Skip to main content

ΕΒΕΘ: Όμηροι του χωροταξικού σχεδιασμού οι επιχειρήσεις

Τα ζητήματα που ταλανίζουν τον επιχειρηματικό κόσμο της Θεσσαλονίκης έθεσε το ΔΣ του Επιμελητηρίου στον αντιπεριφερειάρχη Κ. Γιουτίκα

Θέματα που «καίνε» την επιχειρηματική κοινότητα της Θεσσαλονίκης τέθηκαν από τη διοίκηση και από μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΕΒΕΘ στη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του ΔΣ του Επιμελητηρίου. Στη συνεδρίαση παρέστη και ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Γιουτίκας ο οποίος άκουσε τα προβλήματα των επιχειρηματιών και δεσμεύτηκε για την από κοινού προώθηση λύσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως ανακοίνωσε το Επιμελητήριο, συμφωνήθηκε η πραγματοποίηση συναντήσεων σε τεχνικό επίπεδο, σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να συζητούνται τα ζητήματα που απασχολούν τις επιχειρήσεις και να διερευνώνται οι δυνατότητες επίλυσής τους είτε απευθείας από την Περιφέρεια -όταν άπτονται των αρμοδιοτήτων της- είτε να τίθενται στους αρμόδιους φορείς και την κεντρική διοίκηση.

Στη διάρκεια της συνεδρίασης, σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, τέθηκαν από συμβούλους του ΕΒΕΘ θέματα όπως τα δυσβάστακτα δημοτικά τέλη που επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις -οδηγώντας κάποιες από αυτές ακόμη και στο «λουκέτο»-, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των έργων κατασκευής των δρόμων προς και από το Λιμάνι, το Καλοχώρι και την Εθνική Οδό, η αδειοδότηση των δραστηριοτήτων logistics, καθώς και o κίνδυνος υποχρεωτικής μετεγκατάστασης επιχειρήσεων μέσης και χαμηλής όχλησης σε συνέχεια της αναθεώρησης του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο σύμβουλος του ΕΒΕΘ, Χρήστος Καλλίας ανέλυσε τον «βραχνά» των δημοτικών τελών και τον αναχρονιστικό τρόπο υπολογισμού τους που προκαλεί δυσβάστακτο κόστος για τις επιχειρήσεις οι οποίες μάλιστα –έχοντας επενδύσει σε συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και αξιοποίησης των απορριμμάτων- έχουν ελαχιστοποιήσει τα παραγόμενα απορρίμματα. Ο κ. Καλλίας υπογράμμισε πως ο τρόπος υπολογισμού με βάση την επιφάνεια των εγκαταστάσεων μιας επιχείρησης πρέπει να αλλάξει άμεσα καθώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και να είναι ανάλογος με το κυβικό μέτρο ή τον τόνο των απορριμμάτων που καλούνται να διαχειριστούν οι δήμοι, όπως συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Αναγκαία κρίνεται από τους επιχειρηματίες και η αλλαγή και στο θέμα υπολογισμού των τελών ηλεκτροφωτισμού, ώστε και σε αυτό το «μέτωπο» να επέλθει εξορθολογισμός λαμβάνοντας, για παράδειγμα, υπόψη το μήκος των προσόψεων σε δρόμους που έχουν ηλεκτροφωτισμό και όχι με βάση το σύνολο της επιφάνειας των εγκαταστάσεων των επιχειρήσεων.

Ο κ. Γιουτίκας, όπως αναφέρει η ίδια ενημέρωση, αναγνώρισε πως ο νόμος που προβλέπει τον υπολογισμό των δημοτικών τελών είναι αναχρονιστικός και πως ο «λογαριασμός» για τις επιχειρήσεις είναι δυσβάσταχτος, ενώ επισήμανε πως η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στους δήμους. Ωστόσο δεσμεύτηκε να συζητηθεί το θέμα στις επόμενες συναντήσεις, που θα έχει ο ίδιος με το ΕΒΕΘ, προκειμένου να συνταχθεί μια κοινή πρόταση που θα κατατεθεί προς τους δήμους.   

