Skip to main content

Μετρό: Γιατί η νέα απόφαση του ΚΑΣ καταργεί το σταθμό Βενιζέλου

Η επιστολή της Αττικό Μετρό ΑΕ, με την οποία προειδοποιούσε για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει για το έργο η κατάργηση της "Βενιζέλου",

Η Voria.gr, μία ημέρα μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τις αρχαιότητες στο σταθμό "Βενιζέλου" του μετρό Θεσσαλονίκης (εδώ), φέρνει στο φως την επιστολή της Αττικό Μετρό Α.Ε., η οποία ζητούσε από τη γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού και πρόεδρο του ΚΑΣ, Μ. Βλαζάκη, τουλάχιστον την αναβολή της συζήτησης για να προλάβει να τοποθετηθεί επί των νέων τεχνικών προτάσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η Αττικό Μετρό ΑΕ, εμμέσως πλην σαφώς αφήνει να εννοηθεί σκοπιμότητα, αφού για μία πρόταση που είχε κατατεθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης στις 22 Ιουνίου, η εταιρεία που έχει την ευθύνη κατασκευής του έργου, ενημερώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου, για να τοποθετηθεί για ένα θέμα, το οποίο βιαστικά και στη διάρκεια της υπηρεσιακής κυβέρνησης, ορίσθηκε να συζητηθεί και τελικά συζητήθηκε στις 15 του ίδιου μήνα.

Η Αττικό Μετρό επισημαίνει ότι οι προηγούμενες γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις, που προέβλεπαν προσωρινή απομάκρυνση των αρχαιοτήτων, για την κατασκευή του σταθμού, επανατοποθέτηση και ανάδειξή τους εντός του σταθμού, είχαν ληφθεί ομόφωνα και είχαν υποστηριχθεί από επιστημονικές μελέτες όπως και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.

Η διατήρηση των αρχαιοτήτων, in situ, στη "Βενιζέλου", που οδηγεί ουσιαστικά στην κατάργηση ενός σταθμού κεντρικού για τη βασική γραμμή του Μετρό, έργου συγχρηματοδοτούμενου από την Κοινότητα, όπως επισημαίνεται, θα έχει "απρόβλεπτες αρνητικές συνέπειες στο έργο, στην ελληνική οικονομία, καθώς και στην τοπική κοινωνία".

Η επιστολή (14/9) που είχε σταλεί από την Αττικό Μετρό Α.Ε, και υπογράφεται από τον πρόεδρο της εταιρείας, Χρήστο Τσίτουρα, έχει ως ακολούθως"

"Με μεγάλη μας έκπληξη παραλάβαμε την Τρίτη 08.09.2015 την σχετική επιστολή, με την οποία μας διαβιβάστηκε αντίγραφο μιας πρότασης, την οποία κατέθεσε με τη σχετική επιστολή ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γ. Μπουτάρης στον τέως Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού κ. Ν. Ξυδάκη και η οποία ουσιαστικά οδηγεί στην κατάργηση του Σταθμού του Μετρό «Βενιζέλου» από την τρέχουσα εργολαβία, ζητώντας να σας αποστείλουμε άμεσα τις απόψεις μας, προκειμένου να εξεταστεί η πρόταση αυτή από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ).

"Δύο μέρες αργότερα, στις 10.09.2015, ενημερωθήκαμε τηλεφωνικά ότι η συγκεκριμένη πρόταση, η οποία έχει κατατεθεί εδώ και δυόμισι μήνες στο Υπουργείο σας - χωρίς η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ (ΑΜ) να έχει λάβει γνώση ως άμεσα ενδιαφερόμενη - θα συζητηθεί την Τρίτη 15.09.2015 στο ΚΑΣ. Η ημερομηνία συζήτησης ορίστηκε με τη μορφή του κατεπείγοντος λίγες ημέρες πριν τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών με σκοπό την επανεξέταση προηγούμενων αποφάσεων του ΚΑΣ και με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λήψη μιας τόσο σημαντικής απόφασης για ένα σοβαρότατο θέμα που απασχολεί την πολιτική ηγεσία, την τοπική κοινωνία και την επιστημονική κοινότητα από το Δεκέμβριο του 2012.

"Παράλληλα, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι στις 24 & 25 Σεπτεμβρίου 2015 θα βρίσκεται στην Ελλάδα για προγραμματισμένη, από καιρό, επίσκεψη η Επιτροπή Ελέγχου Χρηματοδοτήσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (CONT) με σκοπό να ελέγξει την πρόοδο και την χρηματοδότηση συγχηματοδοτούμενων Έργων που εκτελούνται στην χώρα μας, στα οποία περιλαμβάνεται και το Μετρό Θεσσαλονίκης. Η επιτροπή θα ενημερωθεί για το έργο στα γραφεία της εταιρείας μας στην Θεσσαλονίκη, όπως η ίδια έχει ζητήσει.

"Επιπλέον των ανωτέρω θα θέλαμε να σας επισημάνουμε τα εξής:

1. Το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο, μετά από διεθνή διαγωνισμό και έχουν αναληφθεί δεσμεύσεις για τα τεχνικά δεδομένα του, στα οποία περιλαμβάνεται η κατασκευή βασικής γραμμής 9,6 χιλιομέτρων με δεκατρείς (13) σταθμούς, μεταξύ των οποίων και ο σταθμός «Βενιζέλου», που τεκμηριώθηκαν μετά από συγκοινωνιακές μελέτες. Τα στοιχεία αυτά υπήρξαν καθοριστικά για να ενταχθεί το έργο σε προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

2. Για την κατασκευή του έργου, με τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, έχουν δοθεί όλες οι προβλεπόμενες από την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία αδειοδοτήσεις-εγκρίσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και η έγκριση της μελέτης χάραξης και των λοιπών στοιχείων του έργου από το Υπουργείο σας με την σχετική απόφαση, όπου υπάρχει, μεταξύ άλλων και σαφής αναφορά στους δεκατρείς (13) σταθμούς που θα κατασκευαστούν.

3. Η σχετική Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε μετά από εισήγηση των υπηρεσιών του Υπουργείου σας και σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, αναφέρεται με σαφήνεια στην προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλου», στο πλαίσιο κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων εντός του σταθμού, αφού εξετάστηκαν και συνεκτιμήθηκαν πλήθος λόγων και εναλλακτικών λύσεων που περιελάμβανε η σχετική μελέτη της ΑΜ, δηλαδή έξι (6) σενάρια, περιλαμβανομένης και της διατήρησης των αρχαιοτήτων κατά χώραν (in situ) και έξι (6) εναλλακτικές προτάσεις για τον ανασχεδιασμό του σταθμού, με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων μετά την κατασκευή του.

4. Η σχετική Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε κατ΄ εφαρμογήν της προηγούμενης, επίσης μετά από ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, ενέκρινε, στο ίδιο πλαίσιο, τη μελέτη ανάδειξης των συγκεκριμένων αρχαιοτήτων, με επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού, δηλαδή αφού προηγηθεί και εξασφαλιστεί η άρτια απόσπασή τους, με βάση εξειδικευμένες μελέτες που θα εγκριθούν επίσης από το ΚΑΣ. Επισημαίνεται ότι η ως άνω εγκεκριμένη μελέτη εκπονήθηκε με τη συνεργασία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, επιστημόνων που υπέδειξε ο Δήμος Θεσσαλονίκης και των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου σας.

"Η υπόψη πρόταση του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, λίγους μόλις μήνες μετά την εκφρασθείσα συναίνεσή του στη μελέτη ανασχεδιασμού του σταθμού, που εγκρίθηκε από το ΚΑΣ ομόφωνα, έρχεται να αμφισβητήσει εμπράκτως την άμεσα συνδεδεμένη με αυτήν προκριθείσα βέλτιστη λύση για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, την οποία υποστήριξε και όλη η επιστημονική κοινότητα της πόλης, μέσα από ομάδες ειδικών επιστημόνων όλων των ειδικοτήτων, που συγκρότησαν τόσο το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), όσο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελάδος/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ). Κινείται δηλαδή απόλυτα εκτός του πλαισίου των (4), (5) και (6) σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων και των σχετικών γνωμοδοτήσεων του ΚΑΣ, παρά τα εκ του αντιθέτου αναφερόμενα στη σχετική επιστολή του Δημάρχου.

"Είμαστε της άποψης ότι η κρισιμότητα του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και οι σημαντικές καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα για διάφορους λόγους, επιβάλλουν την εξέταση κάθε νέας πρότασης με υπευθυνότητα και σοβαρότητα για την αποφυγή προχειροτήτων στην αντιμετώπιση ενός θέματος, όπως αυτό του Σταθμού «Βενιζέλου» (ο κεντρικός σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης), το οποίο θέμα ταλανίζει την πόλη και το έργο για πάνω από 2 χρόνια, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την αδιαμφισβήτητη αξία και μοναδικότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων.

"Για το λόγο αυτό η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προτίθεται να εξετάσει τα όσα περιλαμβάνει η συγκεκριμένη πρόταση και να διατυπώσει αναλυτικά τις απόψεις της, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος.

"Συνεπώς προτείνουμε την αναβολή της συζήτησης του θέματος στο Κ.Α.Σ., προεκειμένου να δατυπώσουμε τις απόψεις και παρατηρήσεις μας επί των νέων τεχνικών λύσεων και προτάσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης που μας έχουν σταλεί στις 09/09/2015.

"Σε κάθε περίπτωση θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι τυχόν κατάργηση του Σταθμού «Βενιζέλου» από την τρέχουσα εργολαβία είναι δυνατόν να επιφέρει απρόβλεπτες αρνητικές συνέπειες στο έργο, στην ελληνική οικονομία, καθώς και στην τοπική κοινωνία".