Skip to main content

Η δωρεά Μπουρλά, η ανάσταση της κρουαζιέρας και η δικαίωση του Τσιτσάνη

Η χρονιά του Θεσσαλονικιού επικεφαλής της Pfizer, τα καλύτερα που έρχονται στην κρουαζιέρα και η μεγάλη αξία μιας απλής κίνησης

Καλημέρα σας,

Στο υπό κατασκευήν Μουσείο Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη εκχωρεί το ένα εκατ. δολ. που συνοδεύει το βραβείο Genesis για το 2022 που του απονεμήθηκε χθες από το ίδρυμα Genesis Prize ο Άλμπερτ Μπουρλά. Το βραβείο του ιδρύματος Genesis Prize, που ονομάζεται και «Εβραϊκό Νόμπελ», απονέμεται σε άτομα εβραϊκής καταγωγής για τα επαγγελματικά τους επιτεύγματα, τη συνεισφορά τους στην ανθρωπότητα και τη δέσμευσή τους στις εβραϊκές αξίες και έχει καθιερωθεί τα τελευταία εννέα χρόνια. Για να φτάσει στη διάκριση ο Μπουρλά επικράτησε σε παγκόσμια ψηφοφορία, στην οποία συμμετείχαν μέσω διαδικτύου 200.000 άνθρωποι σε 71 χώρες, ενώ η επιλογή επικυρώθηκε ομόφωνα από τους εννέα κριτές της Επιτροπής Επιλογής του Βραβείου Genesis. Πως να το κάνουμε; Το 2021 ήταν η χρονιά του Θεσσαλονικιού επικεφαλής της Pfizer, λόγω της συμβολής του στην ανάπτυξη του εμβολίου κατά του κορωνοϊού. Διότι πέρα από το καθαρά επιστημονικό κομμάτι το συγκεκριμένο επίτευγμα απαίτησε τη λήψη κρίσιμων επιχειρηματικών και οικονομικών αποφάσεων, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα μόλις σε λίγους μήνες.

Κρουαζιέρα: καλό το 2021, καλύτερο το 2022

Σχετικά καλή χρονιά ήταν το 2021 για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στο πεδίο της κρουαζιέρας. Ο χαρακτηρισμός «σχετικά» οφείλεται στο γεγονός ότι τα μεγέθη είναι μάλλον χαμηλά για τις δυνατότητες της πόλης και λιμανιού. Το «καλή» έχει να κάνει με τη σύγκριση ανάμεσα στο 2021 και στο 2019, καθώς το 2020 δεν πιάνεται αφού ουσιαστικά στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο δεν έγιναν καθόλου κρουαζιέρες. Τι λένε, λοιπόν, οι αριθμοί; Οι επιβάτες υπερδιπλασιάστηκαν ανάμεσα στο 2019 και στο 2021, καθώς αυξήθηκαν πέρσι κατά +142% και έτσι το λιμάνι από την 26η θέση στον αριθμό επιβατών ανάμεσα στα λιμάνια της χώρας το 2019 βρέθηκε στην 14η το 2021. Επίσης οι αυξήσεις κρουαζιερόπλοιων στο επιβατικό σταθμό της ΟΛΘ ΑΕ ήταν το 2021 17, έναντι μόλις 6 το 2019, κάτι που αναβάθμισε τη Θεσσαλονίκη στη 18η θέση πέρσι, έναντι της 36ης δύο χρόνια πριν.
Για το 2022 η εικόνα προβλέπεται αισθητά καλύτερη για την κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη-κανονική… ανάσταση-, αφού έχουν ήδη επιβεβαιωθεί 55 αφίξεις από 11 διαφορετικές εταιρείες κρουαζιέρας με 15 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια, οι οποίες είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν στις 5 Φεβρουαρίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Μάλιστα, το 55% των αφίξεων της κρουαζιέρας του 2022, οι 30 από τις 55, θα είναι αφίξεις homeport, δηλαδή θα επιβιβάσουν και θα αποβιβάσουν επιβάτες. Μακάρι κάποια στιγμή «η βιοτεχνία της κρουαζιέρας» στη Θεσσαλονίκη να γίνει «βιομηχανία της κρουαζιέρας».

Η δικαίωση του Τσιτσάνη

Επιτέλους! Ο δήμος Θεσσαλονίκης δέησε να βάλει δύο πινακίδες στα κτήρια της οδού Παύλου Μελά 21 και 22, όπου στα χρόνια της κατοχής λειτούργησε το Ουζερί Τσιτσάνη και –ακριβώς απέναντι- βρισκόταν το σπίτι του Βασίλη Τσιτσάνη. Η Voria.gr κατά καιρούς είχε θίξει το θέμα αναδεικνύοντας την παράληψη, η οποία στο κάτω κάτω δεν ήταν κάτι περίπλοκο. Ο κορυφαίος λαϊκός δημιουργός, μια πραγματική μουσική διάνοια, κατάγεται από τα Τρίκαλα, αλλά χρωστάει στη Θεσσαλονίκη τις καλύτερες εμπνεύσεις του μέσα στα σκληρά χρόνια της Γερμανικής Κατοχής. Από την πλευρά της η Θεσσαλονίκη του χρωστάει ότι την ανέδειξε ως το σκηνικό που γράφτηκαν και ακούστηκαν για πρώτη φορά τα πιο σημαντικά από τα σπουδαία του τραγούδια. Αυτά που μετά την Απελευθέρωση, όταν το 1946 άνοιξαν και πάλι τα εργοστάσια των δίσκων, αγκάλιασαν όλη την Ελλάδα, αλλά και όπου στον πλανήτη υπάρχουν Έλληνες. Τα συγχαρητήρια ανήκουν στον δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα, ο οποίος κατάλαβε την αξία της σηματοδότησης των δύο σημείων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κάτι που οι προκάτοχοί του αγνόησαν ή… περιφρόνησαν. Πρόκειται για συμβολική κίνηση μεγάλης σημασίας επειδή αφορά ένα δημιουργό στο ταλέντο και την προσφορά του οποίου υποκλίνονται όλοι –ο Μίκης Θεοδωράκης ήθελε να λογίζεται ως ταπεινός μαθητής του, ενώ ο Μάνος Χατζιδάκις διασκεύασε με θρησκευτική προσήλωση πολλά τραγούδια του. Αλλά Τσιτσάνης δεν εξέφρασε απλώς την εποχή του. Κατά πολλούς τρόπους ήταν η εποχή του. Η Θεσσαλονίκη της κατοχής, της πείνας και της δυστυχίας, και ο Τσιτσάνης με τα ρεμπέτικα τραγούδια του συνιστούν την εικόνα μιας δύσκολης εποχής, από τις πιο σκληρές που έζησε η πόλη στον 20ο αιώνα. Και πάλι συγχαρητήρια!