Skip to main content

Επιστολή «φωτιά» του παραιτηθέντος προέδρου της ΚΟΘ στον Ξυδάκη

Οι... προσωπικοί λόγοι παραίτησης του Κωνσταντίνου Γκαρέλα έχουν να κάνουν μόνο με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Ορχήστρας Γεώργιο Βράνο.

του Τάσου Τασιούλα

Λάβρος και αποκαλυπτικός είναι στην επιστολή του προς τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη, ο παραιτηθείς πρόεδρος του δ.σ. του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Γκαρέλας.

Ο κ. Γκαρέλας παραιτήθηκε μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του και όπως αποκάλυψε πριν από δυο μέρες η Voria.gr έστειλε πεντασέλιδη επιστολή στον κ. Ξυδάκη όπου εξηγεί τους λόγους της παραίτησής του.

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Γκαρέλας είχε οριστεί πρόεδρος της ΚΟΘ έπειτα από προσωπική συνέντευξη την τελευταία μέρα λειτουργίας της Βουλής για το 2014, γεγονός που τότε είχε προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις στον κόσμο του Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη.

Η Voria.gr έχει στη διάθεσή της την επιστολή παραίτησης του κ. Γκαρέλα και έχουν ενδιαφέρον οι αναφορές του στον οργανισμό, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους φορείς παραγωγής ποιοτικού πολιτιστικού προϊόντος στην πόλη.

Επίσης, η Voria.gr επικοινώνησε με τον διευθυντή της ΚΟΘ, Γεώργιο Βράνο, ζητώντας του να σχολιάσει τις επικρίσεις του κ. Γκαρέλα. Ο κ. Βράνος τόνισε ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνει έκτακτη συνεδρίαση για να συζητηθεί το θέμα της παραίτησης του κ. Γκαρέλα και θα υπάρξει επίσημη απάντηση. Ωστόσο, ο ίδιος όχι μόνο αρνήθηκε τις κατηγορίες, αλλά χαρακτήρισε όσα υποστηρίζει ο παραιτηθείς πρόεδρος του δ.σ. ΕΤΟΣ της ΚΟΘ «ανυπόστατα και ψευδή» και τόνισε ότι «σε τέτοια διαδικασία δε θα μπω. Η επιστολή απευθύνεται στον υπουργό κι αν θέλει θα απαντήσει ο ίδιος».

Η επιστολή Γκαρέλα

Ο κ. Γκαρέλας «καρφώνει» τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΚΟΘ, Γεώργιο Βράνο. Ο πρώτος λόγος που επικαλείται για την παραίτησή του (κι ας ανέφερε η σχετική λιτή ανακοίνωση της ΚΟΘ ότι παραιτήθηκε για προσωπικούς λόγους…) είναι η «παντελής έλλειψη συνεργασίας, συνεννόησης και σύμπνοιας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΚΟΘ».

Ο κ. Γκαρέλας παραδέχεται ότι ο κ. Βράνος τον πρότεινε στην προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου για τη συγκεκριμένη θέση. «Με γνώρισε σε μια συναυλία στη Δράμα, όπου ήμουν χορηγός, επίσης η γνωριμία μας συνεχίστηκε σε συναυλίες της ΚΟΘ τις οποίες τακτικότατα και για χρόνια παρακολουθούσα, μεταβαίνοντας ειδικά για αυτό το σκοπό από τη Δράμα στη Θεσσαλονίκη, σχεδόν κάθε εβδομάδα, όποτε γινόταν συναυλία της ΚΟΘ…», λέει ο παραιτηθείς πρόεδρος.

Μάλιστα, επισημαίνει ότι παρά το υψηλό επίπεδο της ΚΟΘ, η αναγνώρισή της από το ευρύ κοινό είναι ανύπαρκτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τον κ. Γκαρέλα, οι τακτικοί θεατές της ΚΟΘ είναι ούτε λίγο, ούτε πολύ τα ίδια άτομα, μέλη και συγγενείς των μουσικών. Αναφέρει δε ότι σε συναυλία όπου υπήρχαν 700 άτομα τα 550 ήταν με πρόσκληση και οι 150 οι «συνήθεις ύποπτοι»…

Ο ίδιος υποστηρίζει πως αν και έβαλε συγκεκριμένη στοχοθεσία και πρότεινε ενέργειες, ώστε η ΚΟΘ να γίνει πιο προσιτή στο ευρύ κοινό, συνάντησε άρνηση.

