Skip to main content

Έτοιμο τον Δεκέμβριο του 2020 το νέο τέρμιναλ στο αεροδρόμιο Μακεδονία

Στην εκδήλωση του περιοδικού ΚΤΙΡΙΟ, που πραγματοποιήθηκε απόψε, παρουσιάστηκαν τρία μεγάλα έργα τα οποία θα σημαδέψουν την πορεία της Θεσσαλονίκης

Το νέο τέρμιναλ στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα είναι το πρώτο μεγάλο έργο που θα εγκαινιάσει η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία που ξεκίνησε.

Με βασικό στόχο τη μετατροπή της παραμονής του επισκέπτη στο αεροδρόμιο σε ταξιδιωτική εμπειρία οι αρχιτέκτονες του έργου σχεδίασαν την εντυπωσιακή επέκταση του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», έργο το οποίο παρουσιάστηκε στο κοινό στο πλαίσιο της εκδήλωσης που διοργάνωσε απόψε το περιοδικό ΚΤΙΡΙΟ στο συνεδριακό Κέντρο Τράπεζας Πειραιώς.

«Επεκτείνοντας τον υφιστάμενο σταθμό και αναδιαμορφώνοντας τον υπάρχοντα, ο στόχος ήταν να δημιουργήσουμε ενα αεροδρόμιο όπου ο επιβάτης δεν θα εκφυλίζει τη διαδρομή του από την είσοδο έως την έξοδο προς το αεροπλάνο αλλά να μπορεί να περιηγηθεί στον χώρο και η διαδρομή να είναι μια ενδιαφέρουσα ταξιδιωτική εμπειρία», τόνισε στην παρουσίασή του ο αρχιτέκτονας του έργου, Φάνης Μπομπότης

Όπως πρόσθεσε, ο δεύτερος βασικός στόχος ήταν το αεροδρόμιο να είναι «αναγνωρίσιμο, να μην μπερδεύεται με κάποιο άλλο εύκολα».

Η ομάδα αρχιτεκτόνων έδωσε μεγάλη σημασία στην εύκολη περιήγηση εντός του αεροδρομίου ώστε ο ταξιδιώτης να αντιλαμβάνεται εύκολα τη διαδρομή εξόδου και χωρίς κανένα άγχος να μπορεί να εκμεταλλευτεί τον χρόνο του ώστε να περπατήσει άνετα στον χώρο.

Όπως τόνισε ο κ. Μπομπότης, τα δύο χαρακτηριστικά της ταυτότητας του κτηρίου είναι η πρόσοψη του διέπεται από ένα διαγώνιο παραπέτασμα αλλά και οι πρισματικοί όγκοι που καλύπτουν τα κλιμακοστάσια που οδηγούν στα αεροπλάνα και οι οποίοι μάλιστα θα είναι έγχρωμοι.

Ο ίδιος υπογράμμισε πως η αρχιτεκτονική έλαβε υπ' όψιν της και την πέμπτη όψη, το πώς δηλαδή το αεροδρόμιο φαίνεται από ψηλά.

Σημειώνεται πως το έργο, το οποίο κατασκευάζεται εξ' ολοκλήρου από εταιρείες ελληνικές, έχει προϋπολογισμό 90 εκ. ευρώ και αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση της Fraport σε αεροδρόμιο της χώρας.

«Αυτά τα υλικά μπαίνουν σε έργα ολυμπιακών αγώνων», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Παναγιώτης Κορακίτης, διευθυντής έργου της ΙΝΤΡΑΚΑΤ.


Όπως ανακοίνωσε ο ίδιος, το έργο θα παραδοθεί τμηματικά το 2020. Συγκεκριμένα, το πρώτο τμήμα θα παραδοθεί τον Απρίλιο και το δεύτερο τον Αύγουστο ενώ μέσα στον Δεκέμβριο του 2020, οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν κανονικά το νέο τους αεροδρόμιο.

