Skip to main content

Ένας χρόνος δημαρχίας Ζέρβα: Τα συν, τα πλην και το μεγάλο στοίχημα

Στη διάρκεια αυτού του πρώτου χρόνου η διοίκηση Ζέρβα έχει να επιδείξει θετικές πρωτοβουλίες, αλλά και να προβληματιστεί για άστοχες επιλογές της.

Στο τάβλι λένε ότι το πρώτο είναι του ατζαμή. Στην πολιτική αυτό μεταφράζεται ως περίοδος χάριτος για κάθε νέα κατάσταση, είτε αφορά την κυβέρνηση είτε την αυτοδιοίκηση. Το διάστημα κατά το οποίο οι πολίτες επιδεικνύουν ανοχή ποικίλει. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο ένας χρόνος αποτελεί το απώτατο όριο ανοχής δεδομένου ότι στην Ελλάδα οι πολιτικοί κύκλοι είναι συνήθως τετραετείς.

Βεβαίως ο Κωνσταντίνος Ζέρβας ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι του δήμου Θεσσαλονίκης πριν από έναν χρόνο, μόνον ατζαμής δεν θεωρείται. Είχε προλάβει να εγγράψει ήδη δύο θητείες στην αυτοδιοίκηση, την πρώτη μάλιστα ως αντιδήμαρχος. Ωστόσο, ο ρόλος και οι ευθύνες του δημάρχου και δη της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας, είναι πολλαπλώς πιο απαιτητικές. Στη διάρκεια αυτού του χρόνου η διοίκηση Ζέρβα έχει να επιδείξει θετικές πρωτοβουλίες, αλλά και να προβληματιστεί για άστοχες επιλογές της. Βεβαίως, η τελική κρίση, αυτή που εν τέλει μετράει, θα έρθει το φθινόπωρο του 2023 όταν θα ξαναστηθούν κάλπες. Παρόλα αυτά, κάποιες πρώτες επισημάνσεις για τον πρώτο χρόνο της θητείας της μπορούν να γίνουν.

Οι αστοχίες

Ας ξεκινήσουμε από τις αστοχίες, όπως τουλάχιστον τις αντιλαμβάνεται σημαντική μερίδα πολιτών και βεβαίως, και αυτονοήτως, η αντιπολίτευση.

1. Η πρώτη έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο ο κ. Ζέρβας επιχείρησε να συγκροτήσει πλειοψηφία. Διαθέτοντας μόλις το 1/7 του συνόλου των δημοτικών συμβούλων (επτά στους 49), αντί των προγραμματικών συγκλήσεων με κάποιες από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, επέλεξε τον διεμβολισμό τους, αποσπώντας στελέχη τους, στα οποία προσέφερε οφίτσια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες θέσεις αντιδημάρχων και εντεταλμένων συμβούλων έχουν καταληφθεί από στελέχη τα οποία είχαν εκλεγεί με άλλες παρατάξεις.

2. Ο κ. Ζέρβας εξελέγη ως ανεξάρτητος. Ωστόσο, πολύ γρήγορα επέλεξε να ταυτιστεί πλήρως με τη Νέα Δημοκρατία. Στις εθνικές εκλογές οι οποίες ακολούθησαν τις δημοτικές έκλεισε διακριτικά το μάτι προς το κόμμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ παρέστη και στο συνέδριο του κυβερνώντος κόμματος. Παράλληλα ταυτίστηκε με όλες τις κυβερνητικές επιλογές για ζητήματα τα οποία αφορούν τη Θεσσαλονίκη αν και σε ορισμένα απ’ αυτά, όπως για παράδειγμα στο θέμα των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου, ο κ. Ζέρβας διατήρησε απλώς τις απόψεις του. Εκείνο, ωστόσο, που έκανε αρνητική εντύπωση, ήταν ο επιθετικός λόγος με τον οποίο στάθηκε απέναντι σε συλλογικότητες που διαφωνούν με κυβερνητικές επιλογές, παρότι αρκετοί εξ αυτών είναι βέβαιο πως τον ψήφισαν στο δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών.

Πάντως, η περαιτέρω διολίσθηση προς τη ΝΔ τον καθιστά κυρίαρχο στον κεντροδεξιό χώρο και του δίνει ένα ισχυρό προβάδισμα για τις επόμενες εκλογές στις οποίες θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι τη φορά αυτή θα έχει τη στήριξη του κυβερνώντος κόμματος. Πέραν αυτού, η κυβέρνηση, κυρίως δια του υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου, αντιμετωπίζει με κατανόηση και ενίοτε και με γενναιοδωρία τα αιτήματα της δημοτικής αρχής.

3. Δεν ξέρω εάν οφείλεται στην απουσία ισχυρών αντιπάλων του στο δημοτικό συμβούλιο, πάντως, στη διάρκεια αυτού του πρώτου χρόνου της θητείας του ο κ. Ζέρβας επέλεξε για αντίπαλό του, κυρίως τον προκάτοχό του Γιάννη Μπουτάρη. Από τις πρώτες αποφάσεις του ήταν η ακύρωση της περαιτέρω πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας, ενώ έχει ανασταλεί προς ώρας και η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας καθώς επιδιώκεται επιπλέον κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, εάν και όποτε γίνει αυτό.

Παράλληλα, η νέα δημοτική αρχή προέβη στο ξήλωμα των διαχωριστικών πλαστικών πασάλων (σε Ερμού, Λ. Στρατού κ.λπ.) τα οποία είχε τοποθετήσει η διοίκηση Μπουτάρη, δείγμα πελατειακής λογικής καθώς αυτό αποτελούσε αίτημα συντεχνιών, σε ορισμένες δε περιπτώσεις και συγκεκριμένων καταστηματαρχών.  

Κινητικότητα και καθημερινότητα

Εκτός από «χρεώσεις» όμως, η διοίκηση Ζέρβα δικαιούται και «πιστώσεις».

• Ο δήμαρχος διεκδικεί ενεργό ρόλο όσον αφορά την προώθηση λύσεων για τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης, μερικές φορές ακόμη και καθ’ υπέρβαση των τυπικών αρμοδιοτήτων του. Αυτό συνέβη στην περίπτωση της αγοράς των πενήντα λεωφορείων από τη Λειψία, για λογαριασμό του ΟΑΣΘ, ενώ βγαίνει μπροστά και σε άλλα μεγάλα ζητήματα όπως το μετρό, η ανάπλαση της ΔΕΘ, το μουσείο Ολοκαυτώματος κ.ο.κ.

• Δίνει έμφαση σε ζητήματα καθημερινότητας και ευταξίας στην πόλη. Όπως για παράδειγμα η βελτίωση στον τομέα της Καθαριότητας, κυρίως στο κέντρο, η αποκαθήλωση ετοιμόρροπων κτισμάτων, η εντατικοποίηση ελέγχων για παράνομες σταθμεύσεις, η επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων, οι παρεμβάσεις σε διάφορα πάρκα, η απομάκρυνση εγκαταλειμμένων περιπτέρων, η σταδιακή αξιοποίηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε πολλές από τις λειτουργίες του δήμου που έχουν να κάνουν και με τον πολίτη, οι ασφαλτοστρώσεις, η διάνοιξη της Αγ. Δημητρίου κ.ο.κ.).

Η διοίκηση Ζέρβα, όπως βεβαίως και όλες οι δημοτικές διοικήσεις, έχουν το ελαφρυντικό ότι ο πρώτος χρόνος συνέπεσε κατά το ήμισυ με την πανδημία πράγμα που δυσκόλεψε τους σχεδιασμούς τους, ενώ επέφερε και σημαντικό πλήγμα στα έσοδά τους. Ωστόσο, στο τέλος της θητείας ελάχιστοι θα το θυμούνται. Ασχέτως των υγειονομικών εξελίξεων η χρονιά η οποία ξεκινά από αύριο θα είναι ενδεικτική των προθέσεων και κυρίως, των δυνατοτήτων της διοίκησης Ζέρβα καθώς θα κληθεί στο εξής να υλοποιήσει τα δικά της σχέδια, εντός μάλιστα των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων ως τα μέσα του 2023. Βεβαίως, ο εύλογος στόχος κάθε διοίκησης είναι η επανεκλογή της, ωστόσο, ξεχωριστή είναι εκείνη η δημοτική αρχή της οποίας η σφραγίδα μένει ανεξίτηλη στην πόλη για πολλά ακόμη χρόνια μετά την αποχώρησή της. Κι αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα το οποίο θα κληθεί να κερδίσει η διοίκηση του Κ. Ζέρβα.