Skip to main content

Η εορταστική περίοδος αποκαλύπτει τις μαύρες τρύπες του εμπορίου της Θεσσαλονίκης

Παραμένουν ανοιχτές οι εμπορικές πληγές που έχουν αφήσει στο κέντρο της Θεσσαλονίκης η οικονομική κρίση αλλά και τα έργα του μετρό.

Η χθεσινή ημέρα ήταν καλή για την αγορά του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Τα εμπορικά καταστήματα άνοιξαν -όπως ακριβώς θα συμβεί και την επόμενη Κυριακή- και ο καλός καιρός «κατέβασε» πολύ κόσμο στην οδό Τσιμισκή και τα πέριξ.

Όπως φαίνεται όλοι, πλέον, συντονίζονται χωρίς γκρίνιες με τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας και μπαίνουν στα εμπορικά καταστήματα ή κάθονται στα καφέ, μπαρ και εστιατόρια επιδεικνύοντας στο προσωπικό των επιχειρήσεων τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Η πόλη κινείται και φέτος σε εορταστικούς ρυθμούς με τον πλούσιο φωτισμό του δήμου να δίνει τον τόνο. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι και η διακόσμηση στις βιτρίνες των καταστημάτων,, κάτι που δείχνει ότι παρά τις δυσκολίες της εποχής ο εμπορικός κόσμος -έστω ένα κομμάτι του- δεν χάνει το κέφι και τη διάθεσή του για δουλειά.

Στον αντίποδα όλων αυτών, παραμένουν ανοιχτές οι εμπορικές πληγές που έχουν αφήσει στο κέντρο της Θεσσαλονίκης αφενός η πολυετής κρίση της ελληνικής οικονομίας στη δεκαετία του 2010 και η προβληματική και πολύχρονη διαδικασία κατασκευής του μετρό. Σημαντικοί για το εμπόριο της Θεσσαλονίκης δρόμοι, όπως για παράδειγμα η οδός Βενιζέλου και σημαντικά τμήματα των οδών Ερμού και Βασιλέως Ηρακλείου, αλλά και της Εγνατίας και παράδρομων της παραμένουν σκοτεινοί. Με καταστήματα ανοίκιαστα, άδεια, σκονισμένα, που επί πολλά χρόνια έχουν αφίσες στις βιτρίνες τους, αποτελούν αυθεντικές αποδείξεις μιας παρακμής που πληγώνει τη Θεσσαλονίκη. Πολύ περισσότερο που τίποτα δεν δείχνει πιθανότητα σύντομης αντιστροφής της κατάστασης, αφού δεν καταγράφεται κανένα ενδιαφέρον γι’ αυτά εδώ και καιρό.

Η ουσιώδης και σημαντική συρρίκνωση του εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης δεν αποτελεί, πλέον, θέμα συζήτησης, διότι η δύναμη του χρόνου παραμένει καταλυτική. Ένα στα τέσσερα μαγαζιά του κέντρου της Θεσσαλονίκη είχαν κλείσει μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2010, έναντι του 2009. Κάτι που όταν διαπιστώθηκε με διευθύνσεις, ονόματα και αριθμούς το 2015 προκάλεσε σοκ, αλλά σήμερα το σύστημα δείχνει να έχει προσαρμοστεί πλήρως στη νέα κατάσταση. Το λιανεμπόριο του κέντρου της Θεσσαλονίκης έχει συρρικνωθεί αισθητά και κάθε περεταίρω προοπτική συζητείται πάνω σε αυτή τη χαμηλή βάση. Η ιστορία του επιχειρείν της πόλης έκλεισε έναν κύκλο, την εικόνα του οποίου δεν θα λάβει καθόλου υπόψιν του ο επόμενος που θα διαμορφωθεί. Ούτε προφανώς οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων, οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιήθηκαν και όσοι εργάστηκαν μπαίνουν στην εξίσωση της επόμενης ημέρας. Η ολοκλήρωση του μετρό θα μπορούσε να δώσει μια κάποια ώθηση σε ορισμένους από αυτές τις παρηκμασμένες εμπορικές πιάτσες. Κυρίως επειδή βρίσκονται στην πορεία των ανθρώπων που θα το χρησιμοποιούν και είτε αποβιβάζονται, είτε προσεγγίζουν τους σταθμούς που βρίσκονται στην Εγνατία θα περνούν από αυτούς τους σκοτεινούς σήμερα δρόμους. Μόνο που το έργο καθυστερεί από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε μέχρι σήμερα, καθώς είναι αντιμέτωπο τόσο με την κρατική ανικανότητα, όσο και με το μένος αυτών που επειδή δεν συμφωνούν με τη χρησιμότητά του το πολεμούν πεισματικά.

Τα Χριστούγεννα, δηλαδή όλη η εορταστική περίοδος, ανήκει δικαιωματικά στην αγορά, η οποία προσφέρει διεξόδους στους καταναλωτές, είτε καλύπτουν τις ανάγκες τους, είτε επιμένουν να τηρούν την παράδοση με τα δώρα και το κάτιπαραπάνω στα ψώνια τους. Το εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης παραμένει ο ισχυρός πόλος του λιανεμπορίου της πόλης, αλλά, πλέον, τα
πραγματικά του όρια έχουν περιοριστεί πολύ, ως αποτέλεσμα της οικονομικής συρρίκνωσης. Κάτω από την Βασιλέως Ηρακλείου μέχρι τη λεωφόρο Νίκης και από την Εθνικής Αμύνης μέχρι πριν από τη Βενιζέλου. Μέχρι να υπάρξει και πάλι η διεύρυνση τους -κυρίως προς βορρά τουλάχιστον μέχρι την Εγνατία, αλλά και δυτικά, έστω μέχρι τη Δωδεκανήσου και την πλατεία Βαρδαρίου- ας μη μιλάμε για επέκταση του εμπορίου της πόλης. Διότι μόνο τα παρατημένα εδώ κι εκεί αυτοκίνητα που δεν έχουν τις ώρες και τις μέρες εμπορικής αιχμής που να τα παρκάρουν οι οδηγοί τους θα θυμίζουν ότι κάποτε αυτοί οι σκοτεινοί δρόμοι είχαν λόγο ύπαρξης.