Skip to main content

Επαναλειτουργία των σχολείων: Ένα στοίχημα που πρέπει οπωσδήποτε να το κερδίσουμε

Αν τα σχολεία αναγκαστούν να κλείσουν, αυτό θα είναι μια ήττα τόσο για την κυβέρνηση που έχει την ευθύνη όσο και τη σχολική κοινότητα.

Η επαναλειτουργία των σχολείων από αύριο, μαζί και των πανεπιστημίων, αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον έλεγχο της εξάπλωσης της covid-19. Στοίχημα τόσο για την Πολιτεία όσο και για την ίδια την σχολική και πανεπιστημιακή κοινότητα. Το πρόβλημα αφορά, βεβαίως, κυρίως τα σχολεία καθώς τα πανεπιστήμια σε μία, δύο εβδομάδες ολοκληρώνουν το χειμερινό εξάμηνο και στη συνέχεια αρχίζουν οι εξετάσεις στις οποίες, έτσι κι αλλιώς, τηρούνται οι αποστάσεις. Επιπλέον, τα ποσοστά εμβολιασμού στην πανεπιστημιακή κοινότητα, στους φοιτητές, αλλά και στους καθηγητές και στο προσωπικό, είναι αρκετά υψηλότερα του μέσου πανελλαδικού όρου.

Το θέμα είναι, λοιπόν, τι πρόκειται να συμβεί με τα σχολεία και εάν το αναθεωρημένο υγειονομικό πρωτόκολλο λειτουργίας τους θα αποδειχθεί ικανό να αναχαιτίσει την πολύ μεταδοτικότερη παραλλαγή "Όμικρον".

Η κυβέρνηση, έχοντας υπόψη της και τις εισηγήσεις της ειδικής επιστημονικής επιτροπής του υπουργείου Υγείας, όπου πάντως, υπήρξαν διαφωνίες, αποφάσισε τρεις αλλαγές όσον αφορά τη λειτουργία των σχολείων.

1. Για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας, δηλαδή από 10-15 Ιανουαρίου, θα πραγματοποιηθεί ένα επιπλέον self test, δηλαδή θα διενεργηθούν τρία self test αντί για δύο.

2. Τα δύο εβδομαδιαία self test πλέον θα διενεργούνται και από τους εμβολιασμένους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Μέχρι τώρα τέτοια υποχρέωση είχαν μόνο οι ανεμβολίαστοι.

3. Σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη θα γίνονται αυξημένοι έλεγχοι σε όλο το τμήμα και όχι μόνο στα παιδιά τα οποία κάθονταν κοντά στον συμμαθητή τους που βρέθηκε θετικός. Συγκεκριμένα:

  • Όλοι οι ανεμβολίαστοι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα κάνουν δωρεάν τεστ, κάθε μέρα, για πέντε ημέρες, δύο rapid και τρία self test.
  • Οι εμβολιασμένοι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα κάνουν σύνολο τρία self test εκείνο το πενθήμερο.

Υπήρξαν μέλη της ειδικής επιστημονικής επιτροπής τα οποία εξέφρασαν διαφωνίες, κυρίως επί δύο ζητημάτων. Ορισμένοι πρότειναν η επαναλειτουργία των σχολείων να μετατεθεί κατά μία με δύο εβδομάδες έως ότου καμφθεί μερικώς η επέλαση της "Όμικρον". Η δεύτερη διαφωνία αφορούσε τη διατήρηση του 50% συν 1, δηλαδή η προϋπόθεση να νοσήσουν τουλάχιστον οι μισοί μαθητές μιας τάξης, προκειμένου να κλείσει το τμήμα.

Αντ' αυτού πρότειναν αυτό να μειωθεί στο 30% με 35%.

Μπορεί να αποδειχθεί ότι έχουν δίκιο. Θα φανεί αυτό άλλωστε πολύ γρήγορα.

Η κυβέρνηση οφείλει να παρακολουθεί καθημερινά την αποτελεσματικότητα των μέτρων τα οποία υιοθέτησε και να κάνει εγκαίρως τις αναγκαίες προσαρμογές όταν και όπου χρειαστεί. Όπως απέδειξε η εμπειρία των προηγούμενων τρεισήμισι μηνών, η επιτυχία των μέτρων, ακόμη και των πλέον αμφιλεγόμενων, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κοινωνική εγρήγορση. Από την πιστή, δηλαδή, εφαρμογή των πρωτοκόλλων διαρκούς ελέγχου, από τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς. Χάρη στη δική τους στάση τα σχολεία παρέμειναν ανοιχτά το προηγούμενο διάστημα, παρά το υψηλού ρίσκου μέτρο του 50% συν 1.

Αν τα σχολεία αναγκαστούν να κλείσουν, αυτό θα είναι μια ήττα για όλους. Ασφαλώς για την κυβέρνηση, η οποία έχει την πρώτιστη ευθύνη, αλλά και για τη σχολική κοινότητα και κυρίως για τους μαθητές οι οποίοι υφίστανται της μορφωτικές και κοινωνικές συνέπειες της πανδημίας, εντονότερα από οποιονδήποτε άλλον.