«Όμηροι του χωροταξικού σχεδιασμού»

Τον άμεσο και υπαρκτό κίνδυνο να εξωθηθεί η χώρα σε περαιτέρω αποβιομηχάνιση και απίσχναση της οικονομικής δραστηριότητας περιέγραψε ο προϊστάμενος του Τμήματος Μελετών και Έρευνας του ΕΒΕΘ, Αντώνης Μπούμπουλας αναφερόμενος «στην ασάφεια της κείμενης νομοθεσίας που διέπει τα καθεστώτα μετεγκατάστασης μεταποιητικών επιχειρήσεων χαμηλής ή μέσης όχλησης και η οποία αναδεικνύεται κατά τη σύνταξη των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης».

Όπως ο ίδιος εξήγησε, δημιουργούνται σκιές και αμφιβολίες για το κατά πόσο, υφιστάμενες νόμιμα λειτουργούσες, μεταποιητικές επιχειρήσεις χαμηλής ή μέσης όχλησης υποχρεώνονται σε μετεγκατάσταση κι έκανε λόγο για καθεστώς μόνιμης ομηρίας των επιχειρήσεων που ήδη λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν στο μέλλον. Όμως, σύμφωνα με το ΕΒΕΘ υπάρχει ακόμη ένα πρόβλημα το οποίο περιγράφεται και στο υπόμνημα που το Επιμελητήριο κατέθεσε προς τα αρμόδια υπουργεία και την ΚΕΔΕ. «Διερωτόμαστε με ποια εργαλεία μπορούν να πραγματοποιηθούν οι οποιεσδήποτε μετεγκαταστάσεις όταν δεν διατίθενται, σε κατά το δυνατόν εγγύτερη απόσταση από το χώρο που ήδη λειτουργούν οι πληττόμενες επιχειρήσεις, αντίστοιχες εκτάσεις και δεν προβλέπεται κανένα πλαίσιο για τη χρηματοδοτική κάλυψη του κοστοβόρου αυτού εγχειρήματος», αναφέρεται στο σχετικό υπόμνημα. Σύμφωνα με το ΕΒΕΘ «η υποχρέωση σε μετεγκατάσταση κάτω από αυτές τις συνθήκες σημαίνει το θάνατο, αργό ή γρήγορο των πληττόμενων επιχειρήσεων, τη διάβρωση του βιομηχανικού ιστού, την περαιτέρω εξάπλωση της ύφεσης και της ανεργίας».

Στο υπόμνημα του, το ΕΒΕΘ αναπτύσσει διεξοδικά το πρόβλημα και ζητά, μεταξύ άλλων, την παράταση της σχετικής προθεσμίας μέχρι  τις 31.12.2027, καθώς και «τη θέσπιση, στο μεταξύ, ενός εφαρμόσιμου, με τα τρέχοντα οικονομικά δεδομένα, νομικού πλαισίου μετά από ενδελεχή μελέτη και διαβούλευση».

Ο κ. Γιουτίκας έδειξε κατανόηση για τις ανησυχίες του ΕΒΕΘ, διατύπωσε δε την εκτίμηση ότι μετεγκαταστάσεις δεν πρόκειται να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον, λόγω του ότι η εξαιρετικά δυσμενής οικονομική συγκυρία δεν επιτρέπει την παροχή, από τη πλευρά της Πολιτείας, των αναγκαίων οικονομικών κινήτρων προς τις επιχειρήσεις, που θα είχαν αυτήν τη υποχρέωση.

Τα logistics

Στη συνέχεια, καταλήγει η ανακοίνωση, ο κ. Γιουτίκας αναφέρθηκε στην πρόταση του ΕΒΕΘ για τη δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διατροπικών (συνδυασμένων) μεταφορών, στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, πρόταση την οποία το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης κατέθεσε κατά τα προηγούμενα έτη, συνοδευόμενη από ενδελεχή μελέτη σκοπιμότητας, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και πλειάδα άλλων εμπλεκομένων φορέων. Όπως είπε ο κ. Γιουτίκας, η ανάπτυξη ενός Επιχειρηματικού Πάρκου Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας στην περιοχή προβλέπεται στο σχετικό νόμο του 2014, και εντός του Μαρτίου αναμένεται η –με καθυστέρηση 26 μηνών- υπογραφή της αναγκαίας σχετικής ΚΥΑ που θα ενεργοποιήσει την εφαρμογή του και θα δώσει τη δυνατότητα αδειοδοτήσεων για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων logistics.