Skip to main content

Η ένταξη προσφύγων και μεταναστών στα ελληνικά σχολεία πρόκληση του 21ου αιώνα

Διαδικτυακή ημερίδα από το ΚΜΟΠ - Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας για την ένταξη των πληθυσμιακών ομάδων στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η πρόκληση της ένταξης προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα ήταν το θέμα της διαδικτυακής ημερίδας που διοργάνωσε το ΚΜΟΠ - Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας, στο πλαίσιο του Erasmus+ έργου Hopeful-Extending Teachers Competences in the effective teaching of literacy, numeracy and digital skills to refugee children.

Σκοπός της Ημερίδας ήταν να παρουσιάσει στο κοινό το έργο, τα μέχρι τώρα αποτελέσματά του καθώς και μια σειρά διαδικτυακών ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων (OER), που ανέπτυξε η ομάδα του Ηopeful, για την επιτυχή ένταξη προσφύγων και μεταναστών στην εκπαίδευση. Η συζήτηση απευθυνόταν κυρίως σε εκπαιδευτικούς Α’-θμιας & Β’-θμιας, ώστε να τους βοηθήσει να αναγνωρίζουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των συγκεκριμένων μαθητών/τριών και να μειωθεί, εν τέλει, το ποσοστό εκείνων που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο. Το Πρόγραμμα  Ηopeful προσφέρει υποστήριξη στους επαγγελματίες της Εκπαίδευσης προκειμένου να μπορούν να αξιοποιούν νέες προσεγγίσεις και μεθόδους για να ενθαρρύνουν την εκπαίδευση και ενίσχυση δεξιοτήτων ατόμων με μεταναστευτικό υπόβαθρο.

Τη συζήτηση, την οποία παρακολούθησαν περισσότερα από 200 άτομα συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Αγγελίδης και στο επίκεντρο  βρέθηκαν θέματα όπως: η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μέσω δραστηριοτήτων και εργαλείων για την διαχείριση της ποικιλομορφίας στην τάξη, η διαπολιτισμική συνείδηση, και η ενίσχυση της συμπερίληψης των μαθητών/-ριών όλων των εθνοτικών, θρησκευτικών και κοινωνικών υποβάθρων μέσω της δημιουργίας ενός ασφαλούς χώρου.

Tη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνουν τα προσφυγόπουλα στη Μυτιλήνη και το camp του Καρά Τεπέ περιέγραψε ο Μιχάλης Αϊβαλιώτης, Διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας και Διαχειριστής της οργάνωσης Stand by me Lesvos. «Τα παιδιά δεν είναι ευπρόσδεκτα στα σχολεία, όταν οι φορείς τα πάνε στο σχολείο οι γονείς είναι απ’ έξω και τους λένε πως δεν τα θέλουν ή όταν καταφέρνουν να μπουν στο σχολείο οι Έλληνες παίρνουν τα δικά τους παιδιά από το σχολείο» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Στέργιος Παπαδόπουλος, Διευθυντής στο 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού Θεσσαλονίκης ανέφερε πως η ένταξη προσφύγων και μεταναστών στα ελληνικά δημοτικά σχολεία αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Στην ομιλία του επικεντρώθηκε στα τέσσερα βασικά στάδια ένταξης των προσφύγων και μεταναστών μαθητών/τριών σε ένα Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο: η γλωσσική ένταξη, η πολιτισμική ένταξη, η ομαδοσυνεργατική ένταξη και η ψυχοσυναισθηματική ένταξη είναι απαραίτητα για την ομαλή ένταξη προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Το πιο σημαντικό, όπως τόνισε είναι τα παιδιά να νιώσουν πως στο σχολείο είναι ασφαλή και πως τα αγαπάνε.

Για τη σύνδεση Μη τυπικής και Τυπικής Εκπαίδευσης μίλησε η Αγγελική Σηφάκη, Project Coordinator EΛΙΞ, αναφερόμενη στην εμπειρία της ΕΛΙΞ μέσω του Learning for Integration Project. Όπως ανέφερε τα προβλήματα που προέκυψαν στο Camp του Ελαιώνα λόγω πανδημίας είναι εξαιρετικά σημαντικά και πολλά παιδιά έμειναν εκτός σχολείου.

Η Αριάδνη Ματράκα, συντονίστρια του έργου Ηοpeful παρουσίασε εκπαιδευτικά εργαλεία για επαγγελματίες που υποστηρίζουν πρόσφυγες και μετανάστες. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα σπουδών και στα διαγνωστικά εργαλεία αξιολόγησης που μπορούν  να υποστηρίξουν εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στις πλούσιες εκπαιδευτικές δράσεις του Μη Κερδοσκοπικού ερευνητικού Οργανισμού CARDET αναφέρθηκε η Έλενα Ξενή, Ανώτερη Ερευνήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης η οποία επικέντρωσε την ομιλία της στα προγράμματα για: «Μητέρες και παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία: Μαζί στο ίδιο θρανίο’.

Η Αφροδίτη Αζάρη, συντονίστρια του έργου «Inclusive Europe» παρουσίασε πρακτικές ενσωμάτωσης μεταναστών-ριών όπως το Mentoring και το storytelling καθώς και το 'Inclusive Europe Summer Camp', εκπαιδευτικές δράσεις/σεμινάρια που θα πραγματοποιηθούν τον Ιούλιο στο πλαίσιο εκστρατειών του έργου.

Στα πορίσματα της  έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Πολύγλωσσος νους» σχετικά με τη μάθηση και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε μαθητές/τριες με προσφυγικό υπόβαθρο αναφέρθηκε τέλος η Δέσποινα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας-Τομέας Γλωσσολογίας, ΑΠΘ.

Λίγα λόγια για το έργο

Το έργο Hopeful είναι μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που στοχεύει στην ενίσχυση των δεξιοτήτων ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής καθώς και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων στις ψηφιακές τεχνολογίες, προκειμένου να βελτιωθεί η σχολική επίδοση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών/στριων. Δεδομένου ότι τα παιδιά των προσφύγων και μεταναστών/στριων δεν μιλούν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής και / ή τα αγγλικά και ότι τα περισσότερα από αυτά είναι εκτός σχολείου για κάποιο χρονικό διάστημα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αποκτήσουν συγκεκριμένες δεξιότητες για να μπορέσουν να καλύψουν με επιτυχία τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο: hopeful-project@kmop.org  ή  να καλέσετε στο 210-3637547

Facebook: https://www.facebook.com/hopefuleu/