Skip to main content

Όλη η επιστολή Μπουτάρη σε Μητσοτάκη για τα αρχαία της Βενιζέλου

Η επιστολή της νεοσύστασης «Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», στην οποία είναι μέλος και ο πρώην δήμαρχος.

Να ενημερωθεί επαρκώς από τους καθ’ ύλην αρμόδιους παράγοντες της πόλης, καθώς και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου και να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο που θα έχει για το μέλλον της πόλης κάθε άλλη επιλογή, πλην της επιλογής που έχει προκρίνει και χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, καλεί τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη η νεοσύσταση κίνηση «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς».

Η Κίνηση, που απαρτίζεται από τον πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, αυτοδιοικητικούς, αρχαιολόγους και πολίτες, με επιστολή προς τον πρωθυπουργό, επισημαίνει πως το σχέδιο της απόσπασης των ευρημάτων θα είναι επιζήμιο για την πόλη και καλεί τον κ. Μητσοτάκη να μην γίνει ο πρωθυπουργός «που θα διακινδυνεύσει να μείνει στην Ιστορία ως ο άνθρωπος που οδήγησε μια πόλη σε νέες περιπέτειες και τα πολύτιμα μνημειακά σύνολα του ένδοξου παρελθόντος της σε ακροβασίες με αβέβαιη κατάληξη».

Αναλυτικά η επιστολή της «Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» προς τον πρωθυπουργό:

Προς τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας
κ. Κυριάκο Μητσοτάκη,

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, 

Σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή ως εκπρόσωποι μιας νεοσύστατης Κίνησης: «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», που στόχο έχει την προστασία των αρχαιοτήτων της οδού Εγνατίας, που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές του έργου του Μετρό στον σταθμό Βενιζέλου και τη διαφύλαξη, ως μοναδικής επίσημης, ψηφισμένης και θεσμοθετημένης λύσης, της λύσης της κατά χώραν διατήρησης των ευρημάτων.

Το τελευταίο δίμηνο έχουν πληθύνει τα δημοσιεύματα, οι πληροφορίες και οι τοποθετήσεις κυβερνητικών και τοπικών αξιωματούχων που επαναφέρουν το παλαιότερο σχέδιο της απόσπασης των ευρημάτων, ως πιθανή νέα λύση για την ολοκλήρωση του σταθμού.

Θεωρώντας κάθε τέτοια συζήτηση ως επιζήμια για την πόλη και γνωρίζοντας ότι τα περισσότερα από τα επιχειρήματα ή τα στοιχεία που παρουσιάζονται δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα και την πορεία των έργων μέχρι σήμερα, (που άλλωστε και η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία μέχρι προ ολίγων μηνών ισχυριζόταν ότι βαίνουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης), σας καλούμε να ενημερωθείτε επαρκώς από τους καθ’ ύλην αρμόδιους παράγοντες της πόλης, καθώς και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες και να εξετάσετε σοβαρά το ενδεχόμενο που θα έχει για το μέλλον της πόλης κάθε άλλη επιλογή, πλην της επιλογής που έχει προκρίνει και χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι αυτή που εφαρμόζεται σήμερα δυνάμει της Υπουργικής Απόφασης ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕ/41484/ 24488/1402/162/10.2.2017 Υ.Α. (ΑΔΑ: 7ΝΦ14653Π4-Ζ91).

Πιστεύοντας ότι το μέλλον μιας πόλης και η τύχη της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός λαού δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο συμφερόντων και μικροπολιτικής, σας καλούμε να μην γίνετε εσείς εκείνος ο Πρωθυπουργός που θα διακινδυνεύσει να μείνει στην Ιστορία ως ο άνθρωπος που οδήγησε μια πόλη σε νέες περιπέτειες και τα πολύτιμα μνημειακά σύνολα του ένδοξου παρελθόντος της σε ακροβασίες με αβέβαιη κατάληξη.

Η χρονοκαθυστέρηση, οι οικονομικές απώλειες και οι ανεπανόρθωτες βλάβες του μνημειακού συνόλου στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης (από την οποία το έργο έχει απομακρυνθεί ύστερα από μία επίπονη κοινωνική, σε πανελλήνιο και όχι μόνον επίπεδο, διοικητική και καθόλα νόμιμη διαδικασία) στερεί το μοναδικό παγκόσμια πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης της Θεσσαλονίκης από την αυθεντικότητά του, κοστίζει πανάκριβα, οφείλουμε να έχουμε εκ προοιμίου την επίγνωση ότι ζητείται να διαλυθεί, μετακινηθεί και να ανακατασκευαστεί ένα ολόκληρο τοπίο και φυσικά τοποθετεί την πόλη σε νέες  περιπέτειες.

Θα μείνουμε όλοι μαζί ενωμένοι για να υπερασπισθούμε τη μοναδικότητα της Θεσσαλονίκης με όποιον τρόπο έχουμε και μπορούμε μέσα από τη διεπιστημονική μας σύνθεση και θα ζητήσουμε από τους συμπατριώτες μας να μη χρεωθούν τη ντροπή μιας κοστοβόρας και πειραματικής λύσης σε βάρος της αυθεντικότητας.

Σας ευχαριστούμε για την προσοχή και είμαστε στη διάθεση σας για αναλυτική ενημέρωση γύρω από το ζήτημα.

Η προσωρινή διαχειριστική επιτροπή

Γιάννης Μπουτάρης, τ. Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος του Μουσείου Ολοκαυτώματος

Δέσποινα Μακροπούλου, αρχαιολόγος, τ. διευθύντρια Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης

Μελίνα Παϊσίδου, αρχαιολόγος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ

Πέτρος Μακρίδης, αρχιτέκτων μηχανικός

Βασίλης Κονιόρδος, αρχιτέκτων μηχανικός

Φωκίων Δεληγιάννης, νομικός

Νίκος Παπαμίχος, πολεοδόμος-χωροτάκτης

Ελένη Χοντολίδου, φιλόλογος-παιδαγωγός, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ

Κοινοποίηση:

Υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη

Υπουργό Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή

Βουλευτές Θεσσαλονίκης