Skip to main content

Γιατί η ιρλανδική Ryanair έχασε τη «μάχη της Αθήνας»

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πώς αν η Ryanair είχε υπομονή «θα άκουγε από τη ΔΕΘ ανακοινώσεις σχετικά με τα κίνητρα για τις πτήσεις από εξωτερικό».

Ο έντονος ανταγωνισμός στην εγχώρια ελληνική αγορά, που άρχισε να συρρικνώνει τα μερίδια της Ryanair, αποτελεί τον λόγο για τον οποίο αποφάσισε να κλείσει τη βάση της στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του φετινού χειμώνα. Ειδικότερα, η ιρλανδικών συμφερόντων αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους ανακοίνωσε ότι θα κλείσει τη βάση της στην Αθήνα στις 29 Οκτωβρίου, αποδίδοντας την απόφασή της αυτή στην απουσία κινήτρων από το αεροδρόμιο και την ελληνική κυβέρνηση, όπως ισχυρίζεται.

Ωστόσο, η απόφασή της, που πρακτικά αφορά, σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας αερομεταφορών, τη στάθμευση δύο αεροσκαφών της στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και όχι κάποιο σημαντικό όγκο δρομολογίων στο εσωτερικό ή εξωτερικό της ελληνικής αγοράς, σχετίζεται περισσότερο με τον εγχώριο ανταγωνισμό: η Aegean ελέγχει μερίδιο της τάξεως του 40%, ενώ η επίσης ελληνικών συμφερόντων Sky Express, που πρόσφατα αύξησε τον αριθμό των αεροσκαφών που λειτουργεί στην Ελλάδα, έχει αναρριχηθεί στο 15% περίπου, αναφέρουν στην «Καθημερινή» πηγές των αερομεταφορών. Υπενθυμίζεται πως η Sky Express προχώρησε το τελευταίο διάστημα σε επενδύσεις αξίας 700 εκατ. ευρώ, εκσυγχρονίζοντας τον στόλο της με έξι Airbus A320neo, ένα Airbus A320ceo και έξι ATR 72-600.

Στον αντίποδα, η Ryanair έχει μερίδιο της τάξεως του 7%, ενώ δέχεται ανταγωνισμό και από ξένες εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως οι Easyjet, Volotea και Wizz. Ετσι, και καθώς και τα τέλη που καταβάλλει μετά και την ολοκλήρωση των επενδύσεων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν αυξηθεί, αποφάσισε να περιορίσει την παρουσία της στη χώρα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα εκτελεί δρομολόγια από ευρωπαϊκούς προορισμούς προς την Αθήνα. Αναμένεται να συνεχίσει, δηλαδή, σύμφωνα με πληροφορίες, τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο της Αθήνας προς 10 προορισμούς (Βιέννη, Βρυξέλλες, Βουδαπέστη, Μπολόνια, Μιλάνο, Ρώμη, Μάλτα, Κατοβίτσε, Δουβλίνο και Λονδίνο).

Όσον αφορά τα εντός Ελλάδας δρομολόγιά της, ταξιδιωτικοί πράκτορες αναφέρουν πως ούτως ή άλλως ήταν λίαν περιορισμένα σε έναν ή δύο προορισμούς (π.χ. Σαντορίνη), λόγω βεβαίως και της πανδημίας και των περιορισμών στις μετακινήσεις.

Ομως η Ryanair, που είναι γνωστή διεθνώς και διαχρονικά για τις καταγγελτικές παρεμβάσεις της, επέλεξε να αποδώσει ευθύνες στα ελληνικά αεροδρόμια και στην ελληνική κυβέρνηση: αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «το αεροδρόμιο της Αθήνας, μαζί με τα άλλα ελληνικά αεροδρόμια που ανήκουν στον γερμανικό μονοπωλιακό όμιλο Fraport, δεν προσφέρουν κανένα κίνητρο για την τόνωση της κίνησης κατά τη χειμερινή περίοδο, για την ανάπτυξη τουρισμού εκτός της περιόδου αιχμής και τη σύνδεση της Αθήνας με άλλους προορισμούς».

Και προσθέτει πως «η ελληνική κυβέρνηση δεν παρέχει μακροπρόθεσμα κίνητρα στις αεροπορικές για να επενδύσουν στο αεροδρόμιο Αθηνών σε περιόδους μη αιχμής ή να αναπτύξουν τον τουρισμό με τον τρόπο που έκαναν η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Κύπρος», ενώ «εφαρμόζει τέλος ανάπτυξης αεροδρομίων ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθιστώντας τα ελληνικά τέλη πρόσβασης μη ανταγωνιστικά».

Η Ryanair ισχυρίζεται πως έχει υποβάλει αρκετές προτάσεις ανάπτυξης στην ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με τις οποίες θα διπλασίαζε τους επιβάτες από 5 σε 10 εκατομμύρια τα επόμενα 5 χρόνια, θα μείωνε την εποχικότητα με πάνω από 2,5 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες εκτός αιχμής ανά έτος, θα αύξανε τα έσοδα από τον τουρισμό έως και 1 δισ. ευρώ ετησίως και θα δημιουργούσε 4.000 τοπικές θέσεις εργασίας. «Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση ανεξήγητα δεν ανταποκρίθηκε καν στις προτάσεις της Ryanair που θα μεταμόρφωναν εντελώς τον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα 5 χρόνια».

Σχολιάζοντας τις δηλώσεις αυτές, κυβερνητικές πηγές εξηγούν στην «Κ» πως «αν είχε υπομονή η εταιρεία, θα άκουγε από τη ΔΕΘ τις ανακοινώσεις που θα γίνουν σχετικά με τα κίνητρα για τις πτήσεις από το εξωτερικό προς την Ελλάδα τον χειμώνα, στο πλαίσιο της πολιτικής μείωσης της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού και της πρωτοβουλίας να προσελκυστούν εδώ επισκέπτες από τη Βόρεια Ευρώπη για να περάσουν τον δύσκολο ενεργειακά χειμώνα σε θερμότερες περιοχές, όπως η Κρήτη». Επιπλέον, πηγές της αγοράς αναφέρουν πως τα τέλη αεροδρομίων στις μεγάλες μητροπόλεις της Ευρώπης, όπως η Ρώμη, το Παρίσι, η Φρανκφούρτη, η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη, αλλά και σε κορυφαίους προορισμούς, όπως οι Βαλεαρίδες, είναι ακριβότερα από αυτά που ισχύουν στην Ελλάδα.