«Τίποτα δεν έγινε αποδεκτό και δεν εφαρμόστηκε, λόγω της άρνησης, άμεσης ή, ακόμα χειρότερα, έμμεσης («θα τα κάνουμε» και στο τέλος τίποτα δε γινόταν) από μεριάς του Καλλιτεχνικού Διευθυντή. Ο εν λόγω κύριος, από ότι κατάλαβα εκ των υστέρων και κρίνοντας από τις πράξεις του, δεν ήθελε ένα Πρόεδρο με άποψη και λόγο για τη θέση όπου με πρότεινε, αλλά κάποιον που να μην ασχολείται και να λέει «ναι σε όλα», σε ότι αυτός ήθελε. Πίστευε προφανώς, ότι επειδή η κατοικία και η εργασία μου είναι σε άλλη πόλη, στη Δράμα συγκεκριμένα, δε θα ασχολούμουν με την Ορχήστρα. Ή ότι όντας «υποχρεωμένος» σε αυτόν για την πρόταση που έκανε να τοποθετηθώ στην Προεδρία του ΕΤΟΣ  θα συναινούσα σε οτιδήποτε αυτός πίστευε και ήθελε. Ήθελε, με άλλα λόγια, και θα επανέλθω αμέσως παρακάτω σε αυτό, έναν πρόεδρο-μαϊμού, έναν αχυράνθρωπο, έναν υποτακτικό. Σε ότι αφορά το πρόσωπό μου, έκανε προφανώς λάθος επιλογή και είχε λάθος προσδοκίες. Επίσης, δεχόμουν συχνά από αυτόν παρατηρήσεις, ως προς το με ποιον μιλάω και τι λέω σχετικά με θέματα της ορχήστρας. Ήθελε προφανώς να μη μιλάω και να μην επικοινωνώ σχετικά με κανέναν, ή τουλάχιστον να λέω ότι και σε όποιον ήθελε εκείνος. Όλα τα παραπάνω συντέλεσαν στην υποβάθμιση έως εξάλειψης της μεταξύ μας επικοινωνίας. Με παρελκυστική πολιτική και στάση, πολλές από τις προτάσεις μου, κάποιες που είχαν αποφασιστεί και σε Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΤΟΣ, δεν έγιναν πράξη, με συνέπεια να χάσω κάθε εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Καλλιτεχνικού Διευθυντή», αναφέρει στην επιστολή του προς τον κ. Ξυδάκη.

Ως δεύτερο λόγο της παραίτησής του ο κ. Γκαρέλας αναφέρεται εκ νέου στον κ. Βράνο. «Υποσκέλιση ως ακύρωση της λειτουργίας του ΕΤΟΣ και υποβάθμιση ειδικά του προέδρου του προς όφελος του καλλιτεχνικού διευθυντή», τονίζει χαρακτηριστικά. Κατηγορεί δε τον καλλιτεχνικό διευθυντή ότι του αφαίρεσε σχεδόν κάθε αρμοδιότητα και εξουσία αναθέτοντας σε άλλα πρόσωπα (και κυρίως στον ίδιο) το δικαίωμα υπογραφής εγγράφων. «Έγινε ο ίδιος ουσιαστικά πρόεδρος, χωρίς όμως να έχει τη νομική ευθύνη για τις πράξεις του, ευθύνη που εξακολουθεί να βαρύνει εμένα», τονίζει.

Και ο τρίτος λόγος παραίτησης που επικαλείται ο κ. Γκαρέλας έχει να κάνει με τον καλλιτεχνικό διευθυντή: «Τρόπος διοίκησης από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, με τον οποίο διαφωνώ και τον οποίο δεν εμπιστεύομαι – Ελλιπέστατη αποτελεσματικότητά του που βάζει σε κίνδυνο τα συμφέροντα της Ορχήστρας». Εδώ ο κ. Γκαρέλας κάνει αναφορά σε χρέος 550.000 ευρώ της ΚΟΘ προς προμηθευτές, το οποίο απέφυγε η καλλιτεχνική διεύθυνση να διευθετήσει και μάλιστα τονίζει ότι «κανένα πρόγραμμα αποπληρωμής δεν καταστρώθηκε, συνεχίζουν να πληρώνονται όσοι επιλέγει ο κ. Καλλιτεχνικός Διευθυντής με τα κριτήρια που αυτός γνωρίζει. Έλαβα σχετική ενημέρωση από το λογιστήριο γιατί δεν γνώριζα καμία από τις πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν και τότε είδα ότι πλήρωσε αμοιβή στον εαυτό του από παλαιότερη συναυλία και σε φίλο του μαέστρο ενώ προηγούνταν άλλοι καλλιτέχνες από παλαιότερες συναυλίες. Εν τω μεταξύ, δεν έχει γίνει καμιά προσέγγιση και καμιά συμφωνία με τους παντοειδείς προμηθευτές της Ορχήστρας, ούτε καν με την ιδιοκτήτρια της Αίθουσας Δοκιμών στην παραλιακή Λεωφόρο Νίκης, τα χρέη στην οποία ανέρχονται σε περίπου 75.000 ευρώ και η σύμβαση ενοικίασης με την οποία λήγει τον Ιούνιο, χωρίς καμία κίνηση να έχει γίνει για την ανανέωσή της. Ενώ ο κύριος Καλλιτεχνικός Διευθυντής θέλει να παίζει και το ρόλο του Προέδρου ΕΤΟΣ, και να είναι ο γενικός και ανεξέλεγκτος κυρίαρχος της Ορχήστρας, δε γνωρίζει και δεν ενδιαφέρεται να μάθει, πόσο μάλλον να αντιμετωπίσει, τις οικονομικές υποχρεώσεις της Ορχήστρας, με άμεσο κίνδυνο όχι μόνο να βρεθεί η Ορχήστρα στο δρόμο, αλλά να πάψει να εξυπηρετείται από τους διάφορους προμηθευτές της, με αποτέλεσμα να μην μπορεί πλέον να εκτελέσει την αποστολή της, τη διοργάνωση συναυλιών, όσο περιορισμένης απήχησης και αν είναι αυτές».

Ως τέταρτο λόγο παραίτησης ο κ. Γκαρέλας αναφέρει τον «καθυστερημένο, ανεπίκαιρο και ουσιαστικά ανύπαρκτο καλλιτεχνικό προγραμματισμό», όπου μάλιστα κάνει λόγο και για «συνεργασίες με ένα μόνο γνωστό πρακτορείο καλλιτεχνών στη Γερμανία»…

Και ο τελευταίος λόγος παραίτησης που επικαλείται έχει να κάνει με τη «δυσμένεια» στην οποία υποστηρίζει ότι έχει πέσει (πάλι από τον καλλιτεχνικό διευθυντή) η αναπληρώτρια διοικητική διευθύντρια, Κέλλυ Μιμικοπούλου.

Η απάντηση

Ο κ. Βράνος χαρακτηρίζει όλα αυτά «ανυπόστατα και ψευδή» και σημειώνει πως όλη η επιστολή είναι σε χαμηλότατο επίπεδο, οπότε τόνισε στη Voria.gr ότι δεν επιθυμεί να απαντήσει.

Ωστόσο, η διεύθυνση της ΚΟΘ επισημαίνει ότι η ΚΟΘ δεν είναι ακέφαλη, υπάρχει προγραμματισμός και οι αρμοδιότητες όλες είναι ξεκαθαρισμένες από το νόμο. Όλα έχουν γίνει με απόλυτη τήρηση της νομιμότητας. Σύμφωνα με το νόμο όλων των υπηρεσιών της ΚΟΘ προΐσταται ο διευθυντής. Ο πρόεδρος του πενταμελούς δ.σ. του ΕΤΟΣ της ΚΟΘ ασχολείται κυρίως με τα οικονομικά ζητήματα.

Οι άνθρωποι της ΚΟΘ σημειώνουν ότι οι ισχυρισμοί είναι φαιδροί, οι εκδηλώσεις της είναι επιτυχημένες και κανείς δεν έχει αναμιχθεί στις δικαιοδοσίες του προέδρου του δ.σ. του ΕΤΟΣ. Αντιθέτως, θέματα όπως η αναπληρώτρια διοικητική διευθύντρια δεν είναι καν αρμοδιότητα του κ. Γκαρέλα.

Οι άνθρωποι της ΚΟΘ τονίζουν επίσης ότι η συμπεριφορά του κ. Γκαρέλα είναι ανεξήγητη και πως μόνο κακό στην Ορχήστρα κάνουν τέτοιου είδους ισχυρισμοί…