Skip to main content

Φρένο στην πτώση του δείκτη οικονομικού κλίματος τον Ιανουάριο

Σχεδόν αμετάβλητος παρέμεινε τον Ιανουάριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα, καθώς διαμορφώνεται τις 76,1 μονάδες, από 75,9 μονάδες του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής σ
Σχεδόν αμετάβλητος παρέμεινε τον Ιανουάριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα, καθώς διαμορφώνεται τις 76,1 μονάδες, από 75,9 μονάδες του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ.

Ανακόπτεται έτσι η πτωτική τάση των τελευταίων δύο μηνών, ενώ ο δείκτης βρίσκεται μεν ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, αλλά τουλάχιστον υπερτερεί σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο. Όπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, το κλίμα στις αρχές του 2010 είναι πιο ευοίωνο σε σχέση με την εικόνα των αρχών του 2009, καθώς φαίνεται να έχει πραγματοποιηθεί μια διαδικασία προσαρμογής επιχειρήσεων και καταναλωτών στις νέες οικονομικές συνθήκες.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η σταθερότητα αυτή προκύπτει από την ευνοϊκότερη εξέλιξη των επιχειρηματικών προσδοκιών στη Βιομηχανία που υπερακοντίζει την επιδείνωση στους υπόλοιπους τομείς, αλλά και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη. Στους άλλους, δηλαδή, τομείς της οικονομίας καταγράφεται και νέα υποχώρηση των προσδοκιών τον Ιανουάριο, με ιδιαίτερη ένταση μάλιστα στο Λιανικό Εμπόριο και τις Υπηρεσίες. Αναλυτικότερα:

-στη Βιομηχανία, τόσο οι προβλέψεις της παραγωγής όσο και οι εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών βελτιώνονται, ενώ και τα αποθέματα αποκλιμακώνονται αρκετά.

-στις Υπηρεσίες καταγράφεται πτώση, εντονότερη στις εκτιμήσεις σχετικά με τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης και το τρέχον επίπεδο εργασιών και ηπιότερη στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης.

-στο Λιανικό Εμπόριο, η υποχώρηση των προσδοκιών είναι εντονότερη από τους λοιπούς τομείς, με τις εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, αλλά και τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ζήτησης να φανερώνουν υποτονική δραστηριότητα. Στα αποθέματα καταγράφεται ήδη μικρή αποκλιμάκωση, λόγω της περιόδου των εκπτώσεων που ευνοεί τις ρευστοποιήσεις.

-στις Κατασκευές, η τάση ανόδου των προηγούμενων τεσσάρων αλλάζει και σημειώνεται υποχώρηση των προσδοκιών, η οποία εκπορεύεται τόσο από την επιδείνωση στις εκτιμήσεις για το επίπεδο του προγράμματος εργασιών, αλλά κυρίως από τις δυσμενέστερες προβλέψεις για την απασχόληση του κλάδου.

-στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, έντονη υποχώρηση σημειώνεται στις προσδοκίες των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και στις προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας, όπου σημειώνεται η δυσμενέστερη επίδοση μετά τον Απρίλιο του περασμένου έτους. Οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται και αυτές, αλλά ηπιότερα, ενώ οριακή υποχώρηση καταγράφεται και στην πρόθεση των ελληνικών νοικοκυριών για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο.

Περαιτέρω βελτίωση του οικονομικού κλίματος σε ΕΕ και Ευρωζώνη


Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος βελτιώνεται για δέκατο μήνα, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη, αν και αρκετά ηπιότερα έναντι του Δεκεμβρίου. Συγκεκριμένα, ο σχετικός δείκτης ενισχύεται το Δεκέμβριο κατά 2,1 μονάδες στην ΕΕ και 1,6 μονάδες στην Ευρωζώνη και διαμορφώνεται στις 97,1 και 95,7 μονάδες αντίστοιχα, σε επίπεδα που προσεγγίζουν πλέον αρκετά τους μακροχρόνιους μέσους όρους τους.

Τον πρώτο μήνα του νέου έτους, τόσο στην ΕΕ όσο και την Ευρωζώνη, η Βιομηχανία είναι ο τομέας που συμβάλλει περισσότερο – λόγω της μεγαλύτερης στάθμισης - στην άνοδο του κλίματος, με το σχετικό δείκτη να αυξάνεται κατά 3 μονάδες σε ΕΕ και κατά 2 μονάδες στην Ευρωζώνη. Στις Υπηρεσίες, ο σχετικός δείκτης ανέρχεται κατά 2 μονάδες στην Ευρωζώνη, αλλά παραμένει αμετάβλητος στην ΕΕ, κυρίως λόγω της μείωσης των προσδοκιών στο Ην. Βασίλειο, ενώ στο Λιανικό Εμπόριο καταγράφεται άνοδος 3 μονάδων στην ΕΕ και 5 μονάδων στην Ευρωζώνη.

Αντίθετα με τους υπόλοιπους τομείς, στις Κατασκευές οι προσδοκίες των ευρωπαϊκών χωρών υποχωρούν και πάλι, κατά 1 μονάδα σε ΕΕ και Ευρωζώνη. Στην πλευρά της ζήτησης, η καταναλωτική εμπιστοσύνη αυξάνεται κατά μία μονάδα στην ΕΕ και παραμένει σταθερή στην Ευρωζώνη. Η ευρύτερη οικονομική κατάσταση, η οποία εμφανίζει ενδείξεις σταθερής βελτίωσης τους τελευταίους μήνες, αλλά και ο φόβος της ανεργίας που αποκλιμακώνεται επιδρούν θετικά στις προσδοκίες των καταναλωτών.