Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ – ΣΤΗ ΒΑΪΜΑΡΗ


Πού βαδίζει η ανθρωπότητα; Πώς αλλάζει η ψηφιοποίηση τη ζωή μας; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που επιχείρησε να απαντήσει το Γκαίτε.

Είναι μικροσκοπικά και κινούνται με απίστευτη ταχύτητα, ικανά να ξεπεράσουν κάθε εμπόδιο: Ρομπότ-εκτελεστές προκαλούν ένα λουτρό αίματος στην αίθουσα του πανεπιστημίου. Αργότερα θα μάθει ο κόσμος από τις ειδήσεις ότι θύματα ήταν 8.200 φοιτητές. Ο λόγος;  Ένα ποστ στο facebook που σε κάποιον, μάλλον αλγόριθμο, δεν άρεσε… Αυτή είναι η ιστορία που διηγείται ένα τρίλεπτο βίντεο. Φυσικά πρόκειται για προϊόν φαντασίας. Αλλά μήπως θα μπορούσε να είναι πραγματικότητα; Άλλωστε υπάρχουν εδώ και καιρό μηχανές που αποφασίζουν για τον θάνατο ανθρώπων...

Μία νέα κουλτούρα… βίας;

«Αυτά τα όπλα θα έπρεπε να απαγορεύονται», τονίζει ο Τόμπι Γουάλς, καθηγητής Τεχνητής Νοημοσύνης σε πανεπιστήμιο της Αυστραλίας και πρωτοπόρος στον τομέα του. Έχει συνεργαστεί με πάνω από 100 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και γύρω στους 30.000 ερευνητές από όλο τον κόσμο. Φυσικά συμφωνούν όλοι με την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης. Συμφωνούν όμως και με το ότι αυτή δεν μπορεί να οδηγήσει σε μία νέα κουλτούρα βίας, ενώ παράλληλα απαιτούν από τα Ηνωμένα Έθνη να απαγορευτούν τα ρομπότ-εκτελεστές. Η μέχρι τώρα αντίδραση της Ρωσίας, των ΗΠΑ, του Ισραήλ και της Αυστραλίας όμως δυσχεραίνει τις προσπάθειές τους.

Ένα πολιτιστικό Think-Tank με ελληνική συμμετοχή

Τρεις μέρες διήρκεσε το πολιτιστικό συμπόσιο, από τις 19 ως τις 21 Ιουνίου, μία διοργάνωση του Ινστιτούτου Γκαίτε: ομιλίες και συζητήσεις με φόντο την πανέμορφη πόλη της Βαϊμάρης, διανθισμένα με συναυλίες και περφόρμανς. Η μόλυνση του περιβάλλοντος, η βία στην κοινωνία, η άνοδος της ακροδεξιάς και η σημασία των συναισθημάτων σε μία κοινωνία που γίνεται ολοένα και πιο… ψηφιακή ήταν μερικά από τα θέματα που απασχόλησαν τους συμμετέχοντες – κατά τη διάρκεια της ημέρας τουλάχιστον. Το βράδυ η διοργάνωση είχε φροντίσει άλλωστε για μουσική και χορό.

Η ελληνική κολεκτίβα με το ντανταϊστικό όνομα «Most Mechanics Are Crooks» πλαισίωσε τις εκδηλώσεις με μία περφόρμανς. Η Εύα Γιαννακοπούλου, ο Αλέξης Φιδετζής, ο Πάνος Σκλαβενίτης και ο Κωστής Σταφυλάκης συνεργάζονται ήδη από το 2009 – υπερρεαλιστικά στοιχεία, storytelling και άφθονη φαντασία είναι μερικά από τα μέσα που χρησιμοποιούν για να αμφισβητήσουν την κανονικότητα που δείχνουν να αποκτούν αντιδραστικές τάσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Ζίλκε Μπάρτλικ

Επιμέλεια: Χρύσα Βαχτσεβάνου

Πηγή: Deutsche Welle




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