Skip to main content

Οι 40 μέρες που κρίνουν το εμπόριο της Θεσσαλονίκης

Ο χριστουγεννιάτικος στολισμός του κέντρου της Θεσσαλονίκης χρειάζεται για τη στήριξη του εμπορίου, που με τη σειρά του στηρίζει άλλες δραστηριότητες.

Στα τέλη Νοεμβρίου θα ανάψουν τα χριστουγεννιάτικα φώτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στον άξονα της Αριστοτέλους και στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, στο οποίο ο δήμος Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε συζητήσεις με επιχείρηση, η οποία έναντι των εσόδων από τα παιχνίδια (παγοδρόμιο, καρουζέλ κ.λπ.) που θα στήσει στην πλατεία Αριστοτέλους, θα συμβάλλει στο γενικότερο στολισμό. Επιπρόσθετα στον φωτισμό που επιμελείται από μόνος του ο δήμος. Τελικός στόχος είναι να αποκτήσει το κέντρο της πόλης λάμψη και χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, που θα προσελκύσει κόσμο προς όφελος της αγοράς, αλλά και της γενικότερης ψυχολογίας.

Ευχής έργο θα ήταν η εικόνα και η ατμόσφαιρα που θα προκύψουν αφενός να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες και αφετέρου να διαφημιστούν όχι μόνο μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, αλλά και εκτός, ώστε να υπάρξουν επισκέπτες που θα ενισχύσουν την κίνηση. Κάτι που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια σε μικρότερες πόλεις (Δράμα, Τρίκαλα, Λαγκαδάς), οι αρχές των οποίων έχουν επενδύσει επιτυχώς στον χριστουγεννιάτικο στολισμό, δημιουργώντας αστρογειτονιές, χωριά του Άη Βασίλη και όλες αυτές τις... αμερικανιές που γοητεύουν τους ανθρώπους κι έχουν υιοθετηθεί παντού στον κόσμο.

Ο χειμώνας ταιριάζει με τη Θεσσαλονίκη, πολύ περισσότερο απ’ ότι το καλοκαίρι. Η πόλη είναι βαλκανική, με ρυμοτομία και αρχιτεκτονική που προσομοιάζουν περισσότερο με την Κεντρική Ευρώπη και λιγότερο με τη Μεσόγειο. Άρα τα Χριστούγεννα είναι –τουλάχιστον στη θεωρία- περίοδος κατά την οποία μπορεί να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα. Τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες, αλλά όπως και σε πολλά άλλα «μέτωπα» είναι ανισομερείς. Δεν έχουν συνέχεια και ο στολισμός κάθε χρονιάς δεν «πατάει» επάνω σε ότι έχει γίνει την προηγούμενη, ώστε να υπάρχει διαρκής βελτίωση. Ας ευχηθούμε η φετινή να είναι μια καλή χρονιά, αν και η προετοιμασία ξεκινάει με σχετική καθυστέρηση. Πλησιάζουμε στα μέσα Νοεμβρίου...

Για την αγορά της Θεσσαλονίκης η εξυπηρέτηση πελατών από άλλα σημεία της χώρας και του εξωτερικού αποδεικνύεται μονόδρομος. Η τοπική ζήτηση είναι περιορισμένη και έχει απολύτως συγκεκριμένα όρια, κάτι που στα χρόνια της κρίσης αποδεικνύεται καθημερινά. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι μια πλούσια πόλη, ικανή να αυτοτροφοδοτεί την ανάπτυξή της. Επομένως χρειάζεται ενίσχυση από τους επισκέπτες, δηλαδή βελτίωση της τουριστικής της απόδοσης με κάθε τρόπο και κάθε μέσον. Γεγονότα όπως ο χριστουγεννιάτικος στολισμός χρειάζονται για τη στήριξη του εμπορίου, που με τη σειρά του στηρίζει τους προμηθευτές του, αλλά και όλες τις παράλληλες δραστηριότητες, όπως είναι η διασκέδαση και η ψυχαγωγία. Άλλωστε –ας μη διαφεύγει κανενός- ότι τα κλασικά εμπορικά καταστήματα (ρούχα, παπούτσια, δώρα, καταναλωτικά είδη κ.λπ.) κάνουν κάθε Δεκέμβριο ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ετήσιου τζίρου τους. Επομένως η ίδια η επιβίωση τους εξαρτάται από τις 40 – 45 ημέρες της χριστουγεννιάτικης περιόδου.