Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2021
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΓΙΑΤΙ Ο ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ FLY OVER ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΤΑ 500 ΕΚΑΤ.

Εκτίμηση των αρμοδίων είναι ότι εφόσον υιοθετηθούν αναγκαίες προσθήκες στην εργολαβία, ο αρχικός προϋπολογισμός των 370 εκ. ευρώ θα αυξηθεί σημαντικά

Σημαντική αύξηση στον προϋπολογισμό του θα απαιτήσει το έργο του fly over (υπερυψωμένη γέφυρα) στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης. Αναγκαίες προσθήκες αναμένεται να εκτοξεύσουν τον προϋπολογισμό και ήδη οι αρμόδιοι είναι σε αναζήτηση των αναγκαίων πόρων.

Η εκτίμηση που κάνουν τεχνικά στελέχη τόσο των αναδόχων, όσο και των εμπλεκόμενων φορέων, είναι ότι τα 370 εκ. ευρώ που είναι ο αρχικός προϋπολογισμός, με τις επιβεβλημένες προσθήκες που πρέπει να γίνουν θα φτάσει περίπου στα 500 εκ. ευρώ.

Ο προβληματισμός έχει ήδη φτάσει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στην «Εγνατία Οδός ΑΕ», που «τρέχουν» αυτό το διάστημα τη διαδικασία της προεπιλογής με τις πέντε συμμετέχουσες εταιρίες στο σχετικό διαγωνισμό για την κατασκευή του έργου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, η αύξηση του προϋπολογισμού δεν έχει να κάνει με μελετητικές αστοχίες ή παραλείψεις, αλλά με αναγκαίες προσθήκες στο έργο, που προέκυψαν εκ των υστέρων και εξ ανάγκης και επηρεάζουν σημαντικά τα χρηματοοικονομικά δεδομένα του.

Το χρονοδιάγραμμα

Σήμερα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία της προεπιλογής των αναδόχων. Διαδικασία που υπολογίζεται να εξελιχθεί μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο. Πέρα από τα τυπικά προσόντα των πέντε εταιριών (για να συμμετέχουν σύμφωνα με τους όρους στο σχετικό διαγωνισμό), που είναι τυπική διαδικασία, καθώς κατά πάσα πιθανότητα τα πληρούν όλες, υπάρχει η εξέταση των δυνατοτήτων βάσει των μελετών, που θα διαμορφώσουν και τις τελικές οικονομικές προτάσεις.

Μετά το Μάρτιο θα αρχίσει η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Χρονικά υπολογίζεται ότι αυτή η διαδικασία θα διαρκέσει στην καλύτερη περίπτωση μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Οι πέντε υποψήφιοι ανάδοχοι θα λάβουν όλα τα στοιχεία των μελετών που εκπόνησαν το υπουργείο και η «Εγνατία Οδός ΑΕ», θα τα ελέγξουν, θα δουν αν μπορούν να ανταποκριθούν και με πόσα χρήματα... Θα υποβληθούν ερωτήσεις και με βάση τις απαντήσεις θα καταρτιστούν οι τελικές προτάσεις.

Το τεχνικό αντικείμενο είναι πολύ σαφές. Το θέμα όμως είναι η χρηματοδότηση του έργου και οι πιθανές επισφάλειες. Γι' αυτό ο διάλογος θα περιλαμβάνει, εκτός των στελεχών των εταιριών, και τις Τράπεζες. Το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και πάντως μέσα στο φθινόπωρο να υποβληθούν οι οικονομικές προσφορές από τις εταιρίες.

Προσθήκες

Στο έργο αναμένεται να γίνουν αναγκαίες προσθήκες κι αυτές είναι που οδηγούν στη σημερινή εκτίμηση της αύξησης του προϋπολογισμού του. Οι προσθήκες, μεταξύ άλλων, είναι αναγκαίες για να ξεπεραστούν και τυχόν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που θα καθυστερήσουν την υλοποίηση του fly over.

Για παράδειγμα τα ηχοπετάσματα, όπως προβλέπονται στην περιβαλλοντική μελέτη αφορούν σε συγκεκριμένες κυρίως κατοικημένες περιοχές, προκειμένου να μειωθεί ο θόρυβος και η ηχορύπανση από τη διέλευση των οχημάτων Πέρα όμως από τους οικισμούς κρίνεται απαραίτητο να μπουν ηχοπετάσματα και προς το δάσος του Σέιχ Σου και μάλιστα σε όλο το μήκος του δρόμου, προκειμένου να αποφευχθεί διατάραξη του περιβάλλοντος και της ζωής στο δάσος.

Κρίσιμο επίσης είναι το ζήτημα της συντήρησης και λειτουργίας του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος θα αναλάβει όχι μόνο την κατασκευή της υπερυψωμένης γέφυρας, αλλά τη συντήρηση και λειτουργία όλης της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, από τον κόμβο Λαχαναγοράς (Κ16) μέχρι τον κόμβο του νοσοκομείου «Άγιος Παύλος», για τα επόμενα 30 χρόνια. Το κόστος γι' αυτό είναι εξαιρετικά υψηλό, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψη και η εκκρεμότητα των δυο κόμβων στη δυτική περιφερειακή οδό, που ακόμη δεν έχουν κατασκευαστεί. Είναι η κόμβοι στο εργοστάσιο «Φιλίππου» και στο φανάρι του Κορδελιού. Είναι μεγάλο ερώτημα τι θα γίνει με τους κόμβους αυτούς. Η σκέψη που υπάρχει είναι να προστεθούν στο κατασκευαστικό έργο της εργολαβίας για το fly over, ώστε να διασφαλιστεί και η κατασκευή τους και η λειτουργία και συντήρησή τους. Είναι προφανές ότι η προσθήκη της κατασκευής άλλων δυο κόμβων ανεβάζει το κόστος του έργου.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