Skip to main content

Διορισμούς στο και πέντε από ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην Κρατική Ορχήστρα

Στην... πλάτη ενός από τους σημαντικότερους φορείς πολιτισμού της Θεσσαλονίκης φαίνεται να έχει στηθεί ένα σύστημα διορισμών της τελευταίας στιγμής,

Διορισμούς στο και πέντε είχαμε στις Κρατικές Ορχήστρες Θεσσαλονίκης και Αθηνών από την απελθούσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και τον πρώην υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη. Φαίνεται μάλιστα ότι διαχρονικά και διακομματικά η ΚΟΘ αποτελεί πεδίο απευθείας διορισμών της... τελευταίας στιγμής.

Τελευταίο... κρούσμα ο ορισμός αναπληρωτή διευθυντή για θέματα διοίκησης της ΚΟΘ ανήμερα της παραίτησης της κυβέρνησης Τσίπρα.

Στην... πλάτη ενός από τους σημαντικότερους φορείς πολιτισμού της Θεσσαλονίκης φαίνεται να έχει στηθεί ένα σύστημα διορισμών της τελευταίας στιγμής, χωρίς διαφανείς διαδικασίες. Και μάλιστα τείνει τα τελευταία χρόνια να γίνει παράδοση, αφού οι υπουργοί Πολιτισμού επιλέγουν να τοποθετήσουν (ή να... βολέψουν) τους εκλεκτούς τους σε «ύποπτο» χρόνο.

Για τη θέση του αναπληρωτή διευθυντή τόσο της ΚΟΑ, όσο και της ΚΟΘ είχε βγει από τον Ιανουάριο του 2012 προκήρυξη στο Opengov. Η διαδικασία προχώρησε και επιλέχτηκαν με δόκιμο τρόπο οι αναπληρωτές από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των ορχηστρών. Η τριετής θητεία τους έληξε για τη μεν ΚΟΑ στις 26 Απριλίου 2015 και για την ΚΟΘ στις 7 Μαΐου 2015.

Από τότε προκήρυξη δε βγήκε από το υπουργείο Πολιτισμού για την κάλυψη των θέσεων. Αντιθέτως, επελέγη την ημέρα που παραιτήθηκε η κυβέρνηση, στις 20 Αυγούστου 2015 να διοριστεί με υπουργική απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Νίκου Ξυδάκη ως αναπληρωτής διευθυντής σε θέματα διοίκησης της ΚΟΘ ο νομικός Νικόλαος Φαραντούρης από την Αθήνα... Το δε ΦΕΚ του διορισμού βγήκε την επομένη!

Κι όλα αυτά, όπως μαθαίνουμε, εν αγνοία του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΚΟΘ και βέβαια χωρίς προκήρυξη αυτή τη φορά...

Η θέση του αναπληρωτή διευθυντή είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και όποιος καλύπτει τη συγκεκριμένη θέση πρέπει να τηρεί ωράριο. Ωστόσο, ο κ. Φαραντούρης είναι δικηγόρος και έχει δικό του γραφείο στην Αθήνα, οπότε εύλογα εγείρονται ερωτήματα για τη δυνατότητα να επιτελέσει τα συγκεκριμένα καθήκοντα.

Ερωτήματα επίσης προκύπτουν για τις επιλογές που κάνουν οι εκάστοτε υπουργοί για τις διάφορες θέσεις που ανοίγουν στην ΚΟΘ, αφού η Θεσσαλονίκη αγνοείται χαρακτηριστικά λες και η πόλη δε διαθέτει το ικανό ανθρώπινο δυναμικό για να στελεχώσει τις θέσεις ευθύνης, αλλά το έχουν για παράδειγμα η Δράμα ή η Αθήνα...

Κι αυτό επειδή υπάρχει και προηγούμενο τα τελευταία χρόνια στην ΚΟΘ με ανάλογους διορισμούς. Αναφερόμαστε στο θέμα που είχε ανακύψει με την επιλογή του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών της ΚΟΘ, Κωνσταντίνου Γκαρέλα, από τον πρώην υπουργό Πολιτισμού, Κωνσταντίνο Τασούλα, επίσης τη μέρα που η χώρα πήγαινε σε εκλογές, στις 29 Δεκεμβρίου 2014 (με δημοσίευση σε ΦΕΚ στις 30 Δεκεμβρίου...).

Ο κ. Γκαρέλας που ήταν έμπορος ξηρών καρπών από τη Δράμα παραιτήθηκε τον προηγούμενο Απρίλιο για «προσωπικούς λόγους» όμως είχε στείλει σχετική επιστολή παραίτησης στον κ. Ξυδάκη, με πολλές αιχμές (σχετικά δημοσιεύματα είχε κάνει η Voria.gr και για το διορισμό και για την παραίτηση).

Ο υπουργός επέλεξε να μην απαντήσει στην επιστολή, ενώ δε δημοσιεύτηκε ποτέ παραίτησή του σε ΦΕΚ και δεν αντικαταστάθηκε, με αποτέλεσμα χρέη προέδρου να εκτελεί ο αντιπρόεδρος του ΕΤΟΣ της ΚΟΘ και το διοικητικό συμβούλιο να είναι τετραμελές αντί για πενταμελές...

Όλη αυτή η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί γύρω από ένα στολίδι για τον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης, την ΚΟΘ, καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται ανάλογοι φορείς από την κεντρική εξουσία.

Την ώρα που τα προβλήματα της ΚΟΘ είναι πολλά και γνωστά, το μόνο που απασχολεί την κεντρική διοίκηση είναι οι θέσεις. Δυστυχώς όμως όχι οι πολλές κενές θέσεις σε μουσικούς, που έχουν ως συνέπεια να είναι αναγκασμένη η ορχήστρα να προσλαμβάνει έκτακτους μουσικούς για την εκτέλεση του προγραμματισμού της, ξοδεύοντας τα χρήματα της ισχνής επιχορήγησής της... Διαγωνισμοί για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων καλλιτεχνικού προσωπικού δεν προκηρύσσονται.

Τα οικονομικά προβλήματα της ΚΟΘ επίσης δεν αντιμετωπίζονται, με αποτέλεσμα εδώ και καιρό να μην καλύπτονται οι βασικές λειτουργικές δαπάνες, ενώ είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι η ΚΟΘ δεν έχει δικό της χώρο συναυλιών, οπότε αναγκάζεται να πληρώνει ενοίκιο για κάθε συναυλία στους χώρους που επιλέγει να εμφανιστεί, είτε είναι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, είτε η αίθουσα τελετών του ΑΠΘ, όπου συνήθως γίνονται οι συναυλίες.