Skip to main content

Η e-ργασία στον κορωνοϊό: Ψυχολόγοι, καθηγητές, γυμναστές online

Στην εποχή του κορωνοϊού οι επαγγελματίες επιχειρούν μέσω διαδικτύου να συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες διατηρώντας έτσι την εργασία τους.

Skype, Zoom, FaceTime και Facebook: πιο χρήσιμα από ποτέ, τα εργαλεία αυτά έχουν κατακλύσει την καθημερινότητα των επαγγελματιών που προσπαθούν να συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και να διατηρήσουν την εργασία τους σε μια περίοδο που η μεγάλη πλειονότητα του κόσμου έχει αυτοπεριοριστεί στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού.

«Το πρόγραμμα μου δεν έχει αλλάξει και πολύ», αναφέρει στη Voria.gr η Καλλιόπη Σιαφάκα, καθηγήτρια Ιταλικών η οποία κατάφερε να μου μιλήσει σε ένα από τα ελάχιστα κενά που είχε ανάμεσα στα μαθήματά της. Η κ. Σιαφάκα δεν έχει σταματήσει να διδάσκει χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο καθώς τόσο η ίδια όσο και οι μαθητές της ήθελαν να μην χάσουν επαφή με τη γλώσσα αλλά και να μην αφήσουν τον περισσότερο χρόνο που είχαν λόγω του κορωνοϊού ανεκμετάλλευτο. Άλλωστε για την ίδια δεν ήταν μια καινούργια εμπειρία. Τα τελευταία τρία χρόνια παρέδιδε μαθήματα διαδικτυακά σε περίπτωση που κάποιος ήταν άρρωστος ή βρισκόταν μακριά από τη Θεσσαλονίκη.

«Σίγουρα, είναι διαφορετικό να έχεις τον άλλο απέναντι σου. Το μάθημα διαδικτυακά μπορεί να φαίνεται κάτι κρύο, ως διαδικασία, αλλά υπάρχουν τρόποι να γίνει ουσιαστικό και ευχάριστο», αναφέρει η ίδια σημειώνοντας πως η διαδικασία έχει και τα θετικά αλλά και τα αρνητικά της. «Αυτό που απολαμβάνω είναι ότι μπορώ να στέλνω υλικό την ώρα που κάνω μάθημα. Αυτό μπορεί να είναι από ένα pdf, μια άσκηση ή ακόμα ένα βιβλίο ή μια ταινία που υπάρχουν online. Το δύσκολο είναι όταν χρειάζεται μερικές φορές να δείξεις ή να εξηγήσεις κάτι πιο σύνθετο. Βρίσκω όμως τρόπους να το διαχειρίζομαι και αυτό», είπε. Η ίδια έχει εξαιρέσει από τη διαδικασία αυτή τους μικρότερους σε ηλικία μαθητές της καθώς δεν θέλει να τους βάλει από νωρίς στη λογική του διαδικτυακού μαθήματος. Η μόνη της ανησυχία είναι πως στο μέλλον κάποιοι μαθητές μπορεί να επιλέγουν με το παραμικρό τη λύση του online learning.

