Skip to main content

ΕΛΛΕΤ προς Μητσοτάκη: Μην επιτρέψεις την καταστροφή των αρχαίων της Βενιζέλου

«Η βασική γραμμή του μετρό μπορεί να λειτουργήσει σε όλο το μήκος της με τους 12 σταθμούς μέχρι το 2023 και να προστεθεί ο σταθμός Βενιζέλου μετά»

Την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία με οριακή διαφορά μιας ψήφου κρίνει νόμιμη την απόφαση της υπουργού Πολιτισμού για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της απόσπασης των αρχαιοτήτων και τη μετέπειτα επανατοποθέτησή τους, σχολιάζει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, διερωτώμενη «γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των άλλων 12 σταθμών του μετρό, οι οποίοι παραμένουν με τις λαμαρίνες προκαλώντας σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας του δημόσιου χώρου».

Η ΕΛΛΕΤ αναφέρει «πως στην περίληψη που τη συνοδεύει, τα επιχειρήματα της μειοψηφίας, των 12 δηλαδή δικαστών, έναντι των 13, είναι καταπέλτης και θέτουν πολλά κρίσιμα ζητήματα, τα οποία η ΕΛΛΕΤ μελετάει συστηματικά, σε αναμονή και της δημοσιοποίησης του πλήρους κειμένου της Απόφασης».

Παράλληλα, υποστηρίζουν πως «η βασική γραμμή του μετρό μπορεί να λειτουργήσει σε όλο το μήκος της με τους 12 σταθμούς  μέχρι το 2023 και να προστεθεί ο σταθμός Βενιζέλου αργότερα».

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Όπως υποστηρίζουν και οι ειδικοί επιστήμονες διεθνούς κύρους, επισημαίνουμε ότι:

Ανακοινώθηκε και επίσημα πλέον η Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία με οριακή διαφορά μιας ψήφου κρίνει νόμιμη την Απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με την απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους. Στην περίληψη που τη συνοδεύει, τα επιχειρήματα της μειοψηφίας, των 12 δηλαδή δικαστών, έναντι των 13, είναι καταπέλτης και θέτουν πολλά κρίσιμα ζητήματα, τα οποία η ΕΛΛΕΤ μελετάει συστηματικά, σε αναμονή και της δημοσιοποίησης του πλήρους κειμένου της Απόφασης.

1. Η βασική γραμμή του μετρό μπορεί να λειτουργήσει σε όλο το μήκος της με τους 12 σταθμούς  μέχρι το 2023 και να προστεθεί ο σταθμός Βενιζέλου αργότερα.

2. Είναι η μόνη λύση που διασφαλίζει την έγκαιρη λειτουργία του μετρό.

3. Είναι η μόνη λύση που εγγυάται την αυθεντικότητα και ακεραιότητα των μοναδικών αρχαιοτήτων, σύμφωνα με τη διεθνή και ελληνική νομοθεσία.

Έχουμε επανειλημμένως υποστηρίξει ότι η λύση της απόσπασης για την οποία δεν κατατέθηκε στο ΚΑΣ πλήρης μελέτη, όχι μόνο καταστρέφει την αυθεντικότητα του αρχαιολογικού χώρου αλλά αναπόφευκτα προσθέτει ανυπολόγιστη καθυστέρηση για την ανασκαφή των 2 τουλάχιστον αρχαιολογικών στρωμάτων που θα αποκαλυφθούν, τα οποία θα πρέπει επίσης είτε να αποσπαστούν είτε να καταστραφούν, της ρωμαϊκής δηλαδή και ελληνιστικής Θεσσαλονίκης.

Τονίζουμε ότι η καθυστέρηση στην κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου δεν οφείλεται στις προσφυγές στο ΣτΕ - αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι η κατάθεση της μελέτης για την απόσπαση και επανατοποθέτηση έγινε ένα χρόνο μετά την αναγγελία της αλλαγής μεθόδου κατασκευής και δεν έχει εγκριθεί μέχρι σήμερα.

Αναρωτιόμαστε επίσης γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των άλλων 12 σταθμών του μετρό, οι οποίοι παραμένουν με τις λαμαρίνες προκαλώντας σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας του δημόσιου χώρου.

Στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μας διαβεβαιώνουν ότι με τη μεταγενέστερη ένταξη μόνο του σταθμού Βενιζέλου στη λειτουργία του μετρό δεν θα χρειαστεί να επιστραφεί η χρηματοδότηση της βασικής γραμμής.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ενώνει τη φωνή της με την παγκόσμια κοινότητα κορυφαίων επιστημόνων -των καλύτερων συμμάχων της χώρας μας διεθνώς- και των κορυφαίων επιστημόνων στη χώρα μας, οι οποίοι δηλώνουν ανεπιφύλακτα ότι τέτοιας σημασίας ευρήματα δεν έχουν αποκαλυφθεί στις μεγαλύτερες ρωμαϊκές και βυζαντινές πόλεις. Στρέφει το βλέμμα της στον πρωθυπουργό τον οποίο παρακαλεί θερμά μαζί με όλους αυτούς τους ειδικούς που ξεπερνούν τους 500 να μην επιτρέψει την καταστροφή του μοναδικού αυτού συνόλου με την απόσπασή του, να μην συνδέσει το όνομά του με την μη αναστρέψιμη καταστροφή των μοναδικών ευρημάτων αλλά με την διάσωσή τους. Η διεθνής επιστημονική και πολιτιστική κοινότητα θα του το αναγνωρίσει.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ σέβεται την απόφαση του ΣτΕ, δεσμεύεται όμως να προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια που θα διασφαλίζει την έγκαιρη λειτουργία του μετρό και τη διάσωση των αρχαιοτήτων με τη διατήρησή τους κατά χώραν, καθόλη τη διάρκεια της κατασκευής.

Η Θεσσαλονίκη αξίζει την διάσωσή τους!