Το «Κόκκινο Σπίτι»

Το Κόκκινο Σπίτι, το εντυπωσιακό διατηρητέο το οποίο έχει λάμψει ξανά δίνοντας την πρότερη αίγλη στη συμβολή των οδών Ερμού και Αγίας Σοφίας, ήταν το δεύτερο κτήριο που παρουσιάστηκε.

Πίσω από την ανανεωμένη εικόνα του κτηρίου, υπήρξαν πολλές δυσκολίες οι περισσότερες εκ των οποίων πηγάζουν από τη γραφειοκρατία που δημιουργήθηκε εξαιτίας του ότι το κτήριο θεωρείται διατηρητέο.

«Ξεκινήσαμε με ένα διατηρητέο και βρεθήκαμε να έχουμε στα χέρια μας τον Παρθενώνα. Οι μελέτες διηρκησαν οκτώ μήνες και οι συγκλίσεις διήρκησαν τρία χρόνια», τόνισε ο Γιώργος Παυλίδης, ο υπεύθυνος για το έργο αρχιτέκτονας, ο οποίος πρόσθεσε πως παρότι υπάρχει παράρτημα των νεοτέρων μνημείων στη Θεσσαλονίκη, το ζήτημα ρυθμίστηκε από την Αθήνα.

Όπως διευκρίνισε ο αρχιτέκτονας, έγινε πρώτα καθαρισμός και έπειτα λεπτομερειακή αποτύπωση και τέλος ανασύσταση του ζωγραφικού διακόσμου. Αντίστοιχα, έγινε ο καθαρισμός αλλά και η στερέωση τόσο του κοκκινόχρωμου κονιάματος – ακολουθώντας ενίοτε μια εξαιρετικά απαιτητική τεχνική- αλλά και των ανάγλυφων στοιχείων στο εξωτερικού του κτηρίου. Για όσα στοιχεία ήταν δυνατόν έγινε αποκατάσταση in situ, ενώ για άλλα έγινε αποκόλληση, ενίσχυση και έπειτα επανατοποθέτηση. Στο ίδιο πνεύμα ακριβώς, διατηρήθθηκαν όλα τα επιρίσματα στις εσωτερικές τοιχοποιίες.

Η καρδιά του Μετρό Θεσσαλονίκης

Από την εκδήλωση δεν θα μπορούσε να λείψει και η παρουσίαση ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα του μετρό Θεσσαλονίκης, το αμαξοστάσιό του το οποίο θα αποτελείται από εννέα συνολικά κατασκευές

Όπως περιέγραψε στην παρουσίασή της η αρχιτέκτονας του Άκτωρ, Πολυξένη Αντωνίου, η λεγόμενη καρδιά του έργου, το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, είναι κρυμμένη σε ένα κτήριο που καθόλου τυχαία είναι κόκκινο. Καθώς οι χειριστές που εργάζονται στο Κέντρο πρέπει να μπορούν να δουλεύουν απερίσπαστοι, οι απαιτήσεις για την ακουστική του χώρου ήταν υψηλότατες. Γύρω από το κέντρο, οι αρχιτέκτονες έχουν δημιουργήσει εξωτερικά έναν διάδρομο, από τον οποίο οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθούν τον τρόπο εργασίας των χειριστών χωρίς να παρακωλύουν το έργο τους.

Ακόμα στην οροφή θα διαμορφωθούν πράσινα δώματα στα οποία θα μπορούν να αναπαύονται οι εργαζόμενοι ενώ θα υπάρχει και βρεφονηπιακός σταθμός για τα παιδιά των εργαζομένων. Μάλιστα ο κεντρικός χώρος παιχνιδιού του σταθμού θα «κοιτάει» τις ράγες στις οποίες θα καταλήγουν τα τρένα.

Όλο το σύμπλεγμα των κτηρίων θα παίζει έντονα με το φως και τη σκιά με την εναλλαγή των υλικών του μετάλλου και του γυαλιού.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο αμαξοστάσιο εφαρμόζεται μια παγκόσμια πρωτοτυπία καθώς πρόκειται για το πρώτο αμαξοστάσιο που είναι σε δύο επίπεδα, μια καινοτομία που εφαρμόστηκε λόγω έλλειψης χώρου.