Skip to main content

Γιατί προτιμούν και γιατί αποφεύγουν τις ηλεκτρονικές αγορές οι φοιτητές;

Στο 15ο συνέδριο πληροφορικής της INFOSYSTEM, στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάστηκε η έρευνα του πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα τις ηλεκτρονικές αγορές.
Οπαδούς, αλλά και σκεπτικιστές διαθέτουν μεταξύ των Ελλήνων φοιτητών οι αγορές μέσω Ιντερνέτ, με τους πρώτους να «πίνουν νερό» στο όνομα των ηλεκτρονικών συναλλαγών, επικαλούμενοι καλύτερες τιμές και ευκολίες αγοράς και τους δεύτερους να εμφανίζονται επιφυλακτικοί, σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια ή και την ποιότητα των προϊόντων/υπηρεσιών, που αγοράζουν από το Διαδίκτυο.

Τα παραπάνω προκύπτουν από εμπειρική έρευνα, που διεξήγαγε φέτος το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, σε δείγμα 2.500 προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, στη Θεσσαλονίκη. «Η τάση σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορές τείνει πλέον προς το θετικό», σημείωσε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Μάρω Βλαχοπούλου, η οποία παρουσίασε την έρευνα στο 15ο συνέδριο πληροφορικής της INFOSYSTEM, στη Θεσσαλονίκη.

Ερωτηθέντες για ποιους λόγους επιλέγουν τις ηλεκτρονικές αγορές, οι υπέρμαχοί τους ανέφεραν πρώτα τις καλές τιμές (συγκέντρωσαν ποσοστό 82,3%) και ακολούθησαν: ευκολία αγοράς (68,2%), ποικιλία προϊόντων (45,9%), τρόποι πληρωμής (23,2%) και ποιότητα (15%).

Αντίθετα, οι φοιτητές που αποφεύγουν τις οn-line αγορές επισημαίνουν ότι οι λόγοι είναι κατά σειρά: οι επιφυλάξεις για την ασφάλεια (55%), η προτίμησή τους να εξετάζουν από κοντά τα προϊόντα (53,2%) και η επιλογή τους να αγοράζουν από καταστήματα με φυσική παρουσία (51,4%). Σημαντικό ποσοστό -περίπου 40%- δεν πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, διότι δεν διαθέτουν πιστωτική κάρτα.

Πόσο συχνά αγοράζουν προϊόντα οι Έλληνες φοιτητές μέσω Διαδικτύου; Η πλειοψηφία των νεαρών οπαδών των ηλεκτρονικών καταστημάτων (ποσοστό 41,8%) πραγματοποιεί δύο-τρεις αγορές τον χρόνο, το 20% "το πολύ μία", το 15,9% τέσσερις-πέντε και το 12,3% έξι ως οκτώ, ενώ υπάρχει ένα διόλου ευκαταφρόνητο 10%, που "χτυπά" την πόρτα των e-shops πάνω από οκτώ φορές ετησίως.

Και τι αγοράζουν; Κυρίως είδη πληροφορικής, αεροπορικά εισιτήρια, CD και ταινίες DVD και βιβλία. Σύμφωνα με την κα Βλαχοπούλου, αν οι επιχειρήσεις επιθυμούν να αυξήσουν τον αριθμό των ηλεκτρονικών πελατών τους, θα πρέπει να αναβαθμίσουν τα επίπεδα ασφάλειας του διαδικτυακού τους τόπου, να ενημερώνουν εκ των προτέρων για τις δυνατότητες εξυπηρέτησης μετά την πώληση και επιστροφών προϊόντων και να προσφέρουν εναλλακτικές δυνατότητες πληρωμής. «Πιστεύω ότι οι προπληρωμένες κάρτες θα αλλάξουν τα δεδομένα στις ηλεκτρονικές αγορές», πρόσθεσε.

Υστέρηση στην εφαρμογή πρακτικών e-business

Καθυστερημένα και με έφεση στα πιο απλά μοντέλα ηλεκτρονικού επιχειρείν, στρέφονται στο e-business οι ελληνικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την κα Βλαχοπούλου. Ενδείξεις καθυστέρησης ως προς την υιοθέτηση δραστηριοτήτων ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας διαπιστώνονται στα εξής πεδία: ευρυζωνική πρόσβαση, εφοδιαστική αλυσίδα/ενοποίηση και ηλεκτρονικές προμήθειες/πωλήσεις.

Σύμφωνα με την κα Βλαχοπούλου, οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να αναπτύξουν συνεργασίες και δίκτυα, ώστε να μπορούν να αποκτήσουν πιο ολοκληρωμένη επιχειρηματική παρουσία στο Διαδίκτυο, από την εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι το ηλεκτρονικό «ράφι».

Ανά κλάδο, με καθυστέρηση ακολουθεί τις εξελίξεις ο τομέας των τροφίμων-ποτών (με εξαίρεση τις πολυεθνικές), αφού η χρήση τεχνολογικών εφαρμογών στις εταιρικές διαδικασίες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκονται κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Στον αντίποδα, στον τουριστικό κλάδο, το on-line μάρκετινγκ και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις έχουν αναπτυχθεί πολύ καλύτερα σε σχέση με τους υπόλοιπους τομείς, αν και η αυτοματοποίηση εσωτερικών διαδικασιών και η ολοκλήρωση προμηθευτικής αλυσίδας εξακολουθούν να θεωρούνται ήσσονος σημασίας.

Ιδιόμορφη περίπτωση αποτελεί ο κλάδος της πληροφορικής-επικοινωνιών: παρόλο που βρίσκεται σε ηγετική θέση στην υιοθέτηση του ηλεκτρονικού επιχειρείν, η σύγκριση των στοιχείων τα τελευταία χρόνια δείχνει, σύμφωνα με την κα Βλαχοπούλου, ότι πολλά σχέδια για την περαιτέρω εξάπλωση νέων τεχνολογιών δεν υλοποιήθηκαν τελικά. Ωστόσο, το 80% των επιχειρηματιών πληροφορικής-επικοινωνιών εξακολουθούν να πιστεύουν ότι το ηλεκτρονικό επιχειρείν αποτελεί σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς τους και του τρόπου λειτουργίας τους.

Στο λιανεμπόριο, αν και η επίγνωση γύρω από τη σημασία του e-business φαίνεται περιορισμένη, το 30% των επιχειρηματιών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τις δαπάνες για ηλεκτρονικό επιχειρείν/πληροφορική.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