Skip to main content

Αgrotica: Η Bayer ανοίγει στον Έλληνα αγρότη τον δρόμο των εξαγωγών

Συνέντευξη του επικεφαλής της Επιστήμης Γεωργίας της Bayer για την Ελλάδα και την Κύπρο Απόστολου Κλοντζάρη, με την ευκαιρία της έκθεσης Agrotica.

Ο αγροτικός κλάδος στη νέα εποχή, η παραγωγή αναβαπτισμένη στη Γεωργία Ακριβείας, η γεωτεχνική γνώση και τεχνολογία στην υπηρεσία του αγρότη και, ο παραγωγός με νοοτροπία επιχειρηματία. Σε αυτό το καινούργιο περιβάλλον, η πολιτική της Bayer δίνει περιεχόμενο στους όρους «Crop Science» και «BayGAP», την Επιστήμη της Γεωργίας και τις Ορθές Καλλιεργητικές Πρακτικές αντίστοιχα, που αποτελούν προϋπόθεση για ολοκληρωμένες λύσεις για τον Έλληνα αγρότη, για τον κάθε αγρότη.

«Το ζητούμενο δεν είναι να πουλήσεις στον αγρότη προϊόντα, το επιστημονικά και επιχειρηματικά σωστό  είναι να του προτείνεις ολοκληρωμένες λύσεις, βιώσιμες λύσεις και κοινωνικά δίκαιες, λύσεις που παρέχονται στον παραγωγό μέσα από συνεργασίες», δηλώνει o υπεύθυνος του Τομέα Επιστήμης Γεωργίας της Bayer για την Eλλάδα και την Κύπρο, γεωπόνος, Απόστολος Κλοντζάρης, τον οποίο συναντήσαμε στo περίπτερο της εταιρείας στην 27η Agrotica.

Όλη αυτή η στρατηγική και πολιτική της Bayer, είναι το απότοκο των 150 χρόνων στην έρευνα και ανάπτυξη στους τομείς της  χημικής και φαρμακευτικής βιομηχανίας. Έρευνα και Ανάπτυξη, που σήμερα φτάνει να εξασφαλίζει τιμές ως και 30% υψηλότερες για το ελληνικό fibermax βαμβάκι στην αγορά της Ιαπωνίας, που ανοίγει πόρτες για το ελληνικό σταφύλι στα μεγάλα λιανεμπορικά δίκτυα της Αγγλίας και της Γερμανίας, που δίνει στήριξη στο χωράφι αλλά και στην αγορά, στον Έλληνα παραγωγό.

«Συμβουλεύουμε τον παραγωγό να σκεφθεί επιχειρηματικά, λαμβάνοντας υπόψη τις αγορές, τη ζήτηση και τα κέρδη που μπορεί να εξασφαλίσει από την επένδυση που κάθε φορά κάνει. Επιπλέον, πολλές φορές, η Bayer, με τις εξασφαλίσεις που συνεπάγονται για τους αγοραστές τα καλλιεργητικά της προγράμματα, προσελκύει διεθνείς traders στην Ελλάδα.

Η Bayer δεν μιλάει για προϊόντα όταν απευθύνεται στον αγρότη, για φυτοπροστατευτικά ή για σπόρους κι αυτό επειδή ο πελάτης μας είναι στο κέντρο μίας προσπάθειας που στόχο έχει να του παρέχει μία ολοκληρωμένη λύση στα θέματα που τον απασχολούν.  Η ολοκληρωμένη λύση είναι αυτή που θα του δώσει υπεραξία  σε ότι  επιλέγει να επενδύσει. Εκεί βρίσκεται και το κλειδί της σύγχρονης γεωργίας», εξήγησε ο κ. Κλοντζάρης για να προσθέσει:

«Η Ελλάδα είναι μικρή χώρα, οι κλήροι είναι μικροί γι’ αυτό και η έμφαση πρέπει να δίνεται στην ποιότητα. Εμείς βοηθάμε η παραγωγή να αυξηθεί ποσοτικά και να βελτιωθεί ποιοτικά, πληρώντας παράλληλα τις προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν στα ελληνικά προϊόντα την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές».

Νέες προκλήσεις, νέα τακτική

Για τoν κ. Κλοντζάρη, ο Έλληνας αγρότης πρέπει να αλλάξει τακτική. Αντί πρώτα να παράγει και μετά να αναρωτιέται που θα πουλήσει το προϊόν του, θα πρέπει να κάνει το ακριβώς αντίθετο. Για να πάρει τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση στην επένδυση που κάνει, πρέπει να εστιάσει στις αγορές που μπορούν να έχουν τη μεγαλύτερη αξία για αυτόν, δηλαδή να εστιάσει στις αγορές της βόρειας Ευρώπης και όχι στις βαλκανικές, όπου το διαθέσιμο εισόδημα των κατοίκων είναι συγκριτικά χαμηλό.

Ακόμη και στην περίπτωση των βιολογικών καλλιεργειών, για τις οποίες η ζήτηση είναι αυξανόμενη, η Bayer, o μεγαλύτερος σήμερα παραγωγός φαρμάκων για βιολογικές καλλιέργειες, δεν θα συμβούλευε έναν παραγωγό να επενδύσει σε αυτές αν δεν επρόκειτο να βγει κερδισμένος.

«Γνωρίζουμε ότι ο μεμονωμένος παραγωγός, ο μικρός παραγωγός, είναι δύσκολο να αναζητήσει μόνος του αγορές που υπόσχονται υψηλές τιμές. Σε αυτό το σημείο η Bayer βάζει το κλειδί της ολοκληρωμένης λύσης που παρέχει, την δοκιμασμένη ορθή καλλιεργητική πρακτική, βάζει την πιστοποίηση, διευκολύνοντας μάλιστα τους αγρότες να πουλήσουν στα σούπερ μάρκετ της βόρειας Ευρώπης. Για παράδειγμα η γερμανική ΜΕΤRO, είχε ζητήσει τη βοήθεια της Bayer για να οργανώσει το supply chain της αλυσίδας».

Ολοκληρωμένες λύσεις

Οι ολοκληρωμένες λύσεις, προωθούνται μέσα από τα BayGAP, τα good agricultural practices της Bayer, που από πέρυσι πολύ δυναμικά μπαίνουν σε εφαρμογή και στην Ελλάδα, προσαρμοσμένες ανάλογα σε κάθε καλλιέργεια.

«Ξεκινήσαμε με το βαμβάκι, με δικό μας σπόρο, της ποικιλίας Fibermax, σε ένα εξαιρετικά δυναμικό εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν. Έχουμε φτιάξει το λεγόμενο CSF, δηλαδή το certified sustainable fibermax. To προϊόν ως CSF, τοποθετείται στις συσκευασίες της Bayer και υποχρεώνουμε τα εκκοκκιστήρια να δίνουνε  premium στον παραγωγό που ακολουθεί τις ορθές πρακτικές. Πληρώνει η Bayer δύο εταιρείες που πηγαίνουν στα χωράφια για να υποστηρίξουν τους αγρότες και αυτό το βαμβάκι μετά πωλείται με το logo της Bayer και με την επιγραφή «ελληνικό βαμβάκι», για να φτάσει μέχρι την Ιαπωνία και σε τιμές ως και 30% υψηλότερες. Αυτές οι υψηλές τιμές επιτυγχάνονται γιατί με το σπόρο της Bayer και τις σωστές καλλιεργητικές πρακτικές, το εξαιρετικό ελληνικό βαμβάκι έχει τα ειδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που ζητάει η βιομηχανία. Στο βαμβάκι συνεργαζόμαστε με τέσσερα εκκοκκιστήρια και πιθανώς στο δίκτυο αυτό να προστεθούν και άλλα δύο εκκοκκιστήρια.

«Άλλο παράδειγμα BayGAP, είναι η επιτυχία της Bayer να συμπεριληφθεί το ελληνικό επιτραπέζιο σταφύλι στα καλύτερα του κόσμου και ειδικότερα της Ευρώπης, στέλνεται κατευθείαν στα σούπερ μάρκετ της Αγγλίας και της Γερμανίας, παίρνοντας την καλύτερη τιμή που μπορεί να πάρει στην ευρωπαϊκή αγορά. Στο σταφύλι συνεργαζόμαστε, τα τελευταία τρία χρόνια, με τον συνεταιρισμό «Πήγασος» που έχει μέλη 55 παραγωγούς. Μέσω αυτής της συνεργασίας άνοιξαν οι αγορές του εξωτερικού για τον «Πήγασο.

«Έχουμε επίσης δραστηριοποιηθεί στη τομάτα, σε συνεργασία με την Unilever,  ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε αρχίσει μία συνεργασία στη βόρειο Ελλάδα για το κεράσι».

Η δραστηριοποίηση της Bayer στον αγροτικό τομέα αφορά δύο κλάδους: την φυτοπροστασία και τους σπόρους και τις υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες αφορούν την ενημέρωση των αγροτών, τις ορθές καλλιεργητικές πρακτικές, την πιστοποίηση των προϊόντων, την εξαγωγή τους στη διεθνή αγορά, τη στάθμιση της ζήτησης για προϊόντα και τις τιμές στις διάφορες αγορές, όπως επίσης το digital farming. Αυτή η ολοκληρωμένη παρέμβαση της Bayer γίνεται μέσα από τα δίκτυα των πωλητών, των ειδικών που κάνουν τις ενημερώσεις στους αγρότες και στα καταστήματα γεωργικών εφοδίων, ενώ πολύ μεγάλη έμφαση δίνεται στο Τμήμα R&D, το οποίο στελεχώνεται από 12 άτομα και συνεργάζεται με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Ινστιτούτα, την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και ιδιωτικές εταιρείες.

Η Bayer, στη στρατηγική της παροχής ολοκληρωμένων λύσεων, συνεργάζεται και με άλλους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς οίκους, κάτι που προάγει και την αποτελεσματικότητα των λύσεων σε ότι αφορά την παραγωγή ασφαλών προϊόντων υψηλής ποιότητας, σημαντική παράμετρος ειδικά στην Ελλάδα που ο αριθμός των καλλιεργειών είναι πολύ μεγάλος.

H τελευταία  επισήμανση του κ. Κλοντζάρη αφορούσε τον παραγωγό και την απόλυτα κρίσιμη τόνωση της πρωτογενούς παραγωγής, καθώς όλη η αλυσίδα του αγροτοδιατροφικού κλάδου στηρίζεται πάνω σε αυτόν.