Κυριακή 29 Μαρτίου 2020
x

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥΣ ΡΥΠΟΥΣ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Η Emisia είναι πολύτιμος εταίρος της Κομισιόν, υπουργείων Περιβάλλοντος ανά τον κόσμο και μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και πετρελαιοβιομηχανιών.

Τα 22 από τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αξιοποιούν το λογισμικό της, το διάσημο πλέον Copert, για την απογραφή των ρύπων που εκπέμπουν τα οχήματά τους. Με τα εργαλεία της υποστηρίζει τεχνικά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη θέσπιση των περιβαλλοντικών της πολιτικών για τις οδικές μεταφορές, ενώ αυτή την περίοδο εργάζεται πάνω στα Euro 7, τη νέα εκδοχή των Euro Emission Standards, των ορίων εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα.

Η Emisia, μια θεσσαλονικιώτικη εταιρεία περιβαλλοντικών-ενεργειακών μελετών και ανάπτυξης λογισμικού με αντικείμενο την ρύπανση από τις οδικές μεταφορές, που ξεκίνησε ως spin off του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του ΑΠΘ, έχει κάνει… θαύματα σε μόλις 12 χρόνια. Έχει καταφέρει να κλείσει περισσότερα από 20 συμβόλαια με την κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ, για την οποία αναλύει δεδομένα από μετρήσεις ρύπων που συλλέγονται στους δρόμους, ενώ συνεργάζεται με μεγάλους παίκτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Toyota Ευρώπης, η Iveco και η Honda Motorcycles, αλλά και της πετρελαιοβιομηχανίας, όπως η Aramco. Έχει δε πείσει ακόμα και την Κίνα να υιοθετήσει το Copert, αλλά για τις απογραφές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ έχει δημιουργήσει μια ειδική έκδοση του εργαλείου της αυτού για την Αυστραλία.

Τέσσερις μηχανολόγοι μηχανικοί η «ψυχή» της εταιρείας

Πίσω από την αθόρυβη επιτυχία της Emisia σε περισσότερες από 35 χώρες ανά τον κόσμο βρίσκονται τέσσερις μηχανολόγοι μηχανικοί, που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να αξιοποιήσουν το ερευνητικό έργο του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του ΑΠΘ στο πεδίο της προσομοίωσης και απογραφής εκπομπών ρύπων στις οδικές μεταφορές. Ο Γιώργος Μέλλιος, ο Χάρης Κουρίδης, ο Λεωνίδας Ντζιαχρήστος και ο μέντοράς τους Ζήσης Σαμαράς, με κοινό σημείο αναφοράς το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του ΑΠΘ, όπου εργάζονταν όλοι, δημιούργησαν την Emisia το 2008, θέλοντας να γνωρίσουν στον… κόσμο την ερευνητική δουλειά την οποία έκαναν εκεί.

Λεωνίδας Ντζιαχρήστος

 

Έτσι ανέπτυξαν, με «μαγιά» την πολυετή έρευνα του διευθυντή του Εργαστηρίου, Ζήση Σαμαρά, το Copert, ένα εργαλείο λογισμικού το οποίο υπολογίζει τις εκπομπές ρύπων από έναν στόλο οχημάτων σε εθνικό επίπεδο. Η μεθοδολογία του Copert μαζί με ένα πρωτόλειο λογισμικό είχαν αναπτυχθεί από τον Ζήση Σαμαρά προ αρκετών ετών, όταν όμως δημιουργήθηκε η εταιρεία, το εργαλείο αυτό έκανε ένα πραγματικό άλμα, αποκτώντας τη σημερινή του μορφή, την οποία εμπιστεύονται οργανισμοί σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο.

Ζήσης Σαμαράς

 

Οι προοπτικές φάνηκαν από την πρώτη στιγμή και η ανάπτυξη ήρθε γρήγορα. Με πολιορκητικό κριό το Copert, το οποίο διατίθεται δωρεάν, κατάφεραν να γίνουν πολύτιμοι εταίροι υπουργείων Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής ανά τον κόσμο, να κάνουν την Κομισιόν να τους εμπιστευτεί στις «πράσινες προκλήσεις» που ετοιμάζει και να συμβάλουν στη χάραξη πολιτικών που ορίζουν την περιβαλλοντική συμπεριφορά των Ευρωπαίων στις οδικές μεταφορές. Μάλιστα, όταν οι πελάτες τη συναντούν και μαθαίνουν πως είναι η εταιρεία που έχει αναπτύξει το Copert, δείχνουν πραγματικά εντυπωσιασμένοι.

Σήμερα η Emisia απασχολεί 30 άτομα, αφού την τελευταία τριετία διπλασίασε τον αριθμό των εργαζομένων της. Μάλιστα, με τους ρυθμούς που τρέχει και τις ανάγκες που καλείται να καλύψει, εκτιμά ότι την επόμενη τριετία θα διπλασιάσει εκ νέου το προσωπικό της, φτάνοντας να απασχολεί 60 άτομα. Εδώ και τέσσερα χρόνια η Emisia διαθέτει βάση και στις Βρυξέλλες, αφού εκεί βρίσκεται το 90% των πελατών της.

Χάρης Κουρίδης

 

«Η δραστηριότητά μας έχει δύο σκέλη: Αναλαμβάνουμε την τεχνική δουλειά για την ΕΕ στη διαδικασία της νομοθέτησης, αλλά και της αποτίμησης πολιτικών για τις μεταφορές, ενώ συνεργαζόμαστε και με τη βιομηχανία» λέει στη Voria.gr ο Γιώργος Μέλλιος, εξηγώντας πως για τις μεν αυτοκινητοβιομηχανίες η Emisia κάνει με τα τεχνικά της εργαλεία προβλέψεις εξέλιξης του στόλου των οχημάτων, άρα και των εκπομπών ρύπων στη βάση σεναρίων, για τις δε πετρελαιοβιομηχανίες προβλέπει πια θα είναι η σύνθεση του στόλου των οχημάτων σε 20 με 30 χρόνια από τώρα, άρα και ποιες θα είναι οι ενεργειακές τους ανάγκες. Προς αυτή την κατεύθυνση μάλιστα έχει αναπτύξει το εργαλείο Sibyl για την πρόβλεψη της εξέλιξης των στόλων οχημάτων και της ενεργειακής κατανάλωσης.

Τελευταία η Emisia έκανε μια σημαντική επένδυση, αγοράζοντας φορητό εξοπλισμό για την μέτρηση των εκπομπών ρύπων στον δρόμο και κάνει μετρήσεις για λογαριασμό της Κομισιόν, ενώ βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο της σχετικής διαπίστευσης εργαστηρίου ISO 17025, μια διαπίστευση που μόλις δέκα εταιρείες στην Ευρώπη διαθέτουν.

Η εφαρμογή για τη Θεσσαλονίκη και η αδιαφορία από την Ελλάδα

Η Emisia όμως έχει αναπτύξει και μια εφαρμογή για τη Θεσσαλονίκη, τη Wise Ride - σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ και την TaxiWay- η οποία κάνει routing (δρομολόγηση), με κριτήρια τη συντομότερη διαδρομή για τον οδηγό με βάση την απόσταση και τον χρόνο, την μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου, αλλά και τη μεγιστοποίηση του θετικού περιβαλλοντικού του αποτυπώματος.

Στην Ελλάδα πάντως τα εργαλεία της θεσσαλονικιώτικης εταιρείας, παρότι στο εξωτερικό τυγχάνουν μεγάλης αναγνώρισης, παραμένουν αναξιοποίητα. Συχνά μάλιστα, ως αξιολογητής για την Κομισιόν, η Emisia βρίσκεται στη δύσκολη θέση να υπογραμμίσει την απουσία απογραφών εκπομπών ρύπων στα χρόνια της κρίσης από την Ελλάδα. «Έχουμε προσφερθεί να βοηθήσουμε τη χώρα μας, όμως δεν βλέπουμε ανταπόκριση» λέει ο Γιώργος Μέλλιος.