Skip to main content

Το success story που γράφει η «πράσινη οικογένεια» της Θεσσαλονίκης

Green Family: Πώς από ένα κατάστημα 15 τ.μ. στην Άθωνος, ο Θεόδωρος Πανταλέων δημιούργησε τη μεγαλύτερη καθετοποιημένη αλυσίδα βιολογικών στην Ελλάδα.

Δεν αισθάνεται επιχειρηματίας κι ας μετρά 23 χρόνια στον επιχειρηματικό στίβο. Βλέπει περισσότερο τον εαυτό του ως έναν ανήσυχο άνθρωπο, που οραματίζεται συνεχώς νέα πράγματα. Κάπως έτσι εξηγείται το ότι κατάφερε από ένα κατάστημα 15 τ.μ. στην Πλατεία Άθωνος να δημιουργήσει την Green Family, τη μεγαλύτερη καθετοποιημένη αλυσίδα βιολογικών προϊόντων στην Ελλάδα, με δέκα καταστήματα. Όμως ο Θεόδωρος Πανταλέων δεν αρκείται σε αυτά. Έχει πολλά σχέδια για το μέλλον, αφού μέχρι το 2023 φιλοδοξεί να αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων του στα 18, επεκτείνοντας περαιτέρω την παρουσία του στην Αθήνα, με έξι νέα σημεία πώλησης, αλλά και με αποθήκες. Παράλληλα, έχει στα πλάνα του εξαγορές, ενώ από τη νέα χρονιά ετοιμάζεται για είσοδο και στον πρωτογενή τομέα, ώστε να μπει και στην παραγωγή. Δρομολογεί επίσης περαιτέρω ανάπτυξη με franchising και αυτή την περίοδο έχει βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για master franchisee στην Κύπρο.

Σήμερα η Green Family διαθέτει 6.500 κωδικούς, από βότανα, μπαχαρικά και συμπληρώματα διατροφής μέχρι οπωροκηπευτικά, γαλακτοκομικά, κρέας, ζυμαρικά, όσπρια, παιδικές τροφές, super foods, ακόμα και δικό της ψωμί. Απασχολεί δε 78 εργαζομένους, τους οποίους φιλοδοξεί να αυξήσει σε 95 μέχρι το 2023. Μάλιστα, παρά την κρίση, η εταιρία δεν μείωσε μισθούς ούτε θέσεις εργασίας, αντίθετα επένδυσε στους εργαζομένους της και μεγάλωσε. Άλλωστε το όνομά της δεν είναι τυχαίο, αφού ο Θεόδωρος Πανταλέων αισθάνεται τους εργαζομένους του οικογένεια. Κι επειδή έχει εργαστεί ως υπάλληλος, ξέρει να σέβεται, όπως λέει, τους υπαλλήλους του.



Ακόμα και σήμερα γυρίζει καθημερινά στα μαγαζιά του, αφού το γραφείο δεν του αρέσει. Μάλιστα, το πρώτο του κατάστημα στην Πλατεία Άθωνος κρατά μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του, γιατί εκεί γεννήθηκε το όραμά του.

«Θεωρούσα και θεωρώ ότι η διατροφή είναι ένα βιβλίο που έχει αρχή αλλά όχι τέλος» εξηγεί στη Voria.gr και αισθάνεται πως έχει βάλει με την εταιρεία του ένα μικρό λιθαράκι στην κουλτούρα της υγιεινής διατροφής.

«Παραδοσιακό Βοτανοπωλείον Το Ελληνικόν»



Όλα ξεκίνησαν το 1996, όταν ο Θεόδωρος Πανταλέων, μεγαλωμένος στα Ελευθέρια και έχοντας ολοκληρώσει σπουδές στη διαιτολογία, αποφασίζει να ανοίξει ένα κατάστημα στην Πλατεία Άθωνος, το «Παραδοσιακό Βοτανοπωλείον Το Ελληνικόν», με συμπληρώματα διατροφής, βότανα, μέλια, σπόρους και είδη για το πρωινό. Έχει προηγηθεί ένα ταξίδι του στην Ιταλία και η «γνωριμία» του με τις ιταλικές ερμποριστερίες, καταστήματα φυτικών προϊόντων, που του βάζουν την ιδέα. Σε πρώτη φάση θέλει να μυήσει τον κόσμο στην κουλτούρα του υγιεινού πρωινού, όμως διαθέσιμα προϊόντα δεν υπάρχουν, αφού είδη όπως ο λιναρόσπορος ή η βρώμη κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά μόνο ως ζωοτροφές. Έτσι αναγκάζεται να ανοίξει διαύλους επικοινωνίας με το εξωτερικό. Άλλωστε τότε το βιολογικό ήταν μια άγνωστη έννοια. Αρχικά το κατάστημα δεν έχει πολλή δουλειά. Ακόμα θυμάται ότι την πρώτη μέρα κάνει ταμείο μόλις 150 δρχ. Οι πελάτες έρχονται κυρίως για τσάι του βουνού και χαμομήλι. Μέχρι το 1998 τα πράγματα είναι δύσκολα. Ώσπου μια μέρα το ταμείο γράφει 27.000 δραχμές και ο ίδιος γυρνά στο σπίτι πιστεύοντας πως έχει στα χέρια του κάτι καλό. Τότε είναι που αποφασίζει να ασχοληθεί και με τη χονδρική. Το 2000 προσθέτει στο κατάστημα της Άθωνος φυτικά καλλυντικά με ήπια δράση για παθήσεις όπως εκζέματα και ψωριάσεις και σταδιακά οι δουλειές αρχίζουν να ισορροπούν. Εν τω μεταξύ τα βιολογικά προϊόντα γίνονται μόδα κι ο Θεόδωρος Πανταλέων έχει προλάβει να τοποθετηθεί σε μια αγορά που ουσιαστικά δεν υπήρχε στο ξεκίνημά του. Βλέποντας την τάση, διευρύνει το κομμάτι της χονδρικής και αρχίζει την επέκτασή του σε όλη την Ελλάδα. Το 2008 φαίνονται δειλά τα πρώτα σημάδια της διεθνούς κρίσης και τα επόμενα βήματα μοιάζουν επιτακτικά. Στο πλαίσιο αυτό αποκτά ένα κατάστημα βιολογικών ειδών στην Θεμιστοκλή Σοφούλη, 175 τ.μ.

Η «πράσινη οικογένεια»



Το 2009 δημιουργείται η ανάγκη για μια ενιαία εταιρική ταυτότητα, οπότε τα δύο καταστήματα ανακαινίζονται, ώστε να συνδυάζουν τον χαρακτήρα του παλιού μπακάλικου με αυτόν του παλιού φαρμακείου, ενώ η εταιρία επεκτείνεται και στα οπωροκηπευτικά. Στην ανακαίνιση γεννιέται η ανάγκη και για μια νέα ονομασία. Η επιλογή δεν ήταν δύσκολο να γίνει, αφού η επαγγελματική οικογένεια μεγαλώνει και ο «πράσινος» χαρακτήρας της είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, οπότε προκύπτει το «Green Family», που σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την επιχείρηση. Το «Ελληνικόν» πάντως διατηρείται σε κάποιες ταμπέλες, ώστε οι παλιοί πελάτες να εξοικειωθούν σταδιακά. Το 2012 η ελληνική κρίση δείχνει τα δόντια της. Ένας μεγάλος προμηθευτής της εταιρείας κλείνει και η ανασφάλεια που προκαλείται από την αιφνίδια αυτή αλλαγή οδηγεί τον Θεόδωρο Πανταλέων στην απόφαση για μια νέα επένδυση, ένα συσκευαστήριο ξηρών τροφίμων στη Νέα Ραιδεστό. Έρχεται μάλιστα σε επαφή με παραγωγούς, ώστε να συσκευάζει και οπωροκηπευτικά.

Συγκεντρώνει όλα τα τμήματα της επιχείρησής του εκεί, όπου βγάζει και δική του ετικέτα και εξυπηρετεί ανάγκες για προϊόντα που αρχίζουν να λείπουν από την αγορά. Την ίδια χρονιά ανοίγει ένα νέο κατάστημα στο Πανόραμα και μετά έρχονται καταστήματα στη Ρόδο, την Ξάνθη και την Κομνηνών στη Θεσσαλονίκη. Σταδιακά η εταιρία παίρνει τον χαρακτήρα «από το χωράφι στο ράφι», ενώ παρακινεί τους συνεργαζόμενους παραγωγούς να καλλιεργήσουν προϊόντα που έχουν ξεχαστεί. Μέχρι το 2014 η Green Family μετρά 39 εργαζομένους. Το 2015 προστίθεται ακόμα ένα κατάστημα στην Λάρισα και το 2016 ένα νέο σημείο πώλησης στην Καλαμαριά. Επίσης η εταιρία δημιουργεί ένα εργαστήριο ζύμης, το οποίο φτιάχνει ψωμί με ιδιαίτερα υλικά, όπως το φαγόπυρο και το ρύζι, και τροφοδοτεί τα υπόλοιπα καταστήματα. Παράλληλα, η Green Family κλείνει συμφωνία στον πρωτογενή τομέα για να φτιάχνει τα δικά της ζυμαρικά. Το 2018 έρχεται η κάθοδος στην Αθήνα με ένα κατάστημα 280 τ.μ, ενώ το 2019 η εταιρεία επεκτείνεται και στον Βόλο. Σήμερα η Green Family δεν δουλεύει καθόλου χονδρική, πέραν κάποιων εστιατορίων και ξενοδοχείων, καθώς εξυπηρετεί μόνο τα δικά της καταστήματα.

Το 2020 η εταιρεία θα προσπαθήσει να πετύχει τον στόχο του Zero Waste, ενισχύοντας τον πράσινο χαρακτήρα που διέπει όλη τη φιλοσοφία της, ενώ συνεργάζεται με πανεπιστημιακά ιδρύματα για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.