος οι ελληνικές εξαγωγές να φτάσουν στο 25% του ΑΕΠ, δεν έχει ακόμη επιτευχθεί, καθώς βρίσκεται στο 22%.

Σημειώνεται πως από το συνολικό μέγεθος των ελληνικών εξαγωγών άνω του 50% πραγματοποιείται από την Αττική και έπεται η Βόρεια Ελλάδα με 28%.
Ο κ. Διαμαντίδης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις αγορές στόχους που υπάρχουν και αυτές αφορούν τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής, ενώ αναφορά έκανε και στις προοπτικές που διανοίγονται για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του με τα έργα υποδομών που πραγματοποιούνται. Μάλιστα στα πλεονεκτήματα του λιμανιού της πόλης είναι πως τα εμπορεύματα μπορούν να φτάσουν και οδικώς.

Έργα αναβάθμισης στο λιμάνι του Βόλου

Στην αναβάθμιση του λιμανιού του Βόλου αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, Σωκράτης Αναγνώστου. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων είναι 9 εκατ. ευρώ και αφορούν την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος ασφαλείας ISPS, προμήθεια και εγκατάσταση αυτοκινούμενου γερανού, προμήθεια μηχανήματος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, και έργα διακίνησης παλαιοσιδήρου (scrap) με μεταφορά από τον προβλήτα Νο 1 στον προβλήτα Νο 3 για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ο κ. Αναγνώστου αναφέρθηκε και στη δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Βόλου, για το οποίο έχει ήδη χορηγηθεί η σχετική άδεια. Ωστόσο όπως είπε δεν αρκεί να δημιουργηθεί υδατοδρόμιο μόνο στο Βόλο αλλά είναι απαραίτητη η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων σε νησιά της χώρας.

Προνομιακός ο ρόλος του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης

Στον προνομιακό, γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένοςτης πόλης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ υπογραμμίζοντας και τη δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών, που υπάρχει και αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για την αξιοποίηση του λιμένα, ως πύλη για την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.

Αναφέρθηκε στην πρώτη συνδυασμένη μεταφορά πλοίου τρένου που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2020 επισημαίνοντας πως για τη φετινή χρονιά είναι προγραμματισμένες 17 τέτοιες μεταφορές.

Στην σημασία της επίσπευσης των έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, προκειμένου να αποτελέσει η χώρα ευρωπαικό κόμβο με αξιώσεις στα logistics αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της VTG Retail, Στέλιος Αρχοντάκης υπογραμμίζοντας πως η σιδηροδρομική σύνδεση αποτελεί έναν αξιόπιστο συνεργάτη για την εφοδιαστική αλυσίδα και πως θα πρέπει να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει, μέσα από έργα υποδομών.

Το συνέδριο

Στο συνέδριο Logi.C 2022 τέθηκαν επί τάπητος οι προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας ως hub των Βαλκανίων. Στις συνεδρίες του, με προσκεκλημένους και ενεργά συμμέτοχους αρκετούς εκπροσώπους παραγωγικών φορέων, ακαδημαϊκών, ερευνητών αλλά και εκπροσώπων της βιομηχανίας και του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών, επιχειρείται η ανάλυση των τρόπων με τους οποίους οι επενδυτικές κινήσεις που συντελούνται στην περιοχή να μπορέσουν να βρουν κοινή συνισταμένη μέσα από τις διεθνώς διασυνδεδεμένες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Χορηγός επικοινωνίας του συνεδρίου είναι η Voria.gr.