Στη λύση του διαδικτύου έχει προστρέξει αυτή την περίοδο και η Κάλλια Φόρογλου, κλινική ψυχολόγος, ψυχολόγος ειδικής αγωγής και υπεύθυνη του Foroglou Center. Εναρμονιζόμενη με τις οδηγίες κατά του κορωνοϊού, πλέον πραγματοποιεί το μεγαλύτερο όγκο της εργασίας της μέσω ίντερνετ. «Είναι πολύ βοηθητικό να διατηρήσεις ανοιχτή τη θεραπευτική διαδικασία και να παρέχεις την υπηρεσία αυτή», τονίζει η κ. Φόρογλου επισημαίνοντας πως η οδηγία που έχει δοθεί στους ψυχολόγους από τα συλλογικά τους όργανα είναι να μην διακόπτουν τις συνεδρίες το διάστημα αυτό που για πολλούς μπορεί να είναι πολύ δύσκολο. Εξάλλου την ίδια ανάγκη ένιωσαν και οι ασθενείς που εκδήλωσαν την επιθυμία τους να συνεχίσουν τις συνεδρίες από το σπίτι. Πώς μπορεί όμως να γίνει μια συνεδρία διαδικτυακά; «Χωρίς καμία δυσκολία», απαντάει η κ. Φόρογλου εξηγώντας πως στη διαδικασία αυτή καθ’ εαυτή δεν αλλάζει τίποτα και πως το μόνο που χρειάζεται είναι ένας βασικός εξοπλισμός και ένα ήσυχο δωμάτιο. Η ψυχολόγος είχε χρησιμοποιήσει τη λύση του διαδικτύου και παλαιότερα όταν κάποιος από τις ασθενείς της είχε κάποιο πρόβλημα να βγει από το σπίτι ή είχε μεταγκατασταθεί ξαφνικά - κάτι όχι τόσο σπάνιο στα χρόνια της κρίσης- αλλά ήθελε ταυτόχρονα να συνεχίσει τις συνεδρίες. Η κ. Φόρογλου βεβαίως διευκρινίζει πως η χρήση του διαδικτύου δεν είναι κάτι που θα επέλεγε και μετά το τέλος της κρίσης του κορωνοϊού. «Όσο καλά και να είναι τα [διαδικτυακά] εργαλεία δεν αντικαθιστούν την ανθρώπινη επαφή. Επίσης, στις συνεδρίες είναι σημαντικός ο χρόνος πριν ξεκινήσουν οι συνεδρίες και ο χρόνος αφού αυτές έχουν ολοκληρωθεί», τονίζει υπογραμμίζοντας τη σημασία της ζωντανής επαφής των ανθρώπων μεταξύ τους αλλά και των ανθρώπων με τον χώρο.

Την εργασιακή του ρουτίνα διατηρεί και ο γυμναστής Παντελής Κεφαλάς ο οποίος έχει βρει τρόπο να κρατάει επαφή με τους ασκούμενούς του όσο διαρκεί η καραντίνα συνεχίζοντας να παραδίδει μαθήματα είτε μέσω skype και facetime είτε μέσω σύντομων βίντεο τα οποία μαγνητοσκοπέι για να δείξει στους μαθητές του το ασκησιολόγιο που πρέπει να ακολουθήσουν. Όπως λέει ο ίδιος, καλό είναι να γνωρίζεις ήδη τους ασκούμενους όταν κάνεις μαθήματα διαδικτυακά για να ξέρεις τις δυνάμεις τους και τις ασκήσεις που ήδη έχουν δουλέψει. «Στις περιπτώσεις που πρέπει να παραδίδω μαθήματα διαδικτυακά, προτιμώ ένα βατό ασκησιολόγιο. “Παίζω” περισσότερο με την εναλλαγή της έντασης παρά με την προσθήκη νέων ασκήσεων γιατί δεν είμαι στον ίδιο χώρο ώστε να ελέγχω το σώμα των ασκούμενων και κατά πόσο σωστά ακολουθούν την άσκηση», αναφέρει ο κ. Κεφαλάς. Όπως τονίζει, η παράδοση μαθημάτων γυμναστικής μέσω διαδικτύου βοηθάει τον ασκούμενο να παραμένει γυμνασμένος. «Με τα μαθήματα, οι ασκούμενοι διατηρούν τη φυσική τους κατάσταση. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει αυτό (η καραντίνα)». Παράλληλα δεν χάνεται και το αντικείμενο εργασίας του γυμναστή, ο οποίος ωστόσο διευκρινίζει πως οι τιμές που προσφέρει για τη εκγύμναση μέσω διαδικτύου είναι χαμηλότερες Παρότι ο ίδιος παραδέχεται πως η προπόνηση μέσω ίντερνετ είχε αρχίσει να γίνεται μεγάλη τάση ήδη πριν γίνει αναγκαιότητα εξαιτίας της πανδημίας, η επαφή μεταξύ γυμναστή και ασκούμενου είναι αναντικατάστατη.