Skip to main content

Έρχονται τέσσερις παρεμβάσεις για τη λειτουργία του εμπορίου

Τις παρεμβάσεις εξήγγειλε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή στο συνέδριο με τίτλο «Facelift στο λιανεμπόριο».

Τη δημιουργία μητρώου επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρητηρίου επιχειρηματικότητας, Κώδικα Δεοντολογίας και τη ριζική αναθεώρηση των διατάξεων περί τιμολόγησης αγαθών και συναλλακτικών σχέσεων εξήγγειλε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» για τα καταναλωτικά αγαθά και το λιανεμπόριο, με τίτλο «Facelift στο λιανεμπόριο».

Στο πλαίσιο του συνεδρίου αναλύθηκαν θέματα σχετικά με το προφίλ των καταναλωτών και το πώς αυτό άλλαξε στα χρόνια της κρίσης, τις μελλοντικές τάσεις της κατανάλωσης, τον τρόπο με τον οποίο επιδρούν οι νέες τεχνολογίες στη διακίνηση, προώθηση και τοποθέτηση των προϊόντων στην αγορά, την αξιοποίηση των συναλλακτικών data και, σε ό,τι αφορά τα logistics, τις επενδύσεις που προγραμματίζονται τα επόμενα χρόνια σε αποθηκευτικές υποδομές.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τη «Ναυτεμπορική», ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που έδωσε στον Διευθυντή Σύνταξης της «Ν» Πλάτωνα Τσούλο, αναφερόμενος στο e-μητρώο, τόνισε ότι μέσω αυτού όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα θα είναι πιστοποιημένες και θα φέρουν ειδικό σήμα, κάτι το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση των δικαιωμάτων επιχειρήσεων και καταναλωτών και συνεπώς την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στη συγκεκριμένη κατηγορία εμπορίου, που αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς.

Είναι όντως ο πιο ραγδαία αναπτυσσόμενος κλάδος του εμπορίου, σημείωσε ο κ. Αυλωνίτης και «υποστήριξε ότι σιγά σιγά πρέπει να ξεφεύγουμε από αυτή την τεχνητή εν πολλοίς διάκριση επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου - εμπορικές επιχειρήσεις. Μιλάμε για εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες εξ ορισμού πλέον πρέπει να έχουν έναν ψηφιακό βραχίονα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η υπουργική απόφαση είναι στο στάδιο της σύνταξης και το μητρώο θα επιτρέπει στον καταναλωτή να γνωρίζει ότι κάποια επιχείρηση έχει συσταθεί νόμιμα, έχει ΑΦΜ, έχει αριθμό ΓΕΜΗ, έχει έναν νόμιμο εκπρόσωπο. «Νομίζουμε ότι αυτό θα βοηθήσει πολύ τον καταναλωτή να ξέρει από πού ψωνίζει στο λιανεμπόριο. Είναι η επόμενη παρέμβαση που θέλουμε να κάνουμε» επεσήμανε.

Πέραν όμως του ηλεκτρονικού μητρώου, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργηθεί και παρατηρητήριο επιχειρηματικότητας, ενώ με κλαδικές μελέτες, αλλά και την αξιοποίηση των υφιστάμενων παρατηρητηρίων τιμών θα υπάρχει μια σφαιρική εικόνα για τα τεκταινόμενα στην αγορά.  

Ερωτηθείς για τις καταχρηστικές συμπεριφορές επιχειρήσεων, αλλά και γενικότερα για τις πρακτικές τιμολόγησης των προϊόντων, ο κ. Αυλωνίτης σημείωσε ότι στο λιανεμπόριο και στον κλάδο των ειδών παντοπωλείου υπάρχει μία αυξανόμενη τάση συγκέντρωσης, η οποία πρέπει να εξετάζεται για ενδεχόμενες επιπτώσεις στον ανταγωνισμό όσον αφορά τόσο τις δυνητικές συμπράξεις για την τιμολόγηση όσο και τις σχέσεις που έχουν οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με τους προμηθευτές τους.

Αν και -όπως είπε- η συγκέντρωση ειδικά στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται να πλήττει τα συμφέροντα του καταναλωτή, καθώς -όπως ανέφερε- «με βάση τα στοιχεία που έχουμε εμείς στη διάθεσή μας, από τις τιμοληψίες δεν προκύπτουν ζητήματα αθέμιτων τιμολογήσεων». Ωστόσο, σημείωσε ότι θα πρέπει να δούμε το πόσο σημαντικό είναι το θέμα των «καθαρών» τιμών, δηλαδή τις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και επιχειρήσεων λιανεμπορίου για την τοποθέτηση στο ράφι, για την προώθηση προϊόντων, πώς τιμολογούνται, αν εκεί υπάρχει και ένα στοιχείο παροχής υπηρεσίας από τον λιανέμπορο κ.ο.κ.

Στο ίδιο πλαίσιο, γνωστοποίησε ότι η συνεργασία του υπουργείου Οικονομίας με την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι διαρκής. Ως προς το θέμα των εκπτώσεων, σημείωσε ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει καμία διάθεση παρέμβασης στην περιοδικότητα των εκπτώσεων, «ούτε να αυξήσουμε ούτε να μειώσουμε τις ημέρες των εκπτώσεων». Ωστόσο, ανέφερε ότι θα συσταθεί μια επιτροπή δεοντολογίας στο υπουργείο Οικονομίας για θέματα λιανεμπορίου, ώστε αυτό το θέμα να συζητηθεί εκτενώς και με τις δύο πλευρές, δηλαδή και με τους καταναλωτές και με τους εμπόρους. «Κάναμε μία πρώτη διαβούλευση πριν από λίγους μήνες. Τα αποτελέσματα πρέπει να πω ότι ήταν μικτά. Δηλαδή κάποιοι ήταν ικανοποιημένοι με το υφιστάμενο πλαίσιο των εκπτώσεων, κάποιοι άλλοι όχι. Αυτό νομίζω πρέπει να το δούμε λίγο πιο σοβαρά και να οδηγηθούμε σε συναινετικές λύσεις» τόνισε ο κ. Αυλωνίτης.