Skip to main content

Τελικά, το «Μακεδονία» είναι πράγματι αεροδρόμιο της Χαλκιδικής!

Ο επιχειρηματικός κόσμος που έχει δουλειές είτε στην Αθήνα είτε στο εξωτερικό ταλαιπωρείται αφάνταστα, τροποποιώντας ή ακυρώνοντας τον σχεδιασμό του.

Όταν το θέμα των έργων αναβάθμισης στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έφτασε στην κρίσιμη φάση του χρονοδιαγράμματος υπήρξε ξεσηκωμός μη τυχόν και πειραχθεί έστω και μία ημέρα από την τουριστική περίοδο, όπως την αντιλαμβάνεται η Χαλκιδική. Παρά το ότι υπήρξαν φωνές που σημείωναν ότι το αεροδρόμιο «Μακεδονία» εξυπηρετεί τρεις σκοπούς, εκ των οποίων μόνο ένας –πιθανόν όχι ο κυριότερος- είναι ο καλοκαιρινός τουρισμός, οι ιθύνοντες από το υπουργείο Μεταφορών και την αυτοδιοίκηση, επέλεξαν να επιβάλουν τη θέληση των ξενοδόχων και των υπόλοιπων τουριστικών φορέων της Χαλκιδικής.

Ως αποτέλεσμα εδώ και μέρες το αεροδρόμιο υπολειτουργεί στα όρια του μπλακ άουτ. Ο επιχειρηματικός κόσμος που έχει δουλειές είτε στην Αθήνα, είτε στο εξωτερικό ταλαιπωρείται αφάνταστα και σε ορισμένες περιπτώσεις τροποποιεί ή ακυρώνει τον σχεδιασμό του. Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν να μεταβούν στην Αθήνα οδικώς, αλλά αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, ούτε εξυπηρετικό. Επίσης, όσοι ταξιδεύουν για κοινωνικούς λόγους –η Θεσσαλονίκη, η Κεντρική Μακεδονία και η Β. Ελλάδα γενικότερα έχουν πολλούς μετανάστες στην Ευρώπη, ταλαιπωρούνται εξίσου. Οικογένειες χωρισμένες, που αναζητούν ευκαιρία και δυνατότητα να βρεθούν και να καθίσουν γύρω από ένα τραπέζι, δεν μπορούν να το κάνουν με άνεση.  

Για κανέναν απ’ όλους αυτούς δεν ενδιαφέρθηκαν όσοι επέμειναν πέρσι τα έργα στο σημείο συνάντησης των δύο βασικών διαδρόμων προσγείωσης – απογείωσης του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης να γίνουν αποκλειστικά και μόνο μέσα στον χειμώνα, συμπεριλαμβανομένης της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Την εποχή δηλαδή που οι καιρικές συνθήκες –κυρίως η ομίχλη- θα δυσκόλευαν εξαιρετικά τη λειτουργία του αεροδρομίου. Διότι την άνοιξη και το καλοκαίρι μπορεί τα έργα να δυσκόλευαν τις πτήσεις, αλλά ο καλός καιρός διασφαλίζει τουλάχιστον ότι το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα παρέμενε ανοιχτό καθ’ όλο το 24ωρο. Την εποχή που ο τουρισμός της Χαλκιδικής είναι παντελώς αδιάφορος όχι μόνο για το αν λειτουργεί ή δεν λειτουργεί το αεροδρόμιο, αλλά και για το αν υπάρχει ή δεν υπάρχει αεροδρόμιο!

Σε μία χώρα που θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή, αλλά είναι κυρίως Βαλκανική, και σε μία περιοχή που επιθυμεί να αποτελέσει επίκεντρο για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά σε πολλές περιπτώσεις η νοοτροπία που επικρατεί παραπέμπει σε απομονωμένο ορεινό οικισμό του 19ου αιώνος, δεν περιμένει κανείς και πολλά. Μόνο που –όπως συμβαίνει πάντα- η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Δεν μπορεί, κάποια στιγμή, σε κάποια θέματα, σε κάποιες αποφάσεις, η λογική και η ευρύτητα της σκέψης θα προηγηθούν της ευκολίας, της επιπολαιότητας, των προσωπικών σχέσεων, του μικροσυμφέροντος και της αίσθησης ιδιοκτησίας που έχουν ορισμένοι για τα δημόσια πράγματα.

Διότι είναι τουλάχιστον περίεργο το εξής: στο παιχνίδι των πιέσεων που παίχτηκε τότε στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο για τη χρονική επιλογή των εργασιών στο «Μακεδονία» να έχουν πάρει ενεργητικό ρόλο οι ξενοδόχοι και οι άλλοι τουριστικοί φορείς της Χαλκιδικής και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και να παραμένουν «βουβοί» οι φορείς του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης -από τους δημάρχους και τα Επιμελητήρια, μέχρι τους επιχειρηματικούς Συνδέσμους, τους εκπροσώπους των τουριστικών επιχειρήσεων της πόλης και το υφυπουργείο Μακεδονίας – Θράκης. Διότι το τι θα συνέβαινε μπορούσε σε γενικές γραμμές να προβλεφθεί. Και η μείωση πτήσεων και η αποχώρηση εταιρειών και η απαγόρευση και η ματαίωση πτήσεων λόγω ομίχλης και οι πολύωρες καθυστερήσεις. Όπως επίσης είναι δεδομένο ότι η περιοχή δεν μπορεί να «ξεμένει» από αεροδρόμιο χωρίς ουσιαστικό λόγο ούτε για μία ώρα. Ή μήπως όχι; Το ότι κάποιοι δεν θέλουν να συγκρουστούν με κανέναν είναι δεδομένο. Μήπως, όμως, όπως έχει γράψει κι άλλη φορά η Voria.gr, το «Μακεδονία» είναι κυρίως αεροδρόμιο της Χαλκιδικής;