Skip to main content

Φεστιβάλ Κινηματογράφου:Τρεις σκηνοθέτες μιλούν για το ελληνικό σινεμά

Ο Θανάσης Νεοφώτιστος, ο Μανώλης Μαυρής και ο Γιώργο Τελτζίδης μιλούν για το πόσο δύσκολο και συνάμα όμορφο είναι να κάνεις κινηματογράφο στην Ελλάδα.

Με συμμετοχές σε φεστιβάλ, διακρίσεις και μακροσκελή αφιερώματα στον τύπο, έχει υποδεχθεί η ευρωπαϊκή κουλτούρα τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο.

Γνωστό ως «Greek Weird Wave», το ελληνικό σινεμά κερδίζει τις καρδιές των κριτικών και έχει δώσει ώθηση σε διαμαντάκια - δημιουργίες νέων Ελλήνων σκηνοθετών. Μέσα στο κλίμα αυτό, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε παρά να δίνει τη μέγιστη δυνατή προβολή στις ελληνικές ταινίες και τους εγχώριους δημιουργούς. Στο πρόγραμμά του περιλήφθηκαν 20 μεγάλου μήκους και 34 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες ενώ σκηνοθέτες βρέθηκαν στις αίθουσες του, καταχειροκροτήθηκαν και συνομίλησαν με το κοινό.

Στο πλαίσιο αυτό η Voria φιλοξενείς τρεις νέους βραβευμένους σκηνοθέτες, που διανύουν την τέταρτη δεκαετία της ζωής τους και ζουν και δημιουργούν στην Ελλάδα.

Ο Θανάσης Νεοφώτιστος ασχολείται περίπου πέντε χρόνια με την τέχνη του κινηματογράφου. Παρά την ηλικία του, έχει ήδη βραβευτεί σε φεστιβάλ, όπως αυτό των ταινιών μικρού μήκους Δράμας, ενώ η τελευταία μικρού μήκους ταινία του «Λεωφόρος Πατησίων» κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας. Όπως λέει, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κινηματογραφιστές στην Ελλάδα δεν διαφέρουν πολύ από αυτές που συναντούν οι υπόλοιποι καλλιτέχνες. Ο ίδιος υποστηρίζει πως ο ελληνικός κινηματογράφος χάρη στον Λάνθιμο είναι στα καλύτερά του, ωστόσο για τους καλλιτέχνες που ζουν στη χώρα «χρειάζεται επιμονή και υπομονή», σημειώνει.

Τη γνώμη του Θανάση συμμερίζεται ο Μανώλης Μαυρής. Βραβευμένος σκηνοθέτης και ο ίδιος δηλώνει πως μερικές φορές η υπομονή και η επιμονή είναι σημαντικότερα ακόμα και από το ταλέντο. Όπως τονίζει ο Μανώλης, ένα από τα βασικότερα προβλήματα είναι το θέμα χρηματοδοτήσεων, οι συχνές αλλαγές στα επιτελεία των φορέων που σχετίζονται με την έβδομη τέχνη αλλά και οι καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των χρηματοδοτήσεων.

«Αν η χρηματοδότηση έρθει δύο χρόνια μετά την αίτηση, ένας καλλιτέχνης μπορεί να έχει ξεχάσει μέχρι τότε γιατί ήθελε να κάνει την ταινία», επισημαίνει. Ο ίδιος υπογραμμίζει πάντως πως ένα βραβείο συνήθως διευκολύνει τη ζωή του καλλιτέχνη καθώς του δίνοντας ένα προβάδισμα στο θέμα των χρηματοδοτήσεων καθώς ο δημιουργός είναι πλέον πιο γνωστός και δεν χρειάζεται να συστήνεται κάθε φορά από την αρχή.

Πιο σημαντικό από τη μειωμένη χρηματοδότηση, είναι για τον σκηνοθέτη Γιώργο Τελτζίδη το γεγονός πως οι Έλληνες δεν βλέπουν ελληνικό κινηματογράφο. «Κάνεις ταινίες και δεν τις βλέπει κανείς», σημειώνει ο 35χρονος δημιουργός προσθέτοντας πως από τη στιγμή που το κοινό έχασε τη δεκαετία του '90 την εμπιστοσύνή του στο ελληνικό σινεμά, έκτοτε δεν την έχει ανακτήσει.

Όπως διευκρινίζει ο ίδιος, το γεγονός οι ελληνικές ταινίες πηγαίνουν καλά στα φεστιβάλ δεν σημαίνει ότι φτάνουν στο ευρύ κοινό. «Γεννάται το ερώτημα: Για ποιους τις κάνουμε εν τέλει τις ταινίες, για να τις βλέπουμε μεταξύ μας» διερωτάται. Απαντώντας στο ερώτημα αν φταίει το κοινό που δεν πλησιάζει τις ταινίες ή αν οι ελληνικές ταινίες δεν έχουν καταφέρει να το αφουγκραστούν, ο Γιώργος απαντάει πως συνήθως σε τέτοιες σχέσεις, φταίνε και οι δύο.

Στον ίδιο τόνο συνεχίζει ο Μανώλης, που και αυτός υποστηρίζει πως η μόνη λύση για να φτάσει μια ταινία στο ελληνικό κοινό είναι να έχει γυριστεί από κάποιον γνωστό τηλεοπτικό σκηνοθέτη ή να είναι mainstream.

Η αδιαφορία του ελληνικού κοινού έχει ως αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται μια ελληνική βιομηχανία η οποία θα ήταν ικανή να βιοπορίσει του «εργάτες» της. Όπως παραδέχονται ο Μανώλης και ο Γιώργος, νέοι δημιουργοί καταφεύγουν συχνά στον τομέα της διαφήμισης για να μπορέσουν να βγάλουν τα προς το ζην αλλά και να χρηματοδοτήσουν τις επόμενες ταινίες του.

Παρά τις δυσκολίες ωστόσο, οι δημιουργοί συμφωνούν πως έχει πλεονεκτήματα να είσαι σκηνοθέτης και να ζεις στην Ελλάδα. «Η Ελλάδα είναι υπέροχος τόπος για να κάνεις κινηματογράφο», υποστηρίζει ο Θανάσης. Ο Γιώργος συμφωνεί καθώς λέει πως μόλις βγεις από το σπίτι, σε περιμένουν ατελείωτες ιστορίες, είτε αστείες είτε δραματικές!

Θαμώνες και οι τρεις του Φεστιβάλ στηρίζουν τον θεσμό αυτόν που όπως παραδέχονται γίνεται κάθε χρόνο και καλύτερος και φέρνει σε επαφή όλους τους νέους σκηνοθέτες δίνοντας τους χρόνο και χώρο να μιλήσουν και να ανταλλάξουν ιδέες.

Οι σκηνοθέτες συμμετέχουν στο Φεστιβάλ με δικές του ταινίες (Λεωφόρος Πατησίων-Θανάσης Νεοφώτιστος, Φράγμα-Γιώργος Τελτζίδης, Μανέκι Νέκο-Μανώλης Μαυρής) αλλά και μέσω του κινηματογραφικού πρότζεκτ Acrobatics που αποτελείται από 6 μικρού μήκους βραβευμένες ταινίες με θέμα το queer