Skip to main content

Για τρίτη φορά στην Ελλάδα το Μαθητικό Κοινοβούλιο Επιστήμης

Οι μαθητές συμμετείχαν σε πραγματικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες και λειτούργησαν ως ερευνητές επιστημονικών θεμάτων με την αρωγή ειδικών.

Στη διαμόρφωση του μελλοντικού επιστήμονα, πολιτικού, αλλά και πολίτη συνέβαλαν οι εργασίες του «Εθνικού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης» το οποίο πραγματοποιήθηκε το τριήμερο 30 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2018, με τη συμμετοχή 100 μαθητών από όλη την Ελλάδα. Η κεντρική εκδήλωση έγινε στις εγκαταστάσεις της Ελληνοερμανικής Αγωγής, όπου οι μαθητές συζήτησαν, επιχειρηματολόγησαν και, μέσω κοινοβουλευτικών διαδικασιών, πρότειναν λύσεις για τους σεισμούς.

Η δράση πραγματοποιήθηκε για τρίτη φορά στην Ελλάδα από τη Science View με την υποστήριξη του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και της Ελληνογερμανικής Αγωγής και διοργανώθηκε ως εκπαιδευτική δράση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου Ανοιχτά Σχολεία για Ανοιχτές Κοινωνίες (https://www.openschools.eu/) το οποίο και συντονίζει η Ελληνογερμανική Αγωγή.

Σεισμοί: Εξερευνώντας τα σημερινά επιτεύγματα, τις μελλοντικές προκλήσεις και προσδοκίες σε σχέση με την εκπαίδευση, αντιμετώπιση και πρόληψη

Η κεντρική θεματική ενότητα για το 2018 είναι σεισμοί και σε αυτήν περιλαμβάνονται τρεις υποενότητες:
• Εκπαίδευση
• Αντιμετώπιση
• Πρόληψη

Στην τριήμερη εκδήλωση οι μαθητές συμμετείχαν σε πραγματικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες και λειτούργησαν ως ερευνητές επιστημονικών θεμάτων με την αρωγή διακεκριμένων ειδικών και ακαδημαϊκών, αναλύοντας τρεις θεματικές ενότητες. Την πρώτη μέρα μετά την άφιξη και υποδοχή των μαθητών στους χώρους της εκδήλωσης, ακολούθησαν κεντρικές ομιλίες από τους διοργανωτές, τον κ. Μ. Σωτηρίου, πρόεδρο της Science View, ο οποίος παρουσίασε στους μαθητές τη δράση και τους Δρ. Γεράσιμο Χουλιάρα, Διευθυντή Ερευνών του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και κ. Νίκο Ζυγουρίτσα από το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, οι οποίου από πλευράς τους εισήγαγαν στο θέμα τους μαθητές και έδωσαν το πλαίσιο στο οποίο κινείται η δράση. Εν συνεχεία οι σχολικές ομάδες χωρίστηκαν σε επιτροπές ανάλογα τη θεματική ενότητα που είχαν επιλέξει ξεκινώντας τις διεργασίες, κάνοντας μια σύντομη εισαγωγή στο θέμα.

Τη δεύτερη μέρα οι μαθητές κάθε επιτροπής παρουσίασαν την προεργασία που είχαν κάνει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, με τη βοήθεια των καθηγητών τους και των ειδικών επιστημόνων, διατυπώνοντας τα συμπεράσματα στα οποία είχαν οδηγηθεί από την δική τους έρευνα και έπειτα είχαν την ευκαιρία να συνδιαλεχθούν με τους επιστήμονες, να ανταλλάξουν απόψεις μεταξύ τους και να αντιπαραθέσουν τα επιχειρήματά τους προκειμένου να καταλήξουν και να συνθέσουν το τελικό ψήφισμα της επιτροπής τους.

Την τρίτη ημέρα με τη λήξη των εργασιών των επιτροπών, συγκλήθηκε η ολομέλεια του Κοινοβουλίου και οι συμμετέχοντες μαθητές επέλεξαν τους έξι εκπροσώπους τους που θα εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στις εργασίες του «Ευρωπαϊκού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης», το οποίο θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του Euroscience Open Forum (ESOF) στην Τουλούζη στη Γαλλία στις 9-14/7/2018. Το ESOF αποτελεί το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό συνέδριο για επιστήμονες και ερευνητικούς οργανισμούς σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Εκεί θα συγκεντρωθούν οι μαθητές από τα μαθητικά κοινοβούλια των συμμετεχόντων χωρών, θα συζητήσουν τα θέματά τους και θα συνδιαλεχθούν με επιστήμονες διεθνούς φήμης.

Οι εκπρόσωποι

Οι 6 Εκπρόσωποί που εκλέχθηκαν από το Μαθητικό Κοινοβούλιο Επιστήμης 2018 ανά επιτροπή είναι:

Εκπαίδευση
Αλέξανδρος Σαγρής - Ζάννειο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά
Ελένη Πρωτονοταρίου - Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

Αντιμετώπιση
Ορνεράκη Σοφία - Εκπαιδευτήρια Γείτονα
Αυγερινού Αικατερίνη - Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

Πρόληψη
Φωκίων Σπύρογλου - 1ο Γενικό Λύκειο Κερατσινίου
Δρακουλάκου Γεωργία - Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

«Η όλη δράση είναι πολύ χρήσιμη για τους μαθητές αλλά και τους καθηγητές. Μελετούν, διερευνούν, προτείνουν και συνθέτουν τις ιδέες τους μέσα από το διάλογο και την επιχειρηματολογία. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με επιστήμονες και τους προτείνουν τις δικές τους ιδέες και συμπεράσματα μετά από έρευνα που έχουν κάνει και με αυτό τον τρόπο αισθάνονται, αλλά και γιατί όχι να μπορούν, να επηρεάσουν ζητήματα που αφορούν την τοπική κοινωνία και το περιβάλλον γύρω από το σχολείο π.χ. τους γονείς τους, τους φίλους τους», δήλωσε σχετικά η Ελένη Παρασκευοπούλου, Φυσικός, Εκπαιδευτήρια Γείτονα.

Από την πλευρά της η Παναγιώτα Αργύρη, Μαθηματικός, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης είπε: «Οι μαθητές ακολούθησαν βιωματικές διαδικασίες, πραγματοποίησαν πειράματα, ήρθαν σε επαφή με επιστήμονες, κατέγραψαν αποτελέσματα και ανέπτυξαν προτάσεις. Συμβάλλουν στο δημόσιο διάλογο σε ένα ζήτημα που αφορά άμεσα την Ελλάδα τους σεισμούς. Έτσι αντιμετωπίζουν πραγματικά ζητήματα της κοινωνίας και αισθάνονται ως ενεργοί πολίτες διότι οι απόψεις τους ακούγονται και μπορεί να συν δημιουργούν . Είναι σημαντικό και οι καθηγητές να κατανοήσουν ότι η συμμετοχή των μαθητών τους σε τέτοιου είδους δράσεις είναι ιδιαίτερη εμπειρία τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές. Για εμένα προσωπικά ήταν μια μοναδική εμπειρία διότι άκουσα τους μαθητές μου να λένε ότι ήταν το πιο σημαντικό που έχουν κάνει τη φετινή χρονιά»

Τα «Ευρωπαϊκά Μαθητικά Κοινοβούλια Επιστήμης» είναι πρωτοβουλία του γερμανικού οργανισμού «Wissenschaft im Dialog» και ξεκίνησε το 2013-2014 (http://www.student-parliaments.eu). Ο οργανισμός αυτός κάθε δύο χρόνια καλεί φορείς από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες να διοργανώσουν τα «Εθνικά Μαθητικά Κοινοβούλια Επιστήμης» στη χώρα τους. Σε κάθε «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Κοινοβούλιο» επιλέγεται ένα κεντρικό επιστημονικό θέμα και προσδιορίζονται συγκεκριμένες θεματικές πάνω στις οποίες δουλεύουν οι μαθητές σε συνεργασία με τους καθηγητές τους και ειδικούς επιστήμονες/ερευνητές. Από τις διεργασίες των εθνικών κοινοβουλίων εκλέγονται οι εκπρόσωποι της κάθε χώρας οι οποίοι συμμετέχουν στο «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Κοινοβούλιο» και παρουσιάζουν, ανά θεματική, τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε το εθνικό κοινοβούλιο.

Η δράση απευθύνεται σε νέους από 16 έως 18 ετών που ενδιαφέρονται για την επιστήμη και την έρευνα, θέλουν να γνωρίσουν καταξιωμένους επιστήμονες και επιθυμούν να ασχοληθούν με επίκαιρα επιστημονικά θέματα. Σκοπός της δράσης είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων, την ανταλλαγή απόψεων και τη σύνθεση ιδεών, τις τεχνικές επιχειρηματολογίας, την καλλιέργεια ομαδικότητας και συνεργασίας, την ανάπτυξη κριτικού πνεύματος και αναλυτικής σκέψης και τον προβληματισμό τους σε καίρια θέματα της σύγχρονης κοινωνίας στην οποία ζουν.

Η Science View (Ελληνική Ένωση Δημοσιογράφων, Συγγραφέων & Επικοινωνιολόγων Επιστήμης) είναι ένας αστικός, μη-κερδοσκοπικός οργανισμός που προωθεί την επικοινωνία της επιστήμης και τη διασύνδεση της επιστημονικής κοινότητας με την κοινωνία και αποτελεί ενεργό μέλος της EUSJA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός των Δημοσιογράφων της Επιστήμης, http://www.eusja.org).