Skip to main content

Ένας δρόμος πρασίνου από τον Βαρδάρη μέχρι το Ασβεστοχώρι

Πέντε δήμοι ενώνουν τις δυνάμεις του σε ένα φιλόδοξο project που θα μεταμορφώσει τις δυτικές συνοικίες. Ποιοι δρόμοι και δημόσιοι χώροι εμπλέκονται.

Να αλλάξουν την εικόνα σε τουλάχιστον πέντε κεντρικούς δρόμους στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης, μεταμορφώνοντάς τους σε σύγχρονους και οικολογικούς με χιλιάδες φυτεύσεις, φωτισμούς led και οικολογικά υλικά, είναι ο στόχος του φιλόδοξου project που προωθούν πέντε δήμοι της πόλης.

Το έργο αφορά την καθολική ανάπλαση και αναμόρφωση της λεγόμενης Επαρχιακής Οδού Νο2, την παλιά οδό Θεσσαλονίκης-Ασβεστοχωρίου (ΕΠΟ2), μέσω τω των οδών Λαγκαδά-Ελ. Βενιζέλου-Ανδρ. Παπανδρέου και Λεωφ. Παπανικολάου.

Πρόκειται για μια διαδημοτική συνεργασία, των δήμων Νεάπολης- Συκεών, Θεσσαλονίκης, Παύλου Μελά, Μενεμένης και Πυλαίας – Χορτιάτη, η οποία ξεκίνησε με πρωτοβουλία του δημάρχου Σίμου Δανιηλίδη.

Το έργο, προϋπολογισμού περίπου 20 εκατ. ευρώ, σχεδιάζεται να προωθηθεί μέσω της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης (MAΘ) σε συνεργασία με την Εγνατία Οδό, η οποία θα κληθεί να τρέξει και να ωριμάσει άμεσα κάποιες από τις μελέτες που απαιτούνται. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ήδη μελέτες για ορισμένα τμήματα του έργου, όπως για την ανάπλαση του πάρκου Ρουμανικών, για την ανάπλαση της οδού Παπανδρέου και άλλες, οι οποίες όμως θα χρειαστεί να συνδεθούν και να ολοκληρωθούν σε μια συνολική μελέτη. Η ανάπλαση εκτιμάται ότι θα αλλάξει το κλίμα των περιοχών και θα επηρεάσει την ποιότητα ζωής περίπου 300.000 κατοίκων.
 
Το σχέδιο ανάπλασης της ΕΠΟ2

Ο σχεδιασμός του έργου ξεκινά από την πλατεία Δημοκρατίας (Βαρδάρη) και διασχίζει ένα μεγάλο τμήμα της οδού Λαγκαδά έως το στρατόπεδο Παύλου Μελά. Μέσω των οδών Ελ. Βενιζέλου και Ανδρ. Παπανδρέου (Νεάπολη) επεκτείνεται έως τον τερματικό σταθμό των αστικών λεωφορείων (Μετέωρα), συνεχίζει στην περιφερειακή κάτω από τη γέφυρα και επεκτείνεται έως την Λεωφ. Παπανικολάου.

Στόχος του έργου είναι να δημιουργηθεί έως διάδρομος φυσικού δροσισμού, μια νησίδα πρασίνου, με φυτεύσεις χιλιάδων δένδρων υψηλής κόμης που θα αλλάξουν το μικροκλίμα στις εμπλεκόμενες περιοχές. Θα μελετηθεί ακόμα εάν είναι δυνατό να δημιουργηθεί μια νησίδα με δέντρα σε κεντρικούς δρόμους της Νεάπολης, με έντονο κυκλοφοριακό φόρτο, δηλαδή στις οδούς Βενιζέλου και Ανδρ. Παπανδρέου.


Μέσω του έργου θα αναπλαστούν κατά μήκος οι οδοί Λαγκαδά, Ελ. Βενιζέλου, Ανδρ. Παπανδρέων και Παπανικολάου. Σχεδιάζεται, παράλληλα, υπογειοποίηση των καλωδίων, η τοποθέτηση φωτισμού led καθώς και η διαχείριση ομβρίων με αξιοποίηση του νερού για την άρδευση των χώρων πρασίνου.

Σημαντικό μέρος του έργου είναι και ο σχεδιασμός για τη λειτουργία ηλεκτροκίνητης αστικής συγκοινωνίας, μέσω της οποίας οι κάτοικοι θα μπορούν να μετακινούνται από τα Πεύκα και το Ασβεστοχώρι έως το σταθμό του Μετρό στον Βαρδάρη. Μέσω του έργου σχεδιάζεται να αξιοποιηθούν και να αναβαθμιστούν τουλάχιστον 7-8 παρακείμενοι δημόσιοι χώροι πλησίον της ΕΠΟ2, σε περιοχές πρασίνου. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τη διαμόρφωση πάρκου αναψυχής και πάρκινγκ στο τέρμα της αστικής γραμμής Νο25-Μετέωρα (Πολίχνη), την ανάπλαση χώρου πρασίνου και αθλοπαιδιών στη στροφή Μετεώρων (Πολίχνη), την ανάπλαση πάρκου Ρουμανικών (Νεάπολη) και την ανάπλαση της περιοχής στο πάρκινγκ της Λαϊκής Αγοράς Ρήγα Φεραίου (Νεάπολη-Συκιές). Αυτά μπορούν να υλοποιηθούν είτε παράλληλα, είτε τμηματικά σε δεύτερο χρόνο.  

«Με την ολοκλήρωσή του, θα μπορούμε να τον χαρακτηρίσουμε ως τον πιο σύγχρονο και οικολογικό δρόμο της πόλης μας», υπογράμμισε ο δήμαρχος Νεάπολης –Συκεών Σίμος Δανιηλίδης. Όπως ανέφερε, για το σχεδιασμό του έργου και την ωρίμασή του, εκτός των δήμων, της ΜΑΘ της ΜΟΔ (Μονάδα Οικονομικής Διαχείρισης του υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης) και του υπουργείου, υπάρχει συνεργασία με την Εγνατία Οδό, ενώ θα συμμετάσχουν πλήθος Οργανισμών, όπως η ΕΥΑΘ και τρία μεγάλα νοσοκομεία της πόλης (Παπανικολάου, Παπαγεωργίου, Στρατιωτικό Νοσοκομείο)».  

Ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών εκτιμά ότι το έργο  πνοής, όπως το χαρακτηρίζει, είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί έως το 2020, σε περίπτωση βέβαια που «τρέξουν» και συντονιστούν οι μηχανισμοί. Για το έργο έχει ήδη ενημερωθεί και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης, από τον οποίο έχει ζητηθεί να χρηματοδοτηθούν οι δύο φορείς, ΜΑΘ και Εγνατία Οδός, για να προχωρήσουν οι μελέτες και στη συνέχεια να αρχίσει η υλοποίηση του έργου.

Ήδη, για την προώθηση του έργου, έχουν ξεκινήσει οι επαφές από την περασμένη χρονιά μεταξύ των δημάρχων και αρμόδιων υπηρεσιών που εμπλέκονται στο έργο.