Skip to main content

Οι 7 κινήσεις που δείχνουν θετικό 2019 για την οικονομία της Β.Ελλάδας

Το 2018 φρόντισε ώστε το 2019 να προβλέπεται εξαιρετικά ενδιαφέρον και συναρπαστικό για την οικονομία και την επιχειρηματική πιάτσα της Θεσσαλονίκης.

Το 2019 προβλέπεται εξαιρετικά ενδιαφέρον –σε ορισμένες περιπτώσεις έως συναρπαστικό- για την οικονομία και την επιχειρηματική πιάτσα της Θεσσαλονίκης. Φρόντισε γι’ αυτό το 2018. Κατά τη χρονιά που εκπνέει μπορεί να μη συνέβησαν πολλά… θεαματικά γεγονότα, αλλά μπήκαν κάποιες βάσεις που υπόσχονται αποτελέσματα τους επόμενους μήνες. Ξεκίνησαν, εξελίχθηκαν και ολοκληρώθηκαν κινήσεις από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, οι συνέπειες των οποίων θα φανούν το 2019 και τα επόμενα χρόνια.

Σημειώστε

Πρώτον, ολοκληρώθηκε και τυπικά η ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ, δηλαδή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Κάτι που επί της ουσίας ξεκίνησε από 2006 και χρειάστηκαν 12 χρόνια! Ήδη τους εννέα περίπου μήνες που οι ιδιώτες βρίσκονται στις προβλήτες η εικόνα είναι καλύτερη, ενώ σιγά σιγά μπαίνει σε εφαρμογή το επενδυτικό πρόγραμμα της κοινοπραξίας που κατέχει το 67% της ΟΛΘ ΑΕ. Τα πρώτα καινούρια μηχανήματα έφτασαν κι εγκαταστάθηκαν και το 2019 αναμένεται να πνεύσει στο λιμάνι νέος αέρας. Τελικός στόχος παραμένει η πλήρης και ουσιαστική αναβάθμιση του λιμένα μέχρι το 2022.

Δεύτερον, ξεκίνησε η νέα εποχή για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το μεγαλύτερο από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, στο οποίο έχει εγκατασταθεί διοίκηση από την ελληνογερμανική κοινοπραξία της Fraport. ΚΙ αυτή είναι μια ιστορία που εκκρεμούσε για χρόνια. Ήδη τα έργα για την επέκταση του επιβατικού σταθμού ξεκίνησαν και η αναβάθμιση του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης ολοκληρώνεται. Δύο απαραίτητες προϋποθέσεις για την αύξηση τόσο των πτήσεων, των δρομολογίων και του αριθμού των διακινούμενων επιβατών, όσο και για την μετεξέλιξη του «Μακεδονία» σε περιφερειακό κόμβο (hub) για την ευρύτερη νότια Βαλκανική. ΣΕ αυτές τις εξελίξεις αναμένεται να συμβάλλει και η περεταίρω αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα γενικά και τους προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας ειδικότερα. Επιπλέον, το ενισχυμένο αεροδρόμιο είναι βέβαιον ότι θα συμβάλλει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της επιχειρηματικότητας της Κεντρικής Μακεδονίας.

Τρίτον, το νέο, δυναμικό και εκσυγχρονισμένο, πρόσωπο που προσέδωσε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης του περασμένου Σεπτεμβρίου η επίσημη –μετά από δεκαετή αποχή- συμμετοχή των ΗΠΑ αποτέλεσε πραγματικό σεμινάριο για τα εκθεσιακά γεγονότα. Το καλό είναι ότι οι Αμερικανοί επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη για να παραμείνουν θέτοντας με αυτό τον τρόπο το πήχη για τη ΔΕΘ πολύ υψηλά. Για το 2019 τιμώμενη χώρα είναι η Ινδία, κάτι που αναμένεται με αυτονόητο ενδιαφέρον, λόγω της οικονομική και κοινωνικής ιδιαιτερότητας, αλλά και της ισχύος της δεύτερης πολυπληθέστερης χώρας του πλανήτη. Επιπροσθέτως, τα σχέδια για την ριζική ανακατασκευή του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ στην καρδιά της Θεσσαλονίκης δημιουργούν θετικές προσδοκίες για την αξιοποίηση μιας πολύ σοβαρής υποδομής της πόλης, που είναι βέβαιον ότι μπορεί να συμβάλλει επί της ουσίας στην οικονομική, τουριστική και κοινωνική αναβάθμισή της.

Τέταρτον, ο σαφής, πλέον, σχεδιασμός των επόμενων βημάτων της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2018, αναμένεται να υλοποιηθεί εντός του 2019. Η Ζώνη θα συνεχίσει αφενός να λειτουργεί ως ομπρέλα και επιταχυντής της καινοτομικότητας στη Θεσσαλονίκη, ενώ αφετέρου θα ξεκινήσει την υλοποίηση των πρώτων θυλάκων της. Στόχος είναι να υπάρξουν κίνητρα, αλλά και το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε η περιοχή να φιλοξενήσει επιχειρήσεις, ερευνητικά κέντρα και επιστημονικό δυναμικό που θα καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη επίκεντρο στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες με αναφορά σε ολόκληρη τη Νοτιονατολική Ευρώπη.

Πέμπτον, η νομική ανάδειξη του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος σε θεσμικό κοινωνικό εταίρο αυξάνει τη δυναμική των παραγωγικών δυνάμεων της Θεσσαλονίκης και του βορειοελλαδικού τόξου. Πρόκειται για εξέλιξη που ολοκληρώθηκε το 2018 και θα αρχίσει να παράγει αποτελέσματα από το 2019. Υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι ο Σύνδεσμος θα ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του νέους του ρόλου. Ήδη ο ΣΒΒΕ έχει προγραμματίσει έκτακτη γενική συνέλευση το επόμενο δίμηνο, ώστε μέσω καταστατικών αλλαγών να έχει αναφορά στη μεταποίηση ολόκληρης της χώρας. Είναι, βέβαιον, ότι μέσω του νέου Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος η επιχειρηματική εκπροσώπηση των βορειοελλαδιτών θα αναβαθμιστεί και όλοι εύχονται αυτό να οδηγήσει σε επίλυση θεμάτων της περιοχής.

Έκτον, σε Σύνδεσμο Εξαγωγέων με πανελλήνια εμβέλεια αναβίβασε τον εαυτό του και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, ο οποίος στα μέσα του 2018 άλλαξε το καταστατικό του. Η αλήθεια είναι ότι ο ΣΕΒΕ είναι πολύ πιο δυναμικός από τους άλλους δύο εξαγωγικούς Συνδέσμους της χώρας, τον ΠΣΕ και τον ΣΕΚ. Αυτή την πραγματικότητα θα προσπαθήσει να αξιοποιήσει το επόμενο διάστημα ο ΣΕΒΕ, που ήδη έχει προγραμματίσει αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες για την επόμενη χρονιά.

Έβδομον, η επέκταση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «Μασούτης» στη Νότια Ελλάδα –σε πρώτη φάση στην Αθήνα και την Άνδρο- αποτελεί ασφαλώς πολύ σημαντικό επιχειρηματικό γεγονός. Η μεγάλη αλυσίδα λιανεμπορίου της Θεσσαλονίκης, που 40 χρόνια τώρα κυριαρχεί στη Βόρεια Ελλάδα και κοιτάει στα μάτια όλους τους μεγάλους του λιανεμπορίου της χώρας –τόσο τους εγχώριους παίκτες, όσο και τις πολυεθνικές- προχώρησε από το φθινόπωρο του 2018 σε μια κίνηση που η αγορά ανέμενε εδώ και χρόνια. Μέσω της εξαγοράς της «Προμηθευτικής» έχει, πλέον, παρουσία στη Νότια Ελλάδα με στόχο να αναδιατάξει τις ισορροπίες. Σε ένα κλάδο με ισχυρότατο ανταγωνισμό η «Μασούτης» αποφάσισε να πέσει στα… βαθιά, έχοντας πάντα ως συγκριτικό πλεονέκτημα την κυρίαρχη θέση της στις εμπορικές πιάτσες της Βορείου Ελλάδος.