Skip to main content

Εταιρεία από τις Σέρρες ανοίγει εξαγωγικούς δρόμους σε όλο τον κόσμο

Από το ελληνικό ακτινίδιο και τα κρασιά της Δράμας μέχρι τα αγροδιατροφικά προϊόντα της Σαντορίνης η Win Σύμβουλοι Ανάπτυξης βοηθά την εξωστρέφεια.

Θεωρεί τις εξαγωγές μονόδρομο για τις ελληνικές επιχειρήσεις και έχει θέσει ως στόχο το άνοιγμα όλο και περισσότερων ξένων αγορών για την ελληνική παραγωγή. Πιστεύει στις συμπράξεις ώστε οι διαφορετικοί κλάδοι να εμφανίζονται εκτός συνόρων με ενιαίο μέτωπο και θέλει να καταρρίψει το στερεότυπο ότι οι Έλληνες μπορούν να πουλήσουν μόνο στην Ομογένεια. Η Win Σύμβουλοι Ανάπτυξης, εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών με αιχμή τις εξαγωγές στους κλάδους των τροφίμων-ποτών, του οίνου και των αλιευμάτων, αν και έχει την έδρα της στις Σέρρες, αναπτύσσει δράσεις σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα, ο ιδρυτής της, Αλέξανδρος Αραμπατζής, ταξιδεύει τουλάχιστον 200 ημέρες τον χρόνο, δικτυώνοντας τις επιχειρήσεις-πελάτες του ακόμα και στις πιο μακρινές αγορές. Είναι ενδεικτικό πως η Win έχει καταφέρει να ανοίξει την αγορά του Καναδά για το ελληνικό ακτινίδιο, δημιουργεί εξωστρεφείς δρόμους για τα κρασιά της Δράμας σε Αμερική και Καναδά, ενώ έχει συμβάλει σημαντικά στην προώθηση του αγροδιατροφικού brand της Σαντορίνης στο εξωτερικό. Σήμερα η εταιρεία, που διατηρεί γραφεία τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Αθήνα, διαθέτει πάνω από 100 πελάτες, ενώ είναι σύμβουλος εξωστρέφειας Περιφερειών και δήμων ανά την Ελλάδα, αλλά και του Enterprise Greece.

Το διδακτορικό, η κρίση και οι εξαγωγές

Ο Αλέξανδρος Αραμπατζής από παιδί ακόμα ήξερε ότι ήθελε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στον επιχειρηματικό στίβο. Μάλιστα, από την εφημερίδα επέλεγε πάντα να διαβάζει τις σομόν σελίδες, με τα οικονομικά νέα. Μεγαλώνοντας σπούδασε νομική και έφυγε για την Αγγλία, όπου έκανε δύο μεταπτυχιακά, ένα στη διεθνή δημοσιογραφία και ένα στην επικοινωνία. Επί τέσσερα χρόνια εργάστηκε στο on line τμήμα των BBC και Guardian, ενώ ξεκίνησε παράλληλα ένα διδακτορικό με θέμα τα επιχειρηματικά μοντέλα στις ιστοσελίδες δημοσιογραφικού περιεχομένου, το οποίο αποτέλεσε και το έναυσμα για να ασχοληθεί με τη συμβουλευτική. Έτσι όταν επέστρεψε το 2004 στην Ελλάδα, ήξερε ήδη ότι οι συμβουλευτικές υπηρεσίες θα γίνονταν το πεδίο όπου θα ανέπτυσσε την επιχείρησή του.

Η εταιρεία του δημιουργήθηκε το 2008 και ξεκίνησε αρχικά με γενικό επιχειρηματικό consulting και διακρατικά προγράμματα, όπως το Interreg. Όταν όμως η κρίση άρχισε να δείχνει τα πρώτα σημάδια της και οι επιχειρήσεις έσπευδαν να αναζητήσουν εξωστρεφείς διεξόδους, η Win στράφηκε στις εξαγωγές, που έγιναν και το βασικό της πεδίο δράσης από το 2013. «Είμαστε χαρακτηριστικό παράδειγμα επιχείρησης που η κρίση την ευνόησε» λέει στη Voria.gr ο Αλέξανδρος Αραμπατζής. Η εταιρεία άρχισε να αναζητά χρηματοδοτικά εργαλεία και διαπίστωσε ότι τα τρόφιμα-ποτά, ο οίνος και τα αλιεύματα ήταν οι τρεις κλάδοι με τις περισσότερες δυνατότητες χρηματοδότησης. «Καταλάβαμε από την πρώτη στιγμή ότι οι εξαγωγές είναι ένας μαραθώνιος και μια ιδιαίτερα κοστοβόρα διαδικασία, η οποία απαιτεί πόρους και τεχνογνωσία» εξηγεί ο Αλέξανδρος Αραμπατζής.

Δίκτυο συνεργατών στο εξωτερικό

Έχοντας βρει τα χρηματοδοτικά εργαλεία, η εταιρεία έχτισε σταδιακά ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών στο εξωτερικό, από εισαγωγείς και εμπόρους μέχρι μέσα ενημέρωσης, ώστε να μπορεί να πετυχαίνει τους εξαγωγικούς στόχους των πελατών της. Στην προσπάθειά της αυτή συνειδητοποίησε την αναγκαιότητα της δημιουργίας clusters, ώστε να μην χάνονται ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, μέσα από μεμονωμένες προσπάθειες. «Η δημιουργία clusters για τις εξαγωγές είναι κάτι το αυτονόητο στο εξωτερικό. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι, όταν όμως αυτό συμβαίνει, βγαίνουν κερδισμένες μέσα από την ένωση δυνάμεων» λέει ο ιδρυτής της Win.

Η εταιρεία αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον σχεδιασμό για τις αγορές στόχους, σχεδιάζει και διοργανώνει δράσεις εξωστρέφειας, όπως η συμμετοχή σε εκθέσεις, οργανώνει επισκέψεις ξένων αγοραστών στην Ελλάδα, αλλά και επιχειρηματικών αποστολών στο εξωτερικό, ενώ εργάζεται και για την κατοχύρωση ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων. «Έχουν υπάρξει περιπτώσεις που έχουμε πει όχι σε μια επιχείρηση που ήθελε να ξεκινήσει εξαγωγές, γιατί δεν ήταν έτοιμη. Οι εξαγωγές δεν είναι μια απλή υπόθεση» λέει ο Αλέξανδρος Αραμπατζής, εξηγώντας πως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν όρεξη και ψάχνονται στο πεδίο της εξωστρέφειας, συχνά όμως δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα για το πώς θα καταφέρουν να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.

Η Win θεωρεί πως μεγάλες εξαγωγικές προοπτικές έχει η Νοτιοανατολική Ασία (Κίνα, Ινδονησία, Βιετνάμ κτλ), ενώ σκέφτεται, εκτός από τους παραδοσιακούς της πλέον κλάδους, να επεκταθεί και στον κλάδο των δομικών υλικών.