Skip to main content

Θεσσαλονίκη:Δέκα προσφυγικά σπίτια στα βυζαντινά τείχη μεταμορφώνονται

Δέκα νέα προσφυγικά σπίτια στην Πολιτιστική Γειτονιά του δήμου Νεάπολης-Συκεών. Η προσπάθεια για ένταξη του Μουσείου Προσφύγων στον πολιτιστικό χάρτη

Ακόμα δέκα προσφυγικά σπίτια πρόκειται να προστεθούν στην πολιτιστική γειτονιά του δήμου Νεάπολης - Συκεών η οποία δημιουργήθηκε στη βόρεια πλευρά των βυζαντινών τειχών πριν από περίπου μια δεκαετία.

Τότε, έπειτα από πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, μια σειρά από προσφυγικά σπίτια στον δήμο ανακατασκευάστηκαν και μετατράπηκαν σε χώρους δωρεάν εργαστηρίων. Στο ίδιο σημείο, δημιουργήθηκε με βάση πάλι προσφυγικά σπίτια ένας εντυπωσιακός και μοντέρνος χώρος, το Μουσείο των Προσφύγων.

Η γειτονιά αυτή, όπως δήλωσε στη Voria.gr ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο όχι μόνο του δήμου αλλά και άλλων περιοχών και έτσι πρόκειται να μεγαλώσει καθώς ήδη βρίσκεται σε στάδιο μελετών ένα σχέδιο ανακατασκευής δέκα ακόμα προσφυγικών σπιτιών τα οποία θα μετατραπούν και αυτά σε χώρους εργαστηρίων.

Να μπει το Μουσείο Προσφύγων στον χάρτη των μουσείων της πόλης

Ο δήμος σε συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς και καλλιτέχνες προσπαθεί να εντάξει το Μουσείο Προσφύγων ακόμα πιο έντονα στον χάρτη των μουσείων της Θεσσαλονίκης.

Αυτός είναι μεταξύ άλλων και ο στόχος τη ομαδικής έκθεσης «Εγώ», εγκαίνια της οποίας πραγματοποιούνται αύριο, Σάββατο 14 Δεκεμβρίου στις 20.00, στο Μουσείο Προσφύγων στις Συκιές.

Τριάντα καλλιτέχνες θα ενώσουν τις δυνάμεις για τη διοργάνωση της έκθεσης, η οποία συνδυάζει διάφορες μορφές τέχνης και διαρκεί έως τις 24 Δεκεμβρίου.

Όπως αναφέρει η Δρ. Βίκυ Κερτεμελίδου, αρχιτέκτονας και μουσειολόγος, η οποία υπογράφει το κείμενο της ομαδικής έκθεσης τέχνης, το Μουσείο Προσφύγων, ένα μοντέρνο και καλαίσθητο κτήριο που έχει θέα από τη μία πλευρά τα Κάστρα και από την άλλη όλη τη Θεσσαλονίκη μπορεί να ενταχθεί ακόμα πιο δυναμικά στον πολιτιστικό χάρτη της πόλης. «Η Θεσσαλονίκη έχει “κολλήσει στο κέντρο όπου πλέον δεν υπάρχουν πολλές προοπτικές για νέους, μεγάλους χώρους πολιτισμού», σημείωσε η ίδια λέγοντας πως το Μουσείο είναι ένας τέτοιος χώρος. Η κ. Κερτεμελίδου υποστηρίζει ότι τόσο το Μουσείο όσο και η υπόλοιπη πολιτιστική γειτονιά έχει καταφέρει σε αντίθεση με άλλα εγχειρήματα να πιάσει τον παλμό της γειτονιάς και αποτελεί μια εστία πολιτισμού.

Το κείμενο της έκθεσης «Εγώ»

Το μουσείο συμμετέχει όλο και περισσότερο ενεργά όχι μόνο στην παρουσίαση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και στη διαχείρισή της, με καίρια την επικοινωνιακή διάσταση. Η έλξη που το μουσείο ασκεί στους καλλιτέχνες και ο διάλογος που αυτοί αναπτύσσουν με αυτό ξεκινά από παλιά και γίνεται προοδευτικά όλο και πιο σύνθετη και πολυσήμαντη, αντανακλώντας και εκφράζοντας το υποκειμενικό στοιχείο, την ιδιοσυγκρασία και τις αναζητήσεις του κάθε δημιουργού, αλλά ως ένα βαθμό και τα ιστορικά και κυρίως τα πολιτισμικά συμφραζόμενα της κάθε εποχής. Η φιλοσοφική, η ψυχολογική και η κοινωνική διάσταση του διαλόγου εντοπίζεται στη σχέση Εγώ-Αυτό, Εγώ-Εσύ, Εγώ-Εαυτός, Εγώ-Άλλος, Εμείς-Αυτοί. Στην παρούσα έκθεση ο καλλιτέχνης έχει την εμπειρία του κοινού εαυτού με τους άλλους, την αίσθηση διασύνδεσης με την κοινότητα, όπως και την αίσθηση οικειότητας με το μουσειακό χώρο, κάτι που αποτελεί έδαφος για την ανάπτυξη του διάλογου με το κοινό. Με αυτόν τον τρόπο η συγκρότηση της αισθητικής και της γνωσιακής εμπειρίας στο μουσειακό χώρο γίνεται μια σύνθετη διαδικασία, με καθοριστική τη διαλεκτική σύμπραξη της εγκεφαλικής-εννοιολογικής και της αισθητηριακής-βιωματικής διάστασης.