Skip to main content

Έντονη κινητικότητα για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην αγορά της Θεσσαλονίκης

Να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις αναφορικά με τις ψηφιακές πωλήσεις επιδιώκει ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης - Τι σχεδιάζει.

Από εβδομάδα σε εβδομάδα πηγαίνει η ανακοίνωση της λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας emporikos.gr, με την οποία ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να υποστηρίξει τα μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης, αλλά και άλλων περιοχών, να μπουν στον κόσμο των ψηφιακών πωλήσεων με τον καλύτερο τρόπο και περιορισμένο κόστος, την εξυπηρέτηση του οποίου θα μπορούν να αντέξουν.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΘ Παντελή Φιλιππίδη το θέμα θα ολοκληρωθεί αισίως και θα ανακοινωθεί επισήμως τις επόμενες λίγες ημέρες, καθώς βρίσκεται στο στάδιο της νομικής επεξεργασίας.

Ο ίδιος θεωρεί χρήσιμη την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει με 80 εκατ. ευρώ τη δημιουργία e-shop από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η οποία αναμένεται να καλύψει στην καλύτερη περίπτωση περί τις 18.000 επιχειρήσεις. Επομένως -όπως λέει- θα πρέπει στο μέλλον να βρεθούν κι άλλα κονδύλια, ώστε να καλυφθούν όσο γίνεται περισσότεροι από τους μικρομεσαίους. Άλλωστε ο Π. Φιλιππίδης θα θέσει το θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου στην κοινή σύσκεψη των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης που εμπλέκονται με το εμπόριο -Επιμελητήρια και Ομοσπονδίες-, την οποία έχει καλέσει για σήμερα το μεσημέρι το ΕΣΘ για τη διαμόρφωση κοινής ατζέντας αιτημάτων προς την κυβέρνηση για τη στήριξη της αγοράς.

Έτσι κι αλλιώς το θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο εντάσσεται στην ψηφιακή αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας, καλπάζει με πρωταγωνιστές μέχρι τώρα τους μεγάλους ομίλους και τις πιο οργανωμένες επιχειρήσεις. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους και σε σημαντικό βαθμό φωτίζουν το αύριο της αγοράς. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2020 ανήλθε στα 11 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 35% σε σχέση με το 2019. Οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια είναι ο τζίρος να ανέλθει σε 15 δισ. ευρώ ετησίως. Την ίδια ώρα, πάντως, τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας καταγράφουν μεγάλη υστέρηση των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων –που αποτελούν και την πλειονότητα– στο ζήτημα αυτό, με μόνο το 29% των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας να πραγματοποιούν πωλήσεις την περίοδο των εκπτώσεων μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων ή διά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Facebook και Instagram).

Αντίθετα, 7 στις 10 επιχειρήσεις είτε δεν πραγματοποίησαν καθόλου πωλήσεις, είτε περιορίστηκαν στις τηλεφωνικές παραγγελίες. Στα στοιχεία του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ αποτυπώνεται και το χάσμα που βαθαίνει μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου λόγω κυρίως του χαμηλού βαθμού ψηφιακού μετασχηματισμού των πρώτων. Έτσι, λοιπόν, μόνο για το 10% των επιχειρήσεων απέδωσε το μοντέλο click away (προπαραγγελία ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και παράδοση εκτός του καταστήματος) στη διάρκεια των εκπτώσεων. Για τη Θεσσαλονίκη -σύμφωνα με τον ΕΣΘ- το click away αφορά το 15% των εμπορικών καταστημάτων της πόλης. Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι στις περιπτώσεις των μεγαλύτερων επιχειρήσεων που είχαν οργανωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα οι απώλειες στις εκπτώσεις περιορίστηκαν στο 10%-20%.

Σύμφωνα με τον καθηγητής του ΟΠΑ Γιώργο Δουκίδη, ο οποίος μελέτησε το θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου με την ομάδα του, το 2020 το 60% των χρηστών Διαδικτύου έκανε τουλάχιστον μία αγορά μέσω Internet, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 30%. Επιπλέον, το 2020 παρατηρήθηκε πολλαπλασιασμός πωλήσεων σε κάποιες κατηγορίες, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των τροφίμων, όπου οι πωλήσεις από το ψηφιακό κανάλι 11πλασιάστηκαν. Σε ότι αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τα στοιχεία δείχνουν ότι στο ηλεκτρονικό εμπόριο εισήλθαν πολλές νέες επιχειρήσεις -πολλές εκ των οποίων δραστηριοποιούνται με έδρα την ελληνική περιφέρεια, πέραν Αθηνών και Θεσσαλονίκης-, οι οποίες κατάφεραν να καλύψουν ανάγκες των καταναλωτών πανελλαδικά, παρέχοντας ταυτόχρονα γρήγορη εξυπηρέτηση. Παράλληλα, μόνο το 40% των χρηστών που έκαναν αγορές μέσω Internet δηλώνουν ικανοποιημένοι, καθώς υπήρχαν συχνά προβλήματα στη διαθεσιμότητα των προϊόντων και φυσικά μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτών.
Στους νέους «παίκτες» συγκαταλέγονται και οκτώ νεοφυείς εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στον χώρο του delivery με τρεις τουλάχιστον από αυτές, σύμφωνα με το ΟΠΑ, να αποσπούν σημαντικό μερίδιο από πολύ γνωστές εταιρείες ταχυμεταφορών.

Πάντως, οι παγκόσμιες εξελίξεις στο επίπεδο του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι συγκλονιστικές, αφού την περασμένη χρονιά ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 5 τρισ. δολάρια, αυξημένος αξαιτίας της πανδημίας κατά 25% σε σύγκριση με το 2019. Στην Ευρώπη η σχετική αγορά υπολογίζεται για το 2020 σε 800 δισ. ευρώ.