Επιτέλους «μπουλντόζες»! Έπειτα από πολυετείς «περιπέτειες» η βελτίωση του τμήματος Θέρμη – Γαλάτιστα, στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου, ξεμπλόκαρε με αποτέλεσμα στο επόμενο διάστημα να αρχίσουν οι εργασίες και να ολοκληρωθεί επιτέλους ένας από τους βασικούς οδικούς άξονες της βόρειας Ελλάδας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για το έργο βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας στο τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου ενημέρωσε τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 29 εκ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Μετά την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σήμερα ο κ. Καραμανλής πέρασε το έργο από τη Βουλή (απαραίτητη διαδικασία για τα μεγάλου προϋπολογισμού έργα) και αρχίζουν άμεσα οι εργασίες από τον ανάδοχο.
«Τα τμήματα του έργου, που ολοκληρώθηκαν, συγχρηματοδοτήθηκαν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας 2007 – 2013, και ως phasing την περίοδο 2014 – 2020. Το παρόν έργο θα υλοποιηθεί με συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και του Ελληνικού Δημοσίου. Συνεπώς, η μη ολοκλήρωση του έργου ενέχει τον κίνδυνο επιστροφής των ευρωπαϊκών πόρων», επισήμανε.
Περιγράφοντας τα τεχνικά στοιχεία, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «το συνολικό μήκος του έργου είναι 23,4 χλμ. Κι αρχίζει από τον κόμβο της Θέρμης και καταλήγει στον ισόπεδο κόμβο της παράκαμψης του οικισμού της Γαλάτιστας. Μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί περίπου ποσοστό 45%, δηλαδή περίπου 10,6 χλμ. Στα υπολειπόμενα τμήματα, θα γίνουν παρεμβάσεις, όπως η διαμόρφωση 8 ισόπεδων κόμβων, η εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού σε όλους τους κόμβους και η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας νέων προδιαγραφών, είτε η αντιπλημμυρική αναβάθμιση με εργασίες αποχέτευσης ομβρίων και αποστράγγισης στη Νέα Ραιδεστό, ή η ανακατασκευή τμημάτων των κάθετων αγροτικών οδών στους ισόπεδους κόμβους, ώστε να αποκτήσουν σύγχρονες προδιαγραφές οδικής ασφάλειας».
Ο υπουργός χαρακτήρισε απολύτως απαραίτητη την βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας δεδομένου ότι η Εθνική Οδός Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου εξυπηρετεί πολύ υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους καθ' όλη τη διάρκεια του έτους λόγω της αυξανόμενης οικιστικής ανάπτυξης, αλλά και εποχιακές αιχμές λόγω σύνδεσης με Χαλκιδική και Άγιο Όρος, ενώ διασχίζει ή περνά κοντά από οικιστικές περιοχές.
Ο συγκεκριμένος δρόμος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες εκκρεμότητες επί πολλά χρόνια, προκαλώντας απίστευτη ταλαιπωρία και ζητήματα στη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Βόρεια Χαλκιδική, το δεύτερο πόδι (Σιθωνία) και το Άγιον Όρος.
Η εργολαβία χαρακτηρίζεται «σκούπα», διότι θα συμμαζέψει όλες τις εκκρεμότητες που άφησαν οι προηγούμενες παρεμβάσεις. Χρονικός στόχος ολοκλήρωσης είναι το 2023.
Το έργο είχε στην πορεία των ετών πολλές αλλαγές και φυσικά πολλές καθυστερήσεις. Η συγκεκριμένη εργολαβία είχε σχεδιαστεί για το 2017, μετατέθηκε για το 2019 και πλέον φτάσαμε στο 2020 για να αρχίσει.
Στο μεγαλύτερο μέρος του ο δρόμος έχει κατασκευαστεί το 1916 και το σημαντικότερο τμήμα, που χαρακτηρίζεται «καρμανιόλα» είναι τα περίπου τέσσερα χιλιόμετρα στις στροφές και τη μικρή γέφυρα, μετά την Αγία Αναστασία (περιοχή Πανικόβη).
Σημαντική αιτία των καθυστερήσεων ήταν και οι απαλλοτριώσεις. Επίσης είναι σημαντικό ότι θα κατασκευαστούν οι κόμβοι στη Λακκιά και την Περιστερά, ενώ θα γίνουν βελτιώσεις στο τμήμα Λακκιά - Βασιλικά. Συνολικά περιλαμβάνονται οχτώ ισόπεδοι κόμβοι.
Μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το πολύπαθο έργο πέρασε σήμερα και από τη Βουλή. Χρόνος ολοκλήρωσης το 2023.