Skip to main content

ΕΣΕΕ: Αύξηση τζίρου καταγράφηκε στη χριστουγεννιάτικη αγορά

Η αύξηση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι ήταν κατά μέσο όρο της τάξης του 2,5%, ενώ οι μεγάλες επιχειρήσεις έφτασαν ακόμα και το 5-6%.

Θετικά κινήθηκε, σε γενικές γραμμές, η αγορά τις ημέρες των Χριστουγέννων, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Υπήρξαν, ωστόσο, διαφοροποιήσεις μεταξύ τύπων καταστημάτων, περιοχών και είδους προϊόντων.

Συγκεκριμένα, ο τζίρος των Χριστουγέννων κινήθηκε περίπου κατά 2-2,5% καλύτερα, από τα περυσινά επίπεδα. Ο εποχιακά διορθωμένος τζίρος του Δεκεμβρίου το 2017, θα κυμανθεί κοντά στα  περυσινά 3,5 δισ. ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,37 δισ.  ευρώ το 2009.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ ο γενικός τζίρος του Δεκεμβρίου αναμένεται να κλείσει στα 4,09 δισ.ευρώ από τα 4,03 δισ. ευρώ πέρυσι. Η σωρευτική μείωση επταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), υπολογίζεται στο 35,2% με απώλειες 1,9 δισ.ευρώ. Σε ετήσια βάση μπορεί, τα στοιχεία του 2017, να δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής στα 42 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 41,4 δισ.ευρώ πέρυσι, εκτιμώντας μία αύξηση 1,5% και επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις.

Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, οι πρώτες διαπιστώσεις της έρευνας του ΙΝΕΜΥ για την εμπορική κίνηση της αγοράς των Χριστουγέννων δείχνουν τα εξής:

1. Η βασική διαπίστωση είναι ότι η αγορά κινήθηκε σε γενικές γραμμές θετικά. Υπήρξαν όμως διαφοροποιήσεις μεταξύ τύπου καταστημάτων, περιοχών, είδους προϊόντων και food και non-food αγαθών.

2. Συνολικά η αύξηση σε σχέση με πέρσι ήταν περίπου της τάξης του +2,5%. Ωστόσο οι μεγάλες επιχειρήσεις έφτασαν ακόμα και το 5-6%, ενώ πολλές επιχειρήσεις ένδυσης δήλωσαν μειώσεις ακόμα και μέχρι -12%, ίσως λόγω των επικείμενων εκπτώσεων, που είναι πολύ κοντά στην εορταστική περίοδο.

3. Σε ορισμένες «κατηγορίες» ειδών όπως π.χ. λευκές συσκευές η αύξηση ήταν ίσως μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, όπως και σε είδη με πολύ χαμηλές τιμές, καθώς και τα παιχνίδια και βιβλία. Για τα περιφερειακά και συνοικιακά εμπορικά καταστήματα και εκείνα με ακριβότερα είδη τα πράγματα ήταν δυσμενέστερα.

4. Στον κλάδο των τροφίμων είναι πολύ δύσκολο να διαμορφωθεί μια καθαρή εκτίμηση της εικόνας εξαιτίας δύο δεδομένων: οι «τεκτονικές» αλλαγές που προκλήθηκαν από τις εξαγορές μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ καθώς και το γεγονός ότι πολλοί «Αθηναίοι» μετακινήθηκαν στην περιφέρεια και έτσι έκαναν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τροφίμων σε τοπικές αγορές.

5. Η πρώτη προτίμηση για δώρα στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς ήταν για άλλη μία χρονιά τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής ήταν τα βιβλία και τα παιχνίδια, ενώ ακολούθησαν τα καλλυντικά και οι ηλεκτρονικές συσκευές.

6. Όσοι αναφέρθηκαν σε μία ουτοπική αύξηση χριστουγεννιάτικου τζίρου 20-25%, μάλλον τους διέφυγε η υποδιαστολή, αφού το 2,5% είναι πιο ρεαλιστικό. Τόσο υψηλά ποσοστά δεν υπάρχουν στην αγορά και εάν προέκυπταν θα ήταν χριστουγεννιάτικο θαύμα.

7. Τέλος, το 15% των Ελλήνων δυστυχώς δεν μπόρεσε να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνά κανείς. Πάντως παρά τη παρατεταμένη οικονομική κρίση, και όσων έχουν υποστεί οι Έλληνες τα τελευταία οκτώ χρόνια, είναι γεγονός ότι οι γιορτινές μέρες άλλαξαν έστω και για λίγο τη ψυχολογία του κόσμου